TV aanbod 2006/2007 meer van het zelfde?

TV aanbod 2006/2007 meer van het zelfde?

RTL, SBS, Talpa en de Publieke Omroepen samen sturen meer dan 1000 uur televisie per week de ether in of de kabeltjes over. Een onvoorstelbare hoeveelheid content uit een beperkt aantal kokertjes wordt over televisiekijkend Nederland heen gestort en daar komt binnenkort nog een tweede zender van Talpa bij. Maar heeft de kijker met dit enorme volume ook echt veel keuze en een interessant programma-aanbod?

Waar voorheen nog enige relatie bestond tussen het zenderprofiel en programma-aanbod is het anno 2006, op een aantal aangename verassingen na, onherkenbaarheid en veelal kleurloosheid wat heerst. Veroorzaakt door uitzendgemachtigden die toch iets teveel de neiging lijken te hebben met ‘me-too’s’ en ‘copycats’ op elkanders formats en successen te gokken en daarnaast ook bestaande productiehuizen de eerste rij blijven gunnen. Ook nieuwkomer Talpa plukt belangrijk uit dezelfde ruif en duwt de concurrentie van zich af door de belangrijkste formats naar zich toe te halen en heel veel voetbal in te kopen. Maar de discipelen van voorganger John de Mol hebben nog een lange weg te gaan tenzij de gewenste overname van SBS en Net5 alsnog op korte termijn tot stand komt. 

Schraalhans is vooralsnog Koning in de keuken van de Nederlandse TV markt. Zendermanagers en programmadirecties gaan voor zeker en denken nog steeds niet veel verder dan een deel van het komende TV seizoen. Althans zo laat zich dat aanzien. Risico’s worden omwille van de veronderstelde belangen van aandeelhouders of bestuurders vermeden en ook de Publieke Omroep is een pleisterplaats geworden voor angsthazen en consolidatiemanagers die in de eerste plaats voor de marktaandelen gaan.

Seizoenpresentaties zijn dan ook niet meer dan een herhaling van zetten al bracht de komst van Talpa wat reuring in de markt. Maar waar is nou de durf die met name de commerciële omroepen aanvankelijk zo kenmerkte? Men lijkt uitsluitend in retentie van marktaandelen te denken in plaats van het op zoek gaan naar nieuwe wensen (grenzen?) van de kijker en wellicht zelfs de adverteerder. Een niet ongevaarlijke ontwikkeling omdat het publiek in de door adverteerders veelal gewenste kijkdoelgroep 20-34 als het minst trouw bestempeld moet worden.

Dit zenderhoppende publiek kan op termijn alleen nog maar vastgehouden worden door nieuwe en eigentijdse formats met cross-overs naar hun dagelijkse (veranderende) beleving. Het lijkt een misverstand te denken dat deze kerngroep zich jaar in jaar uit laat binden door formats en programma’s die zich kenmerken als meer van hetzelfde. Uitzonderingen zoals bijvoorbeeld Idols daargelaten vervreemden met name jongere kijkers zich in snel tempo van het medium .

Wat ontstaat in de tv markt is differentiatie in plaats van parallellisatie, om maar eens Nima-atje te gebruiken. Deze ontwikkeling doet het medialandschap vervlakken en verder in kwaliteit afnemen. Naast een bijna chronische twijfel over onbekende formats van (nieuwe) producenten maken output deals met grote dominante tv producenten de spoeling voor kleinere, wellicht creatievere, partijen dun. Een trend die op termijn toch problemen gaat opleveren voor de uitzendende partijen en hun huidige productiekompanen. Men blijft toch eerder geneigd formats te ontwikkelen en af te nemen binnen de veilige bekende mogelijkheden al wijkt Talpa ook hier wel wat af van het establishment.

Natuurlijk, voor sport en sommige vooral ‘showy ‘actualiteiten kan het aanbod waarschijnlijk niet groot genoeg zijn. Al lijkt daar verdere opsplitsing binnen de verschillende takken van sport en de steeds vaker voorkomende inzet van het tweede kijkmoment naast de counterprogrammering voor minder herkenning, en dus ook ontrouw van de kijker te zorgen. Darts op zowel SBS als RTL, Oranje op Ned2, Talpa en SBS6, eredivisievoetbal op Talpa, RTL7 en Tele2, er is bijna geen touw meer aan vast te knopen. Daarbij opgemerkt dat Talpa inmiddels een forse claim heeft gelegd op het internationale en vaderlandse voetbal.

Realities, soaps en drama’s blijken nog steeds niet te ontkennen successen en thema shows leken hun beste tijd gehad te hebben maar kregen een opleving door het succes van Dancing With The Stars met als resultaat dat zowel RTL als SBS inmiddels IceDancing With The Stars in de programmering heeft opgenomen. I rest my case… 

Het wordt tijd voor een echte wellicht gesubsidieerde incubatiezender in Nederland. De bedrijfskolom zou het voortdurende paringsdansje van traditionele aanbieders en voor zeker gaande afnemers moeten loslaten en er een toegankelijker domein van maken met een soort marktplaats voor concepten en content zeg maar. In dat kader heb ik mijn hoop gevestigd op de KPN met Mine waar wel ruimte wordt gemaakt voor nieuwe ideeën en content. Maar vooralsnog is het aanbod TV in Nederland nog steeds meer van het zelfde.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • What I do not understand is why should there be Talpa to start with. And now I understand there will be Talpa 2? Since Talpa came into being I spent less than 5 hours with that channel.

