Pandora’s box voor Adfoblog?

Pandora’s box voor Adfoblog?

In het gekrakeel rondom de kansloze discussie tussen de rakkers van GeenStijl en NS communicatiemanager Joost Ravoo dient zich mogelijk nog een verliezer aan. Adfoblog leek aanvankelijk goed te scoren met de posting rondom deze stijlloze soap maar dat laat zich inmiddels toch wat anders aanzien.

Een ieder met een mening deponeerde de afgelopen dagen een vogelpoepje op het al ernstig geschonden blazoen van Joost Ravoo en als klap op de vuurpijl vond ene Joost van Eupen het nodig om zijn (voor)naamsgenoot nog even een forse trap na te geven met een posting zonder toegevoegde waarde. Onder het motto geef geen stok aan een gek want dan slaat hij je ermee voor je bek heb ik het wel een beetje gezien met deze buitenproportionele collectieve verontwaardiging over het onhandige gedrag van Joost Ravoo.

Inmiddels heeft Adfoblog ook de keerzijde van het bloggen ontdekt want wat zich afspeelt in de periferie van de postings rondom dit onderwerp heeft er toe geleid dat er vandaag (zaterdag) reacties met sterk racistische inhoud verwijderd moesten worden. De vermoedelijke joodse afkomst van Ravoo en zelfs de aanval op 9/11 werden aangehaald door GeenStijl aanhangers. Heerlijk die traffic!

Dit op zich interessante onderwerp over de misser van een vooraanstaande communicatiemager lijkt een te haastig uitgepakte doos van Pandora te worden voor Adfoblog. Jeroen Mirck krijgt het er nog druk mee dit weekeinde. Ik wens hem veel succes en wijsheid…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 29 reacties op dit artikel

  • Albert, waarom heb je deze post niet als reactie bij het stuk van donderdag geplaatst? Als ik zelf ergens genoeg van heb hou ik er verder gewoon mijn mond over. Nu vind ik je verontwaardiging nogal onecht overkomen. Als ik heel boosaardig denk zou ik je zelfs betichten van goedkoop effectbejag.

    geplaatst op
  • Oeps Karel nogal een verkeerde voorstelling van zaken, ik wasnl betrokken bij de discussie met de verijderde postings. En vanaf donderdag overigens.

    geplaatst op
  • Ik heb de discussie vanaf donderdag hier gevolgd. Ook jouw reacties gelezen. Daar had deze post dus nog bij gekund. Of bedoel je dat ook jóuw comments daar worden weggehaald? Dan heb ik inderdaad voor mijn beurt gepraat, had je simpelweg geen andere keus.

    geplaatst op
  • Ach, Adfoblog krijgt opeens gigantisch veel bezoek. Idioten heb je overal, ook op Marketingfacts. Open comments is kwestie van wat tijd steken in modereren en klaar, is echt niet het einde van de wereld. Dit probleem heeft mf ook met open comments, gezien de vele spam. Valt onder de groeistuipen van elke groeiende site en is met wat informatietechnologie makkeliijk op te lossen. Pandora's doos? Dat klinkt als die film met die dominante mevrouw en die ontplofte mol

    geplaatst op
  • Tsja, om eerlijk te zijn ontgaat mij een beetje het doel van deze posting Albert. De grote overwinnaar in deze opgeklopte vete tussen GS en de communicatiemanager van NS lijkt inderdaad Adfoblog te worden.

    Jeroen in ieder geval alvast gefeliciteerd! Voor zover ik weet heb ik met Marketingfacts nog nooit de voorpagina van de Volkskrant gehaald.

    Btw, begrijp ik nu goed dat GS (veel) bezoek stuurt naar Adfoblog; dat dit extra bezoek resulteert in extra pageviews die o.a. worden gebruikt om een banner van GS te tonen aan vooral bezoekers van GS? En dat GS daarvoor Adfo betaald? Het zal wel aan de Toscaanse zon liggen maar ik moet hier nog eens goed over nadenken ;-)

    geplaatst op
  • @Marco's BTW - dat heet guerillamarketing... :o)

    geplaatst op
  • Marco, het doel is het verkondigen van een mening en het beschrijven van een veronderstelling. Ik heb vanmorgen inmiddles verwijderde reacties gezien op adfoblog waar je aangifte voor kan doen. Ook mijn reacties zijn verwijderd dus zet ik mijn zeepkistje in mijn 'eigen' marketingtuin. Ik denk dat deze ' traffic' overigens niet met heel veel applaus ontvangen zal worden bij adformatie. Wat reageert zijn overigens passanten die helemaal niet geinteresseerd zijn in adfoblog. Wat schiet je er mee op behalve dat je moet moderate op je vrije dag. Hoxa heeft niet alleen een prachtige scherpe pen maar bagatelliseerd ook makkelijk.

    geplaatst op
  • @Marco Derksen: Ik heb jou eergisteravond een nieuwsbericht gestuurd, waarop ik de melding kreeg dat je tot 7 augustus op vakantie bent. Meteen daarna heb ik het bericht naar Erik verstuurd, en zie dat er nog steeds geen aandacht aan geschonken is. Of is onze onthulling over Ilse Media en Erolog.nl niet interessant genoeg? Of schrijven jullie er niet over, omdat Ilse een belang van 25 procent in deze site heeft?

