ANMI lezing: Club China van de KLM succesvol van start

ANMI lezing: Club China van de KLM succesvol van start
,

Op de eerste openbare avondlezing van de ANMI vertelt Kees van Mourik van OOIP een verhaal over Club China van KLM, the blue experience. Club China is een in mei van dit jaar gestarte zakelijke community voor Nederlanders die regelmatig naar China reizen en daar zaken doen. KLM hoopte met het faciliteren van een online community haar merkwaarden te versterken, de sales te verbeteren en wellicht andere omzet te genereren.  Met de community moet de klant een permanente relatie met KLM krijgen, in plaats van een vliegende passant te zijn.

Het business model van de community is volgens van Mourik makkelijker rond te krijgen dan dat van een community als Hyves. Bij een zakelijke community hebben leden naar het schijnt geen enkel probleem met betalen voor het lidmaatschap en daarnaast hebben diverse bedrijven belangstelling om in contact te komen met de leden van de gemeenschap. KLM bepaalt wie als lid toe kunnen treden tot de gemeenschap. Een van de vereisten is een KLM Flying Blue lidmaatschap, daarnaast moet men zaken doen in China en iets toe te voegen hebben aan de gemeenschap. KLM monitort ook het gebruik dat leden van de site maken en vandaag (!) is het eerste lid verwijderd vanwege spam-achtige activiteiten. Op de site kun je een profiel bijhouden, aangeven wanneer je op welke lokatie bent en zien wanneer andere leden op specifieke lokaties zijn, en er zijn veel tips van andere gebruikers en de KLM zelf. De KLM heeft ook een via de site te bereiken betaalde China hulplijn.

Van Mourik haalt Marco Derksen aan om een verhaal over de verhouding tussen actieve deelnemers en lurkers kracht bij te zetten en aan te geven dat kritische massa enorm belangrijk is. Er worden jammer genoeg geen concrete cijfers gegeven, maar de respons op mailingen en andere activiteiten richting deze community zijn volgens van Mourik vele malen hoger dan de KLM gewend is en verwachtte. Naast de China community is er nu ook een golf community van start wat doet vermoeden dat de community ook in cijfers een succes is.

Uit het publiek komt nog de vraag wat leden wel en niet mogen in de community. Is het geoorloofd om bijvoorbeeld een andere vliegmaatschappij te promoten? Van Mourik geeft aan dat de KLM dapper is en veel ruimte geeft aan de gebruikers. Echte excessen worden naar zijn idee door de gemeenschap zelf afgestraft.

Naast van Mourik presenteert ook Raymond Spanjaard van Hyves. Meest opvallende melding uit zijn verhaal, dat voor het overige hier wel bekend is,  Balkenende is Bos in aantal vrienden voorbijgestreefd…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Kon er helaas niet bij zijn vanavond in Amsterdam (volgend jaar ANMI maar in Arnhem doen?), had graag de presentaties bijgewoond.

    Hoorde enkele maanden geleden voor het eerst over Club China en was eigenlijk direct enthousiast. Basisgedachte is dat mensen die regelmatig China bezoeken (en derhalve in ieder geval één gemeenschappelijke interesse hebben), lid kunnen worden van deze zakelijke community. Sterk concept dat ook potentie heeft voor andere doelgroepen.

    Dank voor de update Antoinette!

    geplaatst op
  • @ant: dus jij was degene met de laptop op je schoot?;-)

    Ik vond het een leuke en onderhoudende sessie. Een goed initiatief van ANMI.

    Morgenavond gaat het over IPTV. Een aanrader lijkt me gezien vanavond.

    geplaatst op
  • Antoinette, is er ook nog gesproken over http://www.fbgolfclub.com/ ?

    geplaatst op
  • @marco Nee, er is alleen melding gemaakt van het starten van de Golf community, maar verder geen informatie gegeven. Wat wel aardig was dat bijna alle voorwaarden die Van Mourik noemde voor het slagen van een (zakelijke) community volgens Spanjaard voor Hyves niet gaan. Denk aan gemeenschappelijke interesse of het hebben van een belang bij de interactie.

    btw De nieuwe lokatievan de ANMI in pakhuis De Zwijger is mooi. Het is nog niet helemaal af, maar plek en faciliteiten zijn voor 'nieuwe' media achtige zaken prima.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.