Blijft eKudos een speeltje van een paar enthousiastelingen?

Blijft eKudos een speeltje van een paar enthousiastelingen?
, Presenter
@hugolouter

Op zoek naar een manier om voor mijn weblog wat extra traffic te genereren, maakte ik onlangs een profiel aan bij eKudos, de Nederlandse digg-kloon van Stillpoint Media waarover op Marketingfacts 15 mei 2006 werd bericht in mei dit jaar.

Bij mijn registratie bleek ik ‘kudoka’ nummer 353 te zijn, getuige mijn profielpagina. 353 mensen dus die in de gelegenheid zijn om berichten toe te voegen en eKudos te geven. Een deel van mijn toegevoegde berichten werd democratisch naar de voorpagina van eKudos gestemd. Op een dag levert mij dat op z’n best enkele tientallen unieke bezoekers op:  prettig maar niet opwindend. Wel verbaas ik me erover hoe weinig er gestemd wordt en hoe weinig ‘kudos’ er nodig zijn om naar de voorpagina gepromoveerd te worden. Soms belandt een bericht al bovenaan met 5 of 6 kudos, vaak van hetzelfde groepje mensen.

Een vergelijking met het reusachtige digg is niet op zijn plaats, maar all met al wekt eKudos geen zeer bruisende indruk. Ongetwijfeld zal ook hier de regel gelden dat slechts een beperkt deel van de kudoka’s zorgt voor het grootste deel van de kudos (terzijde: in Amerika heeft deze vraag tot een verdieping van de toch al enorme kloof tussen linkse en rechtse bloggers geleid)

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met eKudos. Voldoet het aan een behoefte? Of ben ik echt de enige die geabonneerd is op de RSS-feed van de eKudos-berichten? Op de eKudos-weblog is het ook al stil sinds 29 juni dus misschien mogen we uit die hoek ook een update verwachten?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • "ben ik echt de enige die geabonneerd is op de RSS-feed van de eKudos-berichten? "

    Ah bent u dat.

    geplaatst op
  • Zojuist via mijn RSS-reader dit bericht ontvangen en even een reactie:

    Een project als eKudos gaat maar op één manier werken: veel traffic en gebruikers. Ook op Digg is bekend dat slechts 10 gebruikers zorgen voor 30% van de berichten op de frontpage, dit noemt men soms ook de 1% regel. Dit houdt in dat van alle geregistreerden 1% ook daadwerkelijk berichten submit. In het geval van Digg, met een userdatabase van 400.000, zijn dit 4000 personen. Niet bijster veel dus. Als we nu dit uitgangspunt op eKudos toepassen, met een totaal aantal geregistreerden tot nu toe van 400, kom je op 4! Gelukkig ligt het aantal submitters van berichten wat hoger maar het geeft aan hoe moeilijk het is om een dergelijke site succesvol te krijgen. Het aantal mensen dat kudos geeft ligt nog wat hoger maar ook dat heeft duidelijk tijd nodig.

    Voor het aantal kudos dat een bericht nodig heeft om de voorpagina te bereiken hebben we de keuze gemaakt dit in eerste instantie simpel te houden: (tak : tab) = frontpage. Waar 'tak' staat voor het totaal aantal kudos en 'tab' voor het totaal aantal berichten. Zoals gezegd dit is een zeer eenvoudig algoritme maar voor nu, denken wij, toereikend. Als de site meer gebruikers en berichten krijgt gaan we kijken naar extra variabelen als: pageviews / clicks / tijdstip van submit etc. Om de frontpage te halen is het verreiste aantal kudos momenteel 5 (bijna 6).

    De tijd zal uitwijzen of eKudos een succes wordt of niet, wij hebben er in ieder geval vertrouwen in. Via onze website filmtotaal.nl zijn we in staat om al redelijk wat verkeer door te sturen en dat is ook hard nodig. Momenteel hebben we, met Google Analytics, maximaal 1000 unieke bezoekers op een dag en daar zit een stijgende lijn in. Vooral als het weer wat kouder wordt en mensen meer achter de computer zitten zijn wij benieuwd naar de ontwikkeling van de site. Wij zullen Marketingfacts uiteraard op de hoogte houden.

    ps: Momenteel zijn we bezig met een aantal toevoegingen/verbeteringen aan eKudos die deze week online gaan. De blog is rustig omdat we vanuit Stillpoint Media een 'corporate blog' gaan starten waar ik ook meer mijn gedachten/ervaringen wil gaan ventileren m.b.t Nederlandse en Buitenlandse web 2.0 projecten, voor wat het waard is uiteraard... ;0)

    geplaatst op
  • De naam 'eKudos' lijkt me in Nederland ook alleen maar tot de verbeelding spreken bij een heel beperkt publiek. Weinig mensen die ik ken zouden dat snappen.

    geplaatst op
  • de website (ekudos.nl) ziet er niet goed uit met firefox!

