Einde van klassieke journalistiek in zicht?

9 september 2006, 04:52

Ben er zelf niet bij geweest maar de presentatie van Paul Molenaar, directeur ilse media, afgelopen donderdag tijdens de bijeenkomst ‘Nieuwe ronde nieuwe kansen’ van de sectie internet van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), heeft aardig wat los gemaakt als ik de diverse blogs mag geloven.

Volgens Molenaar zijn er drie trends die de klassieke journalistiek in de problemen brengen. (1) Nieuws is steeds makkelijker gratis te krijgen, (2) er is meer informatie en er zijn meer media en (3) de gevestigde media hebben een grote afstand tot de zaken waarmee de consumenten bezig zijn. Zijn belangrijkste conclusie is dan ook dat er alleen nog toekomst is voor journalistiek die met passie wordt gemaakt. 80 procent van de klassieke journalistiek zou daarmee kunnen verdwijnen.

Interessante verslagen (en discussies) van de bijeenkomst zijn te vinden op o.a. Adfoblog, De Nieuwe Reporter en Planet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    @Marco

    Op de MF BBQ hebben wij over redactionele richtlijnen voor MarketingFacts gesproken. Hieronder is mijn voorstel:

    1. MarketingFacts wordt geschreven door vakspecialisten. MF bloggers geven eigen visie op ontwikkelingen binnen (interactieve) marketing. Zij mogen voorbeelden uit eigen werk gebruiken, mits relevant voor MF onderwerpen en lezers.

    2. MF bloggers mogen nieuwsberichten citeren die al gepubliceerd zijn op andere websites. Bronvermelding is dan verplicht. De overgenomen berichten worden verdiept en verrijkt met eigen inzichten of met nieuwe relevante informatie.

    3. MarketingFacts is en blijft transparant voor zijn lezeres. Reclameboodschappen krijgen de “Advertorial” of “Verhoogde kans op reclame” label.


    9 september 2006 om 07:01
    media

    Serge, heel goed dat je een eerste aanzet geeft. Naarmate de groep van bloggers groter wordt is het steeds lastiger om de kwaliteit te bewaken. Redactionele richtlijnen zijn daarbij absoluut noodzakelijk en ik zal dit dan ook snel oppakken. Nogmaals dank!


    9 september 2006 om 07:03
    Simme Volkers

    3.] Markt of geen markt: in mijn nieuwsgaring wil ik juist NIET als consument worden benaderd. (helaas begrijpen veel kranten dit verschil in benadering ook al niet meer.)

    2.] meer media, evenveel nieuws.

    1.] Gratis nieuws kan ook iriiteren. wel eens het broddelwerk van een spits of een metro gelezen?


    9 september 2006 om 07:15
    chi666

    @Simme, nieuws is nieuws, ongeacht waar het vandaan komt of het verpakt wordt.

    Ik wil nieuws dat mij aan het hart gaat. Journalisten die begrijpen waar het over gaat, zelfs in vakbladen helaas eerder uitzondering dan regel. Kranten zijn nog erger. Meningen en editorials zijn soms relevant, maar nieuws gebracht met een mening (zoals b.v. politiek nieuws) is voor mij niet relevant. Doe me dan maar een ANP stukje in de metro over een verkiezingsprogramma dan een groot artikel van een ‘Volkert van der G’tje in Spé’ van de Volkskrant.

    Dus ja, het einde van de klassieke journalistiek is denk ik in zich, eenvoudigweg doordat het niveau dermate dramatisch is gedaald over de jaren en de gemiddelde journalist de principes waarop zijn vak gebaseerd is (integriteit, onafhankelijkheid) niet meer kent. Hoewel ze zelf nog zullen stellen van wel, spreken de feiten voor zich.


    9 september 2006 om 07:31
    Arnoud Rademaker

    Tip: Geef de naam, die nu toch al na het schrijven van een reactie wordt vermeld, van de vakspecialisten van Marketingfacts een eigen kleur. Lezers weten dan direct of de reactie afkomstig is van een vakspecialist of van een bezoeker.

    Overigens vind ik het ontzettend goed dat jullie een opzet willen maken over redactionele richtlijnen die voor bloggers op Marketingfacts gehanteerd gaan worden.

    Het is mij een doorn in het oog dat er op sommige financiële sites alleen maar oppervlakkig wordt gereageerd. Soms denk ik: men roept maar wat. Er zit geen enkele journalistieke diepgang in .)

    Als de professionele journalistiek dit soort weblogs voor ogen heeft ten aanzien van hun kritische noot over de journalistieke waarde, dan kan ik ze alleen maar gelijk geven.

    Ik ben ervan overtuigd dat redactionele richtlijnen voor bloggers de kwaliteit van de informatievoorziening hoog zullen houden. De klassieke journalistiek heeft er alleen onder deze voorwaarde een concurrent bij gekregen.

    Groet,

    Arnoud


    10 september 2006 om 19:47
    media

    Arnoud, goede suggestie, zal het zeker voorleggen aan de vormgever!


    10 september 2006 om 19:58
    jeroenmirck

    “Dus ja, het einde van de klassieke journalistiek is denk ik in zich(t), eenvoudigweg doordat het niveau dermate dramatisch is gedaald over de jaren en de gemiddelde journalist de principes waarop zijn vak gebaseerd is (integriteit, onafhankelijkheid) niet meer kent.”

    Bloggers roepen mij wat al te makkelijk dat het einde van de klassieke journalistiek in zicht is. Internet heeft ervoor gezorgd dat de nieuwsconsument slimmer is geworden en eerder dingen weet. Daardoor valt hem ineens op dat de journalist soms niet veel meer weet dan hijzelf. Het is niet zo dat de journalist vroeger meer wist, nee, het was de nieuwsconsument die MINDER wist. Volgens mij draait Bas hierboven de werkelijkheid om – en met hem veel anderen.

    Los daarvan: journalisten zijn vaak generalisten die heel veel onderwerpen tegelijk coveren. De lezer daarentegen is een specialist; op zijn gebied weet hij enorm veel. Over een direct daarnaast gelegen onderwerp weet hij daarentegen nagenoeg niets. De journalist schrijft over beide. Dan kan het dus makkelijk gebeuren dat hij op het onderwerp waarin die ene consument specialist is, weinig nieuws voor die persoon kan melden, maar op het gebied van dat andere onderwerp juist weer wel. Als je dan voor ieder specialisme een aparte journalist prefereert, dan kun je die 80 procent van het journaille maar beter niet wegsaneren… 😉


    11 september 2006 om 05:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!