• Mobile
    wordt gesponsord door

Leven na de 30-seconden spot: hemel of hel?

Leven na de 30-seconden spot: hemel of hel?

Leven na de 30-secondenspot: hemel of hel?Zoals beloofd, nog een korte blik op de TV versus interactiviteit discussie waarmee Eday gisteren afsloot. De gemoederen waren helaas niet al te hoog opgelopen door de inleiding van Joseph Jaffe. Hier had ik echt meer van verwacht. Het vuurwerk moest dus van het panel zelf komen met Frank Eijken (RTL Nederland), Ron van Schaik (Carat), Harry Dekker (Unilever), Marc Cootjans (Rabobank) en de enige dame in het gezelschap, Shula Rijxman (IdtV). Vanwege het publiek met internet marketeers, de moderator Michiel Frackers en de life after the 30 second spot-preek van Jaffe, leek Frank Eijken al met een achterstand te beginnen. Maar hij had de nieuwe digitale strategie van RTL om op terug te vallen èn was zeker niet bang voor de speldenprikken van Frackers en vooral Dekker.

Onverstoorbaar verklaarde Eijken dat het onder meer Unilever is, dat dit jaar meer euro’s steekt in de ‘traditionele’ 30 seconden spot op TV. Dekker sloeg terug met de opmerking dat RTL als marktleider zich niet als me-too-bedrijf moest opstellen, maar zou moeten handelen uit de eigen kracht. Gebruik je gepriviligeerde positie en val aan, in plaats van af te wachten. Eijken zal nog eens rustig naar de ruim € 250 miljoen omzet kijken en nog even achterover zitten.

Interessant was dat zowel de Rabobank als Unilever onomwonden meldden dat er flinke groei komt in de bestedingen online. Cootjans sprak van een aandeel van tientallen procenten over 5-7 jaar. De 10% van Unilever voor dit jaar is inmiddels genoegzaam bekend. Ook Carat deed een duit in het zakje. Zij komen ook op 10% online voor 2006 (het gaat hier om de door hen ingekochte mediatypen) en Van Schaik sprak van een groei van 33%. IdtV stond bovenaan de lijst, zij halen ‘slechts’ 50% van hun omzet uit lineaire TV. De rest komt uit crossmediale concepten, waarbij zij ook veel evenementen doen. Het gaat hier dus niet alleen om internet.

De vraag blijft wat dan de opvolger van de 30 seconden spot zal zijn. Eijken meldde dat dit vooral de 30 seconden spot zelf zal zijn. Die is nog lang niet dead or dying, zoals Jaffe beweerde in de inleiding. Overigens rolt RTL zijn eigen platforms voor user generated content uit en heeft ze de themakanalen klaar voor lancering staan. Rabobank wilde wel verder kijken. Ze werken aan community TV en aan een proef met Microsoft en het mediacenter. Unilever dat natuurlijk al veel virals en communities kent, kwam met de treffende opmerking dat het vooral om “vermaak op bestelling” zal gaan.

Afsluitend was de opmerking van Cootjans wel een aardige: Rabobank besteedde ooit 50% van zijn mediabudget bij de dagbladen. Dat is nu nog 25% en dalende. Resistance is futile…


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Op maandag 4 september 2006 heeft een online discussie plaatsgevonden ter voorbereiding op de keynote presentatie van Joseph Jaffe over "The future of advertising op e-day". De complete samenvatting van deze discussie is voor lezers van Marketingfacts hier te downloaden.

    In het kort:

    De houding van consumenten ten aanzien van advertenties verandert. Ze zijn wel degelijk geïnteresseerd in het verkrijgen van informatie over producten, maar willen zelf in controle zijn van het moment waarop ze die willen hebben “…tenslotte willen consumenten wel product informatie, maar wel als het hun schikt” (high synthetron).

    Adverteerders zouden beter in kunnen spelen op de behoeften en interessen van consumenten door beter naar ze te luisteren “…de grootste uitdaging voor adverteerders wordt het luisteren naar klanten ipv hard roepen” (top synthetron).

    De opkomst van weblogs zal ertoe bijdragen dat adverteerders straks eerder discussies faciliteren in plaats van de communicatie te domineren. Adverteerders zouden de communicatiefunctie voor een groter deel bij consumenten neer kunnen leggen “…en niet meer bang zijn om de consument de woordvoerder van het merk te laten worden” (medium synthetron).

    In de lijn van de trend naar individualisatie, verwachten de deelnemers dat adverteerders in toenemende mate 1:1 zullen gaan communiceren met hun klanten en prospects “…van een broadcast modus operandi (1 to n) naar een 1-1 relatie gaan zodat de consument nuttige commerciële informatie krijgt (gebaseerd op zijn profiel) en niet wordt gestoord door irrelevante als spam gepercipieerde berichten” (medium synthetron). Ze voorzien een geleidelijke overgang via steeds kleiner wordende segmenten.

    geplaatst op
  • Rob Beemster, Adfoblog heeft inmiddels ook een verslag over deze presentatie online staan:
    Bakkeleien over toekomst ‘30 second spot’

    geplaatst op
  • goh simpel eigenlijk hé , geven wat de klant wil op het moment dat hij daar om vraagt.
    High synthetron , ik moet zeggen U verbaasd me wederom met die prachtige kreten.
    Als u unilever kunt regelen , zorgt de blogger wel voor de links , van Bona fatius tot kekke zeeuwse meiskes ,

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.