    geplaatst op
  • neuh, adfoblog is een zekere winnaar. Jeroen Mirck heeft het fantastisch gedaan. Ik ben dolblij dat het blog van mijn lijfblad Adformatie, scherp en gewaagd durft te zijn. een blog is voor discussie. Dit vereist uitdaging, stellingname, polarisatie. Jeroen Mirck heeft dit begrepen. T is gewoon Hegel... These Antithese. vroeger werd het synthese, Nu wordt het vaak iets veel interessanters. Bloggen is best link. Want als je succes hebt, krijg je ook een boel bagger binnen. Zie het als bijvangst, he joost? (tonino). Maar het is zeker de moeite waard. En racistische uitingen? een permaban doet wonderen!

    Groetjes!

    Jan Bennink

    ps LoL @Hoxha (ontplofte mol post)

    geplaatst op
  • Waar ik een beetje moeite mee heb in dit hele Ravoo-GS-Adfoblog gedoe is het ‘gekaap’ van blogberichten.

    Joost Ravoo is een blogger op http://www.communicatieonline.nl/commlog/. Op Commlog schreef hij over zijn frustratie over Volkskrant-journalist Harry van Gelder.
    Toen is die hele onzin begonnen.

    Op zijn posting over de 'zure krant’ Volkskrant kwamen 1100 reacties binnen.
    Ook op zijn latere stukjes over Geen Stijl kwamen tientallen reacties. Ik zal ze hier niet herhalen, maar er zaten verschrikkelijke domme, achterlijke, discriminerende en zwaar kwetsende reacties bij.
    Dus dat is wat er gebeurt als je de ‘pen’ aan de burger geeft.

    Waarschijnlijk vanwege de komkommertijd nam Adfoblog het hele Ravoo-Geen Stijl-gebeuren over en verdween CommLog out of the picture.

    Blijkbaar werkt het zo in de blogwereld.

    Dat hele herkauwen duidt wat mij betreft op sensatiezucht.

    De enige toegevoegde waarde die ik bij Adfoblog kan vinden, is dat Mirck een belrondje langs de adverteerders heeft gedaan.

    En over die Geen Stijl-banner op Adfoblog… Kun je daar iets zinnigs over zeggen?

    geplaatst op
  • @Kari-Anne: ik was zojuist bezig me door de Ravoo-GS soap heen te worstelen en moet zeggen dat hier veel meer achter zit dan ik me realiseerde. Ik volg GS al een tijd niet meer en realiseerde me niet dat GS naar aanleiding van de publieke 'sollicitatie' van Ravoo bij ROVER al vanaf 1 mei aan het bakkeleien is met Ravoo. Alles komt voorbij (Canadees in trein, NRC, de zuurste krant van Nederland en dan hebben we het over de Volkskrant, etc). Ik ben hier even afgehaakt maar heb links en rechts wat meningen van anderen gelezen. Moet zeggen, mijn beeld is daardoor veranderd.

    Zeker na de openlijke excuses die Ravoo maakt naar aanleiding van zijn eigen wijze van discussieren op GS, ben ik het eens met Yme Bosma en kan ik Ravoo niet anders dan complimenteren met zijn open wijze van communiceren met 'de markt'. Met vallen en opstaan, maar toch. Ravoo begaat echter een grote fout door te denken dat hij via de adverteerders GS kan uitschakelen. Heeft ook niets meer met open communicatie te maken.

    Alles op een rijtje zettend zie ik inderdaad ook nog niet helemaal wat nu de toegevoegde waarde is geweest van Adfoblog. Ze hebben zoals ik al eerder aangaf, slim gebruik gemaakt van de aandacht voor deze soap en scoren daar nu lekker mee. Maar inhoudelijk? Jeroen?

    @Albert: ik kan moeilijk oordelen over verwijderde reacties op adfoblog; ik neem aan dat je gelijk hebt.

    @Dolby: email wel gezien maar ik heb er in mijn vakantie nog geen tijd voor gehad. Zal er de komende week naar kijken!

    geplaatst op
  • Dolby, inspecteur arglistig, al wat wederhoor opgepikt bij Ilse? Ik denk van niet.

    geplaatst op
  • Tante Ilse houdt haar kaken stijf op elkaar, Albert. En geloof maar dat we uitstekende bronnen hebben. Erolog aanmaken? Veel sterkte ermee.

    geplaatst op
  • Eindeliijk iemand die door heeft wat een fout adfoblog maakt met dit hijgerige gedoe. Ben er van overtuigd dat kluwer maar ook adformatiehoofdredactie hier niet blij mee is.

    geplaatst op
  • Dolby heeft gelijk. Ilse zegt lekker niks, maar slaat groot aan het aftrekken in duistere hoekjes. Gefeliciteerd Ilse, we zien de zuigende 0900-erobanenrs wel tegemoet!

    geplaatst op
  • Wat een meningen over Adfoblog en mijn persoontje! Allereerst dit: mij is niks bekend over verwijderde racistische reacties op Adfoblog. Ik weet wel dat er op Commlog veel van dit soort reacties zijn verwijderd. Ben je niet met Commlog in de war, Albert?

