AOL-gebruiker 4417749 geïdentificeerd

AOL-gebruiker 4417749 geïdentificeerd
, ING Groep
@evr

AOL zette begin deze week 439 Mb aan gebruikersdata online. Voor onderzoeksdoeleinden werden 20 miljoen zoekopdrachten, afkomstig van 650.000 gebruikers gedurende een periode van 3 maanden, beschikbaar gesteld. Hoewel in de data de AOL-gebruikersnaam werd vervangen door een random ID nummer, kon je er op wachten totdat middels het analyseren van de zoekopdrachten iemand uiteindelijk toch bij één persoon zou uitkomen. AOL besefte dit uiteindelijk ook, maar het leed was al geschied.

De data schendt behoorlijk de privacy van de AOL-gebruiker. Zo is er een gebruiker die blijkbaar op het punt staat een moord te plegen en is AOL gebruiker 4417749 inmiddels geïdentificeerd als de 62-jarige Thelma Arnold. Naast de schending van de privacy, verwachten anderen een spamgolf van sites enkel en alleen gemaakt voor Adsense-inkomsten door het vrijgeven van high traffic keywords.

Al met al niet zo’n slimme zet van AOL, eerder lagen ze al onder vuur vanwege een opgenomen telefoongesprek met klantenservice en een weduwe die het abonnement van haar overleden man niet kan opzeggen.

Bron: TechCrunch


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Het einde van Google is wellicht wat hard gesteld.... maar ik verwacht wel dat dit een enorm effect kan hebben op AOL's en Google's positie in de markt op een negatieve manier. Een tijd terug schreef ik al dat Google het niet zou gaan halen en ben dan ook echt benieuwd hoe dit gaat lopen.

    geplaatst op
  • jammer is alleen dat er veelal voorbijgegaan wordt aan de bruikbaarheid en toepasbaarheid van de data.
    Los van het voyeuristische karakter van de data geeft het mooi weer hoe mensen zoeken en wat hun gedrag daarbij is.

    enkele bruikbare resultaten hieruit is bijvoorbeeld dat 42% van de clicks op het eerste resultaat was, bijna 90% van de clicks is gedaan op de eerste resultatenpagina (1-10) en dat resultaat 10 meer kliks krijgt dan 9 en bijna net zoveel als 8...

    Meer van dit soort resultaten hier:
    http://www.seo-portal.com/category/aol-data-analysis/

    geplaatst op
  • @email marketing: momenteel draait inderdaad alles om de privacyschending, maar daarna zouden weleens meer analyses zoals die van SEO Portal naar boven komen. 430 Mb doorspitten kost natuurlijk ook tijd.

    geplaatst op
  • Las vandaag op MIT Advertising Lab de suggestie om de tekst in de beroemde cartoon van Peter Steiner (gepubliceerd in The New Yorker, July 5, 1993 issue (Vol.69 (LXIX) no. 20) pag. 61) aan te passen in "On the Internet, nobody knows you are a dog until AOL releases your search history." Bij deze ook maar even gedaan:



    Ben het overigens met je eens email-marketing (leuke naam ;-), de AOL-data zal zeker ook voor marketeers relevante informatie gaan opleveren. De publicatie op seo-portal.com is een prima voorbeeld!

    geplaatst op
  • weet niet of ie al lang bekend was, maar zojuist heb ik ook de pdf gevonden van het onderzoek van de AOL researchers zelf;

    http://www.ir.iit.edu/~abdur/publications/pos-infoscale.pdf

    geplaatst op
  • Dit is volgens mij voor het grootste deel alleen interessant voor marketing/communicatiemensen en zoekmachineontwikkelaars. Maar gaan consumenten dit wel pikken? Dat lijkt me toch een veel grotere groep met een groter belang: privacy. En een andere vraag die bij me opkomt: als je steeds beter gaat anticiperen door je te richten op 'standaard zoekgedrag', krijg je dan uiteindelijk niet een steeds eenzijdiger internet?

    geplaatst op
  • Amerikaanse burgerrechtenclub Electronic Frontier Foundation maakte bekend AOL te zullen dagen vanwege de lekkage van zoekdata afgelopen week (via: Planet).

    geplaatst op
  • Search Engine watch: "The Wall Street Journal just reported that AOL has fired the Chief Technology Officer, Maureen Govern, and two other employees after releasing search records last week. The article named 'AOL Fires Technology Chief After Web-Search Data Scandal' discloses that Maureen Govern, the CTO along with the researcher who released the data and the manager overseeing the research have been all fired. "

    geplaatst op
  • @erik,

    Tja, iemand moet toch de "schuld" krijgen van dit ongekende "misverstand"!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.