Innovatieve online discussie bij Emerce

Innovatieve online discussie bij Emerce

Innovatieve online discussie bij Emerce

Afgelopen maandag heb ik meegedaan aan de door Emerce georganiseerde online discussie over de toekomst van advertising. Niet alleen een uiterst boeiend onderwerp, ook de manier waarop de online discussie werd gevoerd was meer dan de moeite waard.

Voor de online discussie werd namelijk gebruik gemaakt van Synthetron-technologie. Het aardige van deze technologie is dat men in tegenstelling tot een normale chatomgeving waar iedereen door elkaar praat, de mogelijkheid heeft om uitspraken van andere deelnemers positief of negatief te evalueren waardoor er in de loop van de sessie een aantal uitspraken komen “bovendrijven”. Het principe werkt als volgt: de moderator van de online discussie stelt een vraag of plaatst een stelling waarop de deelnemers reageren. Alle deelnemers kunnen vervolgens opmerkingen plaatsen bij de reacties van andere deelnemers en kunnen deze reacties beoordelen. Het resultaat van deze beoordelingen is direct in beeld te zien. Op die manier krijg je snel inzicht in de (gemiddelde) mening van de groep.

Het toeval wil dat de Vlaamse blogger Luc van Braekel deze week start met een reeks experimenten waarin wordt gekeken naar de mogelijkheden van Synthetron. Hij geeft daarvoor een uitgebreide voorbeschouwing van Synthetron en weet o.a. te melden dat de technologie tot nu toe vooral werd gebruikt als beslissingsondersteunend hulpmiddel binnen bedrijven als Umicore, Fortis en Shell.

Het deed me een beetje denken aan de brainstorm-kamer die ik enkele jaren geleden wel eens heb gebruikt bij VODW. Onder in de kelder stonden een groot aantal pc’s opgesteld die via een netwerk waren verbonden. De moderator had vooraf zijn vragen en stellingen al ingevoerd en deze werden één voor één behandeld. De deelnemers konden via hun pc hun mening geven en het eindresultaat van alle deelnemers werd direct in beeld gebracht. Op die manier kon je zeer snel en efficient een brainstormsessie doen. Synthetron heeft eigenlijk niets anders gedaan dan deze technologie naar internet brengen. Aardig is trouwens dat bij het zoeken naar meer achtergrondinformatie ik in Nederland uitkwam op de site van MarketResponse, onderdeel van VODW.

Nog even terug naar de sessie van Emerce waarvan ik hieronder een paar schermafdrukken heb geplaatst. Persoonlijk vond ik dat de vragen en reacties iets te snel voorbij kwamen waardoor ik onvoldoende kon nadenken over mijn reacties en beoordelingen. Omdat je toch een oordeel moest geven ben ik voor de veiligheid vaak op een neutrale beoordeling gaan zitten. Daarnaast had ik totaal geen idee wie en hoeveel discussiegenoten er waren en wie de moderator was. Nu mag ik hopen voor het bepalen van de representativiteit van het onderzoek dat Emerce dit wel weet, persoonlijk had ik dit ook graag willen weten. Had af en toe het idee dat ik Albert herkende aan de reacties ;-)

Afsluitend, prima tool die volgens mij veel meer mogelijkheden biedt voor gestructureerde online discussies dan de standaard chatomgevingen. Ben dan ook benieuwd naar de resultaten van Emerce (en LVB.net).

Innovatieve online discussie bij Emerce

 

Innovatieve online discussie bij Emerce

 

Innovatieve online discussie bij Emerce


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Leuk! Alle bloggers van alle marketingblogs eens met elkaar in discussie?!

    geplaatst op
  • Geen slecht idee Antoinette, zal eens informeren of ze open staan voor een experiment met een Nederlandse blog.

    geplaatst op
  • Hoi Marco,

    Leuk stuk! Het systeem van VODW waar je naar verwijst heet GroupSystems en wordt in Europa geleverd door mijn eerste werkgever GroupSupport.com.

