AOL-gebruiker 4417749 geïdentificeerd

10 augustus 2006, 04:00

AOL zette begin deze week 439 Mb aan gebruikersdata online. Voor onderzoeksdoeleinden werden 20 miljoen zoekopdrachten, afkomstig van 650.000 gebruikers gedurende een periode van 3 maanden, beschikbaar gesteld. Hoewel in de data de AOL-gebruikersnaam werd vervangen door een random ID nummer, kon je er op wachten totdat middels het analyseren van de zoekopdrachten iemand uiteindelijk toch bij één persoon zou uitkomen. AOL besefte dit uiteindelijk ook, maar het leed was al geschied.

De data schendt behoorlijk de privacy van de AOL-gebruiker. Zo is er een gebruiker die blijkbaar op het punt staat een moord te plegen en is AOL gebruiker 4417749 inmiddels geïdentificeerd als de 62-jarige Thelma Arnold. Naast de schending van de privacy, verwachten anderen een spamgolf van sites enkel en alleen gemaakt voor Adsense-inkomsten door het vrijgeven van high traffic keywords.

Al met al niet zo’n slimme zet van AOL, eerder lagen ze al onder vuur vanwege een opgenomen telefoongesprek met klantenservice en een weduwe die het abonnement van haar overleden man niet kan opzeggen.

Bron: TechCrunch

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mark de Kock

    Het einde van Google is wellicht wat hard gesteld…. maar ik verwacht wel dat dit een enorm effect kan hebben op AOL’s en Google’s positie in de markt op een negatieve manier. Een tijd terug schreef ik al dat Google het niet zou gaan halen en ben dan ook echt benieuwd hoe dit gaat lopen.


    10 augustus 2006 om 05:34
    evroekel

    @email marketing: momenteel draait inderdaad alles om de privacyschending, maar daarna zouden weleens meer analyses zoals die van SEO Portal naar boven komen. 430 Mb doorspitten kost natuurlijk ook tijd.


    10 augustus 2006 om 13:12
    KJ

    Dit is volgens mij voor het grootste deel alleen interessant voor marketing/communicatiemensen en zoekmachineontwikkelaars. Maar gaan consumenten dit wel pikken? Dat lijkt me toch een veel grotere groep met een groter belang: privacy. En een andere vraag die bij me opkomt: als je steeds beter gaat anticiperen door je te richten op ‘standaard zoekgedrag’, krijg je dan uiteindelijk niet een steeds eenzijdiger internet?


    11 augustus 2006 om 05:49
    Gerben

    @erik,

    Tja, iemand moet toch de “schuld” krijgen van dit ongekende “misverstand”!


    21 augustus 2006 om 17:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief