Move over Sedgewick, hello Frog !

11 september 2006, 13:47

UltraIn de Spiegel Online vandaag een aardig stuk : “Bringing Robot Transportation to Europe” : het beschrijft een Europees project ‘CityMobil’. Dit heeft als doel een openbaar vervoer dat je kan vervoeren waarheen je wil, wanneer je het wil. En dat zonder chauffeurs, want die brengen teveel kosten met zich mee. Een Sedgewick zonder handen, zeg maar

Er lopen drie pilots, onder andere in London’s Heathrow airport dat in 2008 dat verbonden zal zijn met de parkeerplaats door chauffeurloze electrische wagens die rijden over een traject van 4 kilometer.

De technologie hiervoor “ULTra,” is ontwikkeld door het Britse bedrijft ATS en wordt nu getest. De bestuurderloze voertuigen pikken passagiers op nadat ze besteld zijn en brengen mensen naar hun bestemming. Magneten op de grond leiden de voertuigen langs de route.

Dit klinkt behoorlijk futuristisch, maar door wat rond te klikken kwam ik er achter dat er al veel Nederlandse voorbeelden zijn: als je je auto achterlaat bij Lang Parkeren in Schiphol heb je waarschijnlijk al gezeten in een chauffeurloze bus. In Capelle aan de IJssel wordt een proef met een gelijksoortig voertuig nu uitgebreid: de shuttle ‘leest’ de weg aan de hand van elektronische spijkers in het wegdek. (zie ook het blad Delta)

Het bedrijf achter deze voorbeelden is 2getthere, wat een samenwerking heeft met Frog uit Utrecht.

Overigens blijkt dit maar het puntje te zijn van een veel grotere ijsberg, die je bij Wikipedia kunt bekijken : http://nl.wikipedia.org/wiki/People_mover en http://nl.wikipedia.org/wiki/Geleide_bus

Naast de oplossing van het fileprobleem, hebben we hier niet eindelijk een oplossing voor de langslepende problemen met de Taxicentrale in Amsterdam ?

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Ewout,

    Dit zijn geweldig initiatieven.Ik vermoed dat de loonkosten circa 70% van de totale kosten liggen. Reken het voordeel maar uit! Maar ook ten aanzien van demografische ontwikkelingen is het initiatief een mooie oplossing.

    Er is één minpunt, namelijk; hoe om te gaan met agressie? Op sommige trajecten, bijvoorbeeld in de trein, is er sprake van een dubbele bezetting?

    Voelt de passagier zich wel veilig in een chauffeurloze bus? Moeten vrijwilligers, gerekruteerd uit het leger van gepensioneerden, voor onze veiligheid gaan zorgen door in uniform te posten?

    Groet,

    Arnoud


    11 september 2006 om 14:48
    René

    Zoiets bedoel je?


    11 september 2006 om 15:54
    ewout@onedaycompany.nl

    Hai die Arnoud, ja agressie is een probleem. Niet om agressie minder belangrijk te maken, maar ook nu hebben we dit probleem al. Volgens mij dus geen nieuwe belemmering voor dit soort initiatieven. En ja, er zal nieuwe wetgeving moeten komen als er meer en meer robots in ons leven komen.

    Dat in het voorbeeld van Rene alsnog een mens een fout gemaakt blijkt te hebben, is opvallend. Dat de robots daar nog te weinig rekening mee houden, vind ik een ontwerpfout.


    11 september 2006 om 16:21
    chi666

    Op zich leuk, heeft zeker mijn interesse, hoewel ik even de link met marketing (en dus marketingfacts) mis.

    Maar is zeer mooi spul. Ik moet zeggen dat ik de ontwikkelingen van b.v. de transrapid ook al jaren volg, maar er komt weinig van de grond. Dat is dan weliswaar niet onbemand, maar wel een zeer innovatieve vorm van transport.


    11 september 2006 om 18:03
    Arnoud Rademaker

    Hoi Ewout,

    Inderdaad, agressie is er nu al. Agressie neemt zelfs toe. Bijvoorbeeld tegen ambulancepersoneel.

    Een aantal maatschappelijke ontwikkelingen zullen van invloed zijn op het uiteindelijke succes van dit initiatief. Deze zijn:

    – Agressie is leeftijdsgebonden. Over het algemeen neemt agressie af, naarmate men ouder wordt. Enerzijds ten gevolge van het stichten van een gezin en anderzijds omdat de hoeveelheid testosteron afneemt naarmate mannen ouder worden.

    – Oudere mensen zijn meestal angstiger dan hun jongere soortgenoten. Hoeveel mensen durven nu al niet meer alleen op straat te lopen zodra het donker is? Sociale controle lijkt steeds verder af te nemen. Kunnen ouderen verwachten dat zij door anderen mensen worden geholpen als zij op een agressieve manier worden bejegend? Een chauffeur kan beroepsmatig gebruik maken van een alarmnummer.

    – Technologische ontwikkelingen kunnen het isolement van de oudere mensen versterken. De chauffeur kan ook nog een sociale functie hebben. Bijvoorbeeld als vraagbaak.

    Welke verandering heb je voor ogen als je het hebt over ‘nieuwe wetgeving’? Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan een video-opname nog niet als volwaardig bewijsmateriaal gebruikt worden. Dat zou nog eens een mooie technologische oplossing zijn.)

    Persoonlijk denk ik wel eens dat technologische ontwikkelingen worden geremd in het toepassen daarvan omdat er wordt voorbij gegaan aan elementaire basisbehoeften. Behoeften aan veiligheid is daar een voorbeeld van.

    Groet,

    Arnoud


    11 september 2006 om 18:17
    Arnoud Rademaker

    Overigens wel een mooi thema op een dag als vandaag.


    11 september 2006 om 18:20
    media

    Ben het eigenlijk wel eens met Bas; interessant onderwerp maar wat minder geschikt voor Marketingfacts. Of missen we ergens de clou Ewout?


    11 september 2006 om 19:03
    ewout@onedaycompany.nl

    Bas & Marco : jullie hebben gelijk.

    Hoe leuk de ontwikkeling ook is : ik zat gisteren een paar uur te zweten op een stuk voor MF, werd bevangen door het onderwerp en waar het oorspronkelijk nog te maken had met vervoer, marketing & internet, is het uiteindelijk verworden door teveel alleen vervoer.


    12 september 2006 om 17:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief