Online marktonderzoek groeit snel

Online marktonderzoek groeit snel

Uit een survey van ESOMAR (European Society for opinion and marketing research) blijkt dat de omzet van de marktonderzoekbureaus wereldwijd in 2005 met 4,3 procent is gestegen. 45 procent van de totale omzet komt uit Europa, dat daarmee de grootste markt is voor marktonderzoekbureaus. Online-marktonderzoek is in 2005 gegroeid met maar liefst 80 procent. Van de totale omzet komt nu eenvijfde uit online-onderzoek.

Uit de survey blijkt dat online marktonderzoek het snelste groeit in de marktonderzoeksbranche. In 2005 haalde het al 20 procent van de totale bestedingen. In 2004 was dat nog 11 procent. In 2005 daalde de marktonderzoeksvorm face-to-face ten opzichte van 2004 met 10 procentpunten naar 21%. Telefonisch onderzoek is nu de belangrijkste vorm van data collectie geworden met 22% van de markt. In 2004 was dit nog 24%. De verdeling kwantitatief/kwalitatief onderzoek blijft overigens gelijk: 80/20

Dat online marktonderzoek toeneemt in populariteit wisten we al. Het is goedkoper en sneller. Je kunt zelfs afbeeldingen en video’s laten zien. En de respondenten kunnen 24 uur per dag en 7 dagen in de week deelnemer op een tijdstip die het beste past. Doordat de internetpenetratie toe neemt is het aannemelijk dat de representativiteit en betrouwbaarheid toeneemt. De response bij online marktonderzoek is ook makkelijker te beïnvloeden. Een leuke incentive helpt daar uitstekend bij.

In Nederland zijn ongeveer 25 accesspanels met ruim 1,7 miljoen panelleden. Bedrijven die panels exploiteren zullen in de toekomst te maken kunnen krijgen met overexploitatie van respondenten. Je krijgt dan als het ware de beroepsrespondent. Opdrachtgevers zitten hier niet op te wachten. In de praktijk blijken personen van meerdere panels lid te zijn. Ze kunnen dan wekelijks één of meerdere uitnodigingen tegemoet zien.

Om de representativiteit en betrouwbaarheid van onderzoeksresultaten te waarborgen kunnen de 25 panels misschien beter opgaan in een nationaal panel waar onderzoeksbureaus hun onderzoeken op los kunnen laten. Deze problematiek is een mooie uitdaging voor de Marktonderzoekassociatie.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • En dan te bedenken dat de toch als tamelijk conservatief bekend staande marktonderzoekwereld tot voor kort nog grote bedenkingen had t.o.v. online onderzoek. Bureaus hebben het zelfs lange tijd tegengehouden met (in veel gevallen) geneuzel over representativiteit.

    geplaatst op
  • Gaat dit nu ook betekenen dat de marktonderzoeksbureau's de komende jaren af gaan nemen?
    Het wordt steeds makkelijker voor een bedrijf inhouse een marktonderzoek te ontwikkelen. De enquete kan zelf worden opgesteld, de antwoorden gekoppeld aan een statistisch pakket en de marketing manager interpreteert de bevindingen.

    geplaatst op
  • Marktonderzoek lijkt makkelijk. Echter, het in-house opzetten van een marktonderzoek raad ik af. Niet uit commercieel oogpunt, maar uit het oogpunt van onafhankelijkheid en objectiviteit. Een marktonderzoek starten begint met het formuleren van de doelstelling en probleemstelling. Dit is voor velen al een hele kluif. Het opstellen van een goede vragenlijst zonder suggestieve vragen is ook niet voor iedereen weggelegd. Ook het opstellen van een juiste steekproef uit een bepaalde populatie vereist inzicht en marktonderzoekskennis.

    Op dit moment is de concurrentie op het gebied van online marktonderzoek moordend. Een online marktonderzoek heb je tegenwoordig voor minder dan 1.000 euro. De grotere partijen hebben dan moeite om te concurreren. Zij moeten het voornamelijk hebben van hun marktonderzoekskennis als toegevoegde waarde.

    geplaatst op
  • Ik heb even geen cijfermateriaal voorhanden maar het zou best eens kunnen dat het aantal bureaus alleen maar is toegenomen, juist vanwege de nieuwe onderzoekmethode. Bovendien; goed marktonderzoek doen is nog steeds echt veel meer dan alleen de beschikking hebben over de technische mogelijkheden daartoe.

    geplaatst op
  • Goed nieuws voor de branche. De 'traditionele' bureau's hebben online onderzoek inmiddels blijkbaar ook meer dan in de armen gesloten wat de explosieve stijging vooral zal veroorzaken. De pioniers wisten al langer dat dit het helemaal zou worden ;-)

    Online onderzoek is natuurlijk al een tijdje aan de weg aan het timmeren. Met een historie van inmiddels tien jaar (in Nederland) komt deze enorme groei niet echt uit de lucht vallen. De sterk gestegen internetpenetratie (en breedband) zorgen er voor dat opdrachtgevers de laatste reserves t.o.v. online onderzoek hebben laten varen. Mijn voorspelling (anno 2002) ligt daarmee meer dan op schema!

    geplaatst op
  • Online onderzoek zal voorlopig alleen nog verder stijgen. Bedrijven hebben steeds vaker de emailadressen van hun klanten waardoor meer communicatie in de vorm van nieuwsbrieven en promotie plaatsvindt. Het maakt het voor deze bedrijven ook eenvoudig en goedkoop om wat feedback van hun klanten te krijgen. Daarnaast wordt vaak bedoeld en onbedoeld allerlei informatie over klanten vastgelegd in electronische databases. Denk aan online bestellingen, inlogfrequentie op de homepage, klantenkaarten etc.

    De aanwezigheid van dergelijke bronnen van informatie en inzichten gepaard met het eenvoudige contact met de klant zal er toe leiden dat steeds meer bedrijven hier gebruik van zullen willen maken. Een ervaren marktonderzoeker kan hierbij van toegevoegde waarde zijn omdat het uitvoeren van onderzoek niet de kerncompetentie zal zijn van de meeste bedrijven. Ik vrees daarom vooralsnog niet voor mijn baan .

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.