EPG die echt laat zien wat er op TV is

11 september 2006, 12:24

Afgelopen zaterdag was ik op kosten van TSS (via Albert) bij het IBC. Het grootste evenement voor broadcasting in de wereld en naar ik hoorde het één na grootste evenement van de RAI. Voor de minder technisch georiënteerde mens, was het zoeken naar leuke stands. Maar behalve de stand van TSS, vond ik er ik één met kop en schouders boven uitsteken: die van Open TV. Dit bedrijf levert software voor settopboxen en heeft vooral “operators” (zowel traditionele TV, digitale TV als telco´s) als klanten. Hun nieuwste product gaat de saaie grids van de Electronical Program Guides met zevenmijlslaarzen voorbij.

In bijgaande presentatie komt dit naar voren. De EPG wordt een levende en gepersonaliseerde interface, die daadwerklijk laat zien wat er op TV is/komt. Uitgangspunt is splitscreen technologie. Hierdoor komen er menu´s bestaande uit beelden (vaak van wat er op TV is of wat er is opgeslagen op de DVR) naast het “hoofdbeeld” in het beeld. Niet alleen gaat het hier om wat is er straks op dit kanaal, en wat is er nu op andere kanalen, maar ook komen er favorieten en vergelijkbare programma´s (vgl amazons anderen die dit product kochten, vonden ook dit interessant. De presentatie op een groot scherm op de IBC liet wel zien dat het hebben van een groot flat screen met zeer hoge kwaliteit (HD?) noodzakelijk is.

Tijd voor het ten grave dragen van de EPG in de 2D grids (hoewel die er ook in zit, misschien voor de grafisch ingestelden onder ons) en als de kabelaars, telco´s en andere media-exploitanten ons echt aan de digitale TV willen krijgen, kan dit een aardige drempelslechter zijn.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

3 Reacties

    Eduys

    Wellicht ter zijde, maar ik volg OpenTV al jaren. Was ooit een beurslieveling op Nasdaq, maar stortte (helaas ook voor mij) in gedurende de bubble. Zij beheersen zo’n beetje de gehele keten: developers platform, advertising platform, content, games, etc. 54 miljoen gebruikers wereldwijd maken gebruik van OpenTV producten via bijvoorbeeld bSkyb. Vergeet niet dat Liberty Media (van mediamagnaat John Malone) inmiddels eigenaar is van OpenTV. Als je kijkt naar het portfolio van Liberty Media dan zul je zien dat deze Malone een zeer machtig mens is.


    11 september 2006 om 14:49
    Gijsbregt

    @ Edwin,

    Liberty Media is de moeder van UPC en Chello Media, dus wellicht mogen we daar sneller dan bij de andere digitale concurrenten, deze vooruitgang gaan merken. Want ook daar regeert de grid tot dusver.


    12 september 2006 om 04:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!