    After being absent for 14 years from this country, what I would like to remark is, some of the Dutch language programs have improved tremendously. Take for example Tegenlicht.

    One of the major problem is see is, there is too much competition. It would benefit the dutch viewers, and the producers, is to combine efforts and produce something with quality.

    I think we have enough dosages of American movies (some of them are good, but plenty of them are waste of time. And the violent they bring to the society). We have enough of English language programe. Perhaps some Polish, Hungarian, Spanish, Italian etc. movies/programe? Not only they will bring in diversity of cultures, languages, perceptions, but we are after all part of EU?

    The social problems we are facing these days have a lot to do with the diet the medias are pushing to out living rooms, especially TV and internet. Most of them are American biased. American is a very individualistic society. It might be OK in their home ground, but I think NL needs a different kind of entertainment diet.

    My 2 cents in a hurry.

    geplaatst op
  • Kreeg pas een heel vervelend telefoontje van UPC, waarin in nog vervelendere verkoper me vertelde dat ik per 1 januari 2007 over MOET op digitale televisie. Nadat ik wat uitleg had gevraagd over het onderdeel MOET uit die zin werd het me duidelijk dat ik weldegelijk een keuze houd. Ik kan namelijk ook gewoon mijn abonnement opzeggen, hetgeen ik dus ook zal doen. Televisie in Nederland is enorm afgenomen in kwaliteit en in denk dat ik in een gemiddelde week niet meer dan misschien 45 minuten kijk. Daar wil ik helemaal niet meer voor betalen!

    geplaatst op
  • Albert,
    Ik ben je cynisme gewend en moet bekennen dat TV bij mij ook terrein verliest t.o.v. internet. Overigens net zoals bij de Engelse jeugd. Zie mijn post: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060811_switch_jongeren_in_mediagebruik/ Daarentegen geloof ik wel dat de wal het schip zal keren. Onder meer door nieuwe spelers als KPN en zelfs UPC en Talpa. Maar ook doordat de huidige exploitanten langzaamaan beginnen te snappen dat TV nu nog wel top is (en dat is in advertentieverkopen ook echt zo), maar straks niet meer. In navolging van de grote networks in de VS, gaan ook de Nederlandse spelers meer inzetten op crossmediale benaderingen. Kijk bv eens op http://www.rtl.nl/films/rtlvideo/home/ vanaf het nieuwe seizoen.
    Overigens hoorde ik laatst wéér dat Talpa en de (Nederlandse) SBS-loot snel tot zaken zullen komen. Misschien wel dank zij de moeder TMG.

    geplaatst op
  • Afgelopen week stond een passend artikel hierover in de Adformatie, maar dan alleen mbt Talpa. Veel 'tv-makers' denken alleen maar in bereik. Wie er kijkt interesseert ze overall weinig, want volume/hoge kijkcijfers is het doel en heilig. Daarnaast bestaat er vaak een minachtende houding jegens de kijker. Men doet weinig onderzoek naar wat deze wil. Iets dat me al jaren verbaasd. De zenderleiding bepaald op 'gevoel' wat er komend seizoen hot is. Dit is voornamelijk kijkcijfers bekijken uit de States. En dan nog missen ze de boot....en dat komt voor een deel doordat men niet echt weet wat de kijker wil!

    Neem dat Dancing on Ice-varianten gedoe. Absoluut een dieptepunt in consumentgericht denken (of uberhaupt de tv-programmering) en het voorbeeld voor de desinteresse voor de kijker en hun behoefte. Laat de special-interest kanalen van Mine of wie dan ook maar komen, dan kunnen we in ieder geval iets anders kijken dan me-too programma's.

    De grap is natuurlijk dat men momenteel veelal alleen naar de marktaandelen kijkt en die, die gaan niet echt mega naar beneden. Wel de absolute cijfers, maar die bekijkt men gemakshalve niet echt of zijn minder interessant.

    geplaatst op
  • De jeugd heeft de toekomst... maar neem nou eens een gemiddelde jongere.. kijkt die nog veel tv? Nee. Waarom niet? Naast dat het aanbod op de commerciele beroerd is downloaden ze alle series die in VS worden uitgezonden en kijken die op de PC of hebben hun PC gelinked aan de TV. Maar niet alleen series zijn populair, ook documentaires en entertainment shows. Bekijk een gemiddelde torrentsite en je ziet wat er populair is.

    Ik ben blij met een BNN die nog wel durf te expirementeren. Ik ben blij met MTV met simpele maar fantastische formats als Pimp My Ride. Maar ik moet huilen als ik een Nederlandse variant van gemaakt wordt...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.