    geplaatst op
  • Leuk initiatief, ik moet helaas toegeven dat ik deze site niet kende. Maar ik denk dat dit ook een algeheel probleem is voor algemene blogsites zoals ekudos: er zijn er teveel en men ziet door de blogs het bos niet meer. De extra feature dat gebruikers artikelen mogen raten is uitermate leuk, maar naar mijn inziens is dit voor mij geen doorslaggevende feature om een dergelijke site te gaan bezoeken. Daarnaast geeft een optie 'best bekeken artikelen' op een site zonder ratingsysteem ook al aan of eens artikel wel of niet interessant is.
    Blogs werken volgens mij het beste als ze specialistisch zijn. Zo bezoek ik een blog voor mijn marketing interesses, een blog voor nieuws uit de fietsindustrie etc.. Deze geven mij meer informatie dan een algemene blogsite.

    geplaatst op
  • >> Wel verbaas ik me erover hoe weinig er gestemd wordt en hoe weinig ‘kudos’ er nodig zijn om naar de voorpagina gepromoveerd te worden.

    Het aantal kudo's dat nu nodig is om op de voorpagina te komen, is juist het probleem. Dat zijn er nu teveel. De berichtjes op de voorpagina rouleren te langzaam. Daardoor zijn berichten die als eerste op de voorpagina verschijnen soms al meer dan een dag oud. Oud nieuws dus, wat de site niet aantrekkelijk maakt voor nieuwsjunks.

    geplaatst op
  • Tipt.nl staat inmiddels in de steigers om te kijken of ze een beter alternatief kunnen bieden:

    http://www.tipt.nl

    geplaatst op
  • @Alper Çugun
    Wij denken dat dit geen probleem is. Mensen moeten de site waarderen door 'de kwaliteit', de naam is dan minder belangrijk vinden wij (zie: del.icio.us)

    @canol
    Er is inderdaad een bug bekend dat de text zo nu en dan verkeerd wordt uitgelijnd, dat moet nog worden verholpen (ondanks dat wij allemaal firefox gebruiken hier is deze er toch ingeslopen)

    @tristan & Laurens L.
    eKudos is geen blogsite maar een nieuwssite. Welwiswaar zijn een aantal artikelen afkomstig van blogs maar vooral van 'het web' in de breedste zin van het woord. Wat wij bovendien als 'toegevoegd' ervaren op eKudos is het feit dat veel artikelen ook een langere nieuwswaarde hebben. Het is niet alleen vandaag actueel maar ook morgen of overmogen nog leuk of interessant.

    geplaatst op
  • Ik sluit me aan bij de conclusie van Tako dat het ongelooflijk moeilijk is om de community in beweging te krijgen. Ik verwees op upstream.nl al eerder naar de 1%-regel van McConnell en Huba dat aansluit bij het community-model dat ik inmiddels bij verschillende klanten gebruik.

    geplaatst op
  • Wel leuk om te vermelden is dat vanaf vandaag alle artikelen die gebruikers plaatsen op hun punt.nl blog een directe plaatsingslink bevatten naar eKudos (geef kudus link) Ookal moeten ze de link nog even fixen want die werkt nog niet helemaal :0)

    geplaatst op
  • Wat ik wel grappig vindt is, dat je je eigen nieuwsberichten aan een groot publiek kan laten zien, de naam kuddo moet ik wel aan wennen, (doet mij denken aan een kudde rendieren!)
    Maar verder ben ik ook gisteren lid geworden dus ik ben benieuwd!
    Sjaco

    geplaatst op
  • @ekudos designer

    Wanneer ik me als lid wil registreren, lijkt het alsof het registratiescherm laden oneindig duurt; aangezien een groot vlak wit blijft (waar ik registratie velden verwcht); wat blijkt ik moet naar beneden scrollen; inlog is helemaal onder gepositioneerd.

    Ik ga me ook eens registreren.

    geplaatst op
  • Het wachten is tot Digg gaat lokaliseren, dan wordt het pas echt interessant.

    geplaatst op
  • Hmmm, ik heb me blijkbaar ooit al aangemeld onder de naam marketingfacts maar kan nergens mijn wachtwoord terugvinden. Ook op de site geen mogelijkheid om mijn verloren wachtwoord op te vragen of heb ik wat gemist?

    geplaatst op
  • @tristan
    Dit is een bekende bug die we deze week gaan oplossen.

    @Marco Derksen
    Ook dit is een punt waar we deze week naar gaan kijken. Om de drempel zo laag mogelijk te houden wordt bij registratie geen e-mail gevraagd. Hier wilden we ook mee aantonen dat het ons daar absoluut niet om gaat. Maar de situatie die je nu schetst is ook niet de bedoeling dus e-mail adres gaat een optioneel veld worden. Voor nu zou je even kunnen mailen en dan sturen we je een nieuw wachtwoord.

    geplaatst op
  • Het mooie van eKudos vind ik persoonlijk dat het concept van Digg kan worden gelokalizeerd naar Nederland en dat het op een eerlijke manier kwalitatief "goede" beginnende websites een mogelijkheid biedt om een breed publiek te bereiken. Ik heb eKudos ontdekt doordat een bezoeker van mijn website, verkiezingenlive.nl, een link naar mijn site op eKudos had geplaatst. Na het bekijken van mijn reffers ben ik op eKudos terecht gekomen en vind het een handig middel om gebruik van te maken wil ik publiciteit creeëren voor goede posts.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.