    En dan dat hele verhaal over Pandora's doos: dat hoort gewoon bij internet. Er is hier niemand bij Adformatie die daar wakker van ligt. Dacht je nou werkelijk dat al die Ravoo-bashers straks ook gaan reageren op berichten over bureaufusies en pitches? Ik dacht het niet. Overigens blijven GS-reagluurders met interesse in reclame en marketing van harte welkom op Adfoblog.

    Ten slotte vind ik dat de rol van Adfoblog in de Ravoo-rel door sommigen hier nogal wordt onderschat of ondergewaardeerd. Natuurlijk schreef Ravoo zijn meningen op Commlog, maar Commlog heeft daar volop credits en traffic voor gekregen (niet van de Volkskrant trouwens, but what's new?). Wat Commlog (lees: vakblad Communicatie) echter niet heeft gedaan (en Adformatie/Adfoblog wel), is de woorden van Ravoo in perspectief plaatsen door ook andere partijen online aan het woord te laten. Daarmee hebben we de discussie niet zozeer 'gekaapt' (wat een geneuzel is dat toch, want is reageren op elkaars berichten niet nu juist de essentie van weblogs?), maar er gewoon een goede inhoudelijke verdieping aan gegeven, die ik elders nergens heb kunnen terugvinden. Kijk, en toen werd het opeens nieuws. Gek he? Vervolgens neemt de Volkskrant het zonder bronvermelding (Commlog én Adfoblog) over. Tja, zo gaan die dingen. Maar om dat nou Adfoblog te gaan lopen verwijten, is niet terecht.

    By the way: de publiciteit voor Adfoblog is leuk meegenomen, inderdaad.

    geplaatst op
  • Jeroen ff geen grappen. Ik stond daar helaas prominent tussen. Stond want ook mijn reacties op die imbecielen zijn door Adfoblog verwijderd. Ik vind het goed maar ga nou niet de boel baggetaliseren hier. Trallala niks aan de hand.
    "By the way: de publiciteit voor Adfoblog is leuk meegenomen, inderdaad." Dat dacht Talpa aanvankelijk ook....

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullende informatie Jeroen. Zou me niet al te druk maken over of je nu wel of niet een inhoudelijke bijdrage hebt geleverd aan de discussie. Denk dat het inderdaad goed is geweest om woorden van Ravoo in perspectief te plaatsen. Zou nog aardiger zijn geweest als er een volwassen discussie kon plaatsvinden tussen betrokkenen. Helaas is het vooral moddergooien geworden en hebben mensen als Amanda Chapel een nieuwe stok om blogs mee te slaan.

    geplaatst op
  • @ Albert: Navraag leert dat er inderdaad is gemodereerd in de reacties onder het bericht van Joost van Eupen, door de auteur zelf. Ik bagatelliseerde trouwens niks, want ik wist het simpelweg niet. Ik ging er gemakshalve van uit dat alleen de redacteuren konden modereren. Onze gastbloggers kunnen dat ook, zo blijkt, in de reacties onder hun eigen berichten. De 'crap' is weggehaald, inclusief de reacties op die 'crap'.

    geplaatst op
  • Fair enough Jeroen. Overigens draag ik adformatie en ook adfoblog een warm hart toe zoals je weet. Randdebielen die dat soort teksten verspreiden doen mij echter afhaken en ik weet zeker dat zulks niet alleen voor mij zal gelden. Vandaar ook mijn posting hier.

    geplaatst op
  • @Marco: Zie mijn verhaal van 27 juli.

    geplaatst op
  • @Dolby: zie mijn reactie (en die van ilse media)

    On-topic, zou Geenstijl gelijk hebben dat Joost Ravoo door NS op een zijspoor is gezet? Jeroen?

    geplaatst op
  • De 'crap' is weggehaald, inclusief de reacties op die 'crap'.


    De fake posting onder mijn naam in 'Ravoo gezogen?' staat er anders nog gewoon hoor dus wat is crap en wat niet? Overigens mag ie gewoon blijven staan hoor maar vind het toch opvallend dat blijkbaar iemand gewoon je naam kan misbruiken. Lijkt me toch simpel te controleren op basis van IP-adres.

    geplaatst op
  • @Kasper: Je gaf zelf aan het niet erg te vinden, dus heb ik die overduidelijke nepreactie laten staan. Wel heb ik een aantal Wim Heitinga's verwijderd. Hebben jullie hier ook wel eens last van Wim en zijn alter ego's?

    geplaatst op
  • @ Marco: Zie mijn belletje met NS-woordvoerder Michiel Jonker.

    geplaatst op
  • Jeroen, bedankt voor je snelle reactie. ;-)

    geplaatst op
  • @Albert, Ik was alweer vergeten dat jij dit geschreven had, maar goed dat je me er even aan herrinnert ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.