Oud-hoofdredacteur Adformatie start weblog

Oud-hoofdredacteur Adformatie start weblog
, Upstream
@marcoderksen

Oud-hoofdredacteur Adformatie start weblogMichael van Os, oud-hoofdredacteur van het vakblad Adformatie, lanceert vandaag een publieksblog over reclame. Michael van Os werkte bijna 20 jaar voor Adformatie, waarvan 11 jaar als hoofdredacteur. De nieuwe blog maakt deel uit van het netwerk van professionele themablogs van www.blog.nl, dat in juni 2005 van start ging. Het netwerk trekt momenteel meer dan 600.000 bezoekers per maand aldus het vandaag verschenen persbericht.

Toch wel een opmerkelijk bericht. Enerzijds omdat Michael van Os zich in het verleden kritisch uitliet over weblogs, anderzijds omdat het starten als blogger bij de recent gelanceerde Adfoblog.nl een logischere stap was geweest (of toch niet?).

Nu we het toch over reclameblogs hebben, afgelopen periode is Yellow Lemon Tree gestart met Clamare! Reclame Blog. Ook een aanrader!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Ja, ik was kritisch Marco, zeker. Maar dat was wel een tijd geleden en dingen gaan snel. Die blogs zijn niet meer te stoppen ondertussen (:-), zie ook de ontwikkeling in de mediawereld in de VS, waar bijna alles altijd wat eerder gebeurt dan hier.
    En dat ging meer, meen ik, over de tijd die sommige mensen ermee bezig zijn ''in de tijd van de baas'' en de daaraab gekoppelde vraag of bloggen ook altijd werken is, dus nuttige tijdsbesteding.
    Aan Adfoblog, een vakblog, werk ik al mee vanaf het begin hoor. En enthousiast ook.
    Koppeling was mijn inziens niet logisch geweest, want ik kreeg een idee voor een PUBLIEKSblog, een combi van blog en nieuwtjes waarvan vaklieden al op de hoogte zijn. Als ze vaksites, -blogs en -nieuwsbrieven een beetje volgen.
    Daarmee stapte ik naar Ben Blog. Ik concurreer dus niet met Adformatie/Adfoblog, wil ik niet, zal ik ook nooit doen. Ik probeer het algemene publiek te bereiken. Of dat lukt, tja... We shall see.

    geplaatst op
  • Dank voor je toelichting Michael! Begrijp me overigens niet verkeerd, juich je stap om een publieksblog te starten alleen maar toe en zal het met plezier volgen. Had alleen nog een paar vraagjes die je inmiddels hebt beantwoord.

    In ieder geval heel veel succes!

    geplaatst op
  • Dank, ook voor de aandacht die je eraan hebt willen schenken.

    geplaatst op
  • Succes Michael! Reclame is echt een gespreksonderwerp voor mensen. Ik denk dat je blog veel belangstelling krijgt!

    geplaatst op
  • Voorspelbare reactie van adformatie. Maar het kwaad is met al deze publiciteit al geschied.

    geplaatst op
  • In zekere zin geef ik Leon wel gelijk. Reclamemensen weten straks zijn blog wel te vinden. 'Gewone' mensen vinden nl. ook de weg naar professionele marketing blogs. Ik herinner me nog de discussie over de wuppie waar ook reacties overal vandaag kwamen. Ik denk echter dat de professionele blogs over enige tijd worden afgeschermd voor geregistreerde profs terwijl publiekblogs toch 'publiek' blijven.

    geplaatst op
  • @Erwin vL: De vraag is dan, wil je een professionele blog zijn of niet, en, zo ja, kun je dat dan niet beter strak blijven. Zorgen dat je vakgenoten niet uitzwermen naar andere vakblogs, ze binnen je tent proberen te houden met vakdiscussies en vakontwikkelingen.
    Met de mogelijkheid van het populariseren van een vaklog heb ik geen moment rekening gehouden. Naief?

    geplaatst op
  • Voorspelbare reactie van Albert.

    geplaatst op
  • @Michael: ik weet niet zeker of ik je helemaal begrijp. Volgens mij kan een je professioneel blog voeren voor professionals (zoals Adfoblog/Molblog/Marketingfacts e.d.) maar je kan ook voor de consument. Die consument zal misschien veel minder geinteresseerd zijn in achtergrond, welk bureau wat maakte e.d. Maar wel is leuke nieuwe reclame of een creatieve vormen van reclame. En ik denk dat er ook veel consumenten zijn die graag een discussie voeren over het 'reclamebombardement' dat zij op zich af gevuurd krijgen. En misschien kunnen professionals deze discussies weer gadeslaan en wellicht er op anticiperen.

    geplaatst op
  • @Erwin: Dat is nu precies wat ik beoog! Zie ook stuk van Fred Sengers op MT's blog. Die brug slaan, noem ik dat. ''Het publiek'' heeft niks met een discussie over grp's of bureaucompetities, conflicterende belangen, onderwerpen voor vakblogs. Ik probeer een aantal zaken aan te zwengelen, en dan met antwoorden te komen, voor het publiek. Maar ja, hoe bereik ik het publiek. Branchegenoten is aardig gelukt (:-).

    geplaatst op
  • Okee, dan snappen we elkaar goed. Ik heb idd m'n moeder nog nooit gehoord over GRP's maar wel over dat leuke ventje van de Pindakaas reclame. Dat is het publiek dat je wilt bereiken toch?

    En hoe je die mensen bereikt? Tsja, dat is nou precies ons vak toch? Eerst maar eens een goed blog maken. Misschien iets met de Effies combineren?

    geplaatst op
  • @Erwin: het blog is acceptabel tot heel behoorlijk, maar ik kan pas echt in actie komen als ik vragen krijg van ''het publiek'' nav berichten over reclamezaken op Reclamewereld. Moet je zien door te dringen op ''publieksblogs'', zoals bij Telegraaf en Elsevier enzovoorts, begrijp ik. En hopen op wat free-publicity in de algemene media. Volkskrantstukje was nuttig, ondanks minder leuke relletje, interviewtje in Metro ook, maar meldde url niet. Zo makkelijk is het niet, hoor.
    Misschien moet ik iets schrijven over Joost Ravoo van de NS en GeenStijlers erop attenderen (maar niet heus).
    Los van de vraag of ik welkom ben bij de Effies, na de bezwaren van Adformatie tegen mijn blog (vermeend concurrerend met Adfoblog), ziet ik die combi niet zo. De Effies hebben baat bij aandacht in de adverteerderswereld, met name bij bedrijven die niet zo geloven in het effect van (goede) reclame, slechte ervaringen hebben gehad of gewoon nog nooit goed hebben geprobeerd.

    geplaatst op
  • Je zou eigenlijk eens in een mediaprogramma op TV moeten komen. Dan bereik je meteen een groot publiek. Misschien wachten op een mooi moment waarop het publiek veel praat over reclame (bvb toen met die voetschimmelreclame of het voordurend onderbreken van een nieuwe televisieserie, zoals ooit bij Rome; of bij ethiek-overschrijdende reclame), dat is het moment om je als deskundige neer te zetten, hier bvb een persbericht over te schrijven of je contacten bij de televisiemedia weer eens te bellen. Dan gaat het publiek wel komen en blijven ze komen. Denk je niet?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.