    Ik heb me altijd verbaast over het feit dat een dergelijk systeem nog niet aan weblogs wordt gekoppeld, dus goed om te zien dat dis soort middelen ook voor bloggers beschikbaar beginnen te komen.

    Groeten,

    - Stephan

    geplaatst op
  • Ik vertegenwoordig Synthetron op de NL markt en ben wel geinteresseerd in een discussie met bloggers. We hebben al ervaring met diverse communities en het commentaar van Marco (handiger dan chat, soort online versnellingskamer) komt me heel bekend voor. Als je mee wilt doen, zoek dan contact met Marco of mij dan gaan we in oktober iets leuks plannen (onderwerp suggesties zijn welkom)

    geplaatst op
  • Ha Marco!

    Jij zat er ook bij! Grappig! Je weet nl. niet wie je aantreft en wist dus ook niet dat jij er ook bij zat. Op deze wijze ga je idd wel makkelijker je mening 'ongezouten' spuien. Dat is één van de grote voordelen van dit tool.

    Verder zou het idd wel aardig zijn om dit voor marketingfacts te doen. Het thema zou dan moeten zijn: 'de toekomst van Marketing Facts'.

    Ik denk dat dit een super toepassing is voor grote bedrijven met meerdere locaties of andere netwerk-achtigen club met deelnemers op verschillende plekken.

    Verder is het een mooi middel om bvb een week na een intensieve workshop, dit te hanteren om de meningen en ideeen te polsen om follow-up van de workshop te garanderen.

    Qua technologie en interface mag er nog wel e.e.a. worden verbeterd. Maar dat is een kwestie van tijd!

    Erwin

    geplaatst op
  • Toch jammer dat ik 't gemist heb. Ik kreeg zowel via e-mail als SMS herinneringen toegestuurd, maar geen van deze berichten bevatte het webadres waar ik mezelf kon inloggen. En ook op de websites van Emerce en Synthetron kon ik nergens een link naar de discussie vinden...

    geplaatst op
  • Ik was net bij LVB aan het lezen over deze boeiende technologie waar ik vernam dat Emerce het dus blijkbaar ook al gebruikt heeft. Spijtig dat ik dat heb moeten missen, ik kijk er naar uit om aan een dergelijke conversatie over marketing deel te nemen. Good stuff!

    geplaatst op
  • Ik heb inmiddels begrepen dat de technologie in Nederland ook al voor o.a. NIMA is ingezet. Er wordt dus links en rechts al aardig mee gespeeld. Het bedrijfsleven zal zeker volgen; alleen, wanneer en voor welke doelstellingen zet je het in? In welke omgeving? Een blog- of forumcommunity zal zich beter lenen dan een corporate site. Kortom, nog genoeg om over na te denken!

    geplaatst op
  • Je kunt het voor veel doeleinden inzetten. Inderdaad voor NIMA, Emerce en PIM communities hebben we het al gebruikt. Ideaal om even het net aan meningen op te halen: wat vinden we als community, wat vinden we de belangrijkste zaken, welke discussies zijn nu wel klaar etc.

    Veel grote organisaties gebruiken het projectmatig voor diverse toepassingen. Ik noem er een paar: virtuele vergadering (gekoppeld met webbex of Mslivemeeting (zie synweb.nl: combiproduct met KPN), marktonderzoek, burgerfora, veranderingsprocessen binnen bedrijven. Maar ik ben wel heel benieuwd om hier eens over door te denken. Wordt vervolgd wat mij betreft.

    geplaatst op
  • Een vergelijkbaar product is Crealogic. Dit elektronisch vergadersysteem is ook on-line te gebruiken en bestaat uit verschillende modules.
    Op eDay stond ik met een inloopbrainstorm voor het goede doel. Deze brainstorm werd gedaan met deze software. On-line staat deze brainstorm nog een week open, ga daarvoor naar http://www.crealogic.nl.
    Toevallig organiseer ik woensdag 20 september een demobijeenkomst voor geinteresseerden in Maarssen. Voor meer info mail me op marijke @ ideacompany . nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.