Zo doe je dat: verdienen met muziek maken

18 juli 2006, 13:05

Steeds meer bandjes doen hun marketing in eigen huis; van platenmaatschappijen heb je immers meer last dan profijt. (Ze dwarsbomen je creativiteit, ze je buiten je ongelofelijk uit en ze doen echt nóóit wat jij wilt en nodig hebt).

Het onafhankelijke bandje Hyena Snarls heeft een wel heel erg interessante marketing bedacht: ze plakt CDR’s met haar muziek op posters waarop ze hun gigs aankondigen. En met de huidige CDR-prijzen zou dat best wel eens de állergoedkoopste manier kunnen zijn om jezelf onder de aandacht van een nieuw publiek te brengen 😉

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

11 Reacties

    email marketing

    gaaf bedacht! erg goed idee


    18 juli 2006 om 14:25
    Christian

    Als de muziek net zo goed is als de presentatie ervan, dan laat ik hem fijn hangen. Als je dan al die moeite neemt, besteed dan nog een middagje aan een mooi ontwerp van een covertje in het doosje, zodat hij uitnodigt om meegenomen te worden. Of zeur ik nu?


    18 juli 2006 om 14:54
    mangold

    @Christian: “Of zeur ik nu?” -> Nee hoor, je maakt geen deel uit van de doelgroep 😉


    18 juli 2006 om 16:57
    Dirruk

    De uitvoering kan inderdaad beter, maar het is wel een aardig idee. Ik ga purmerend volhangen 🙂


    18 juli 2006 om 19:33
    Sven Bergiers

    origineel idee, misschien kon het ontwerp van de cover wel beter maar denk dat ik uit nieuwsschierigheid toch de cd zou meenemen 🙂


    19 juli 2006 om 05:02
    diederik

    ik denk dat de uitvoering perfect is. Gratis en voor niks.


    19 juli 2006 om 08:41
    Tibor

    Grappige actie wel, maar kan iemand mij uitleggen waar dat geld dan mee verdiend wordt?


    19 juli 2006 om 14:02
    Kasper Katje

    Ik neem aan met optredens, merchandise en eventuele full albums (complete CD’s).


    19 juli 2006 om 14:25
    Tibor

    En daar gaat deze marketing-actie dus voor zorgen? Was het maar zo makkelijk…


    19 juli 2006 om 17:11
    Kasper Katje

    Ja, de CD-actie zorgt voor naamsbekendheid in de betreffende scene en zal vervolgens ook voor meer bezoekers tijdens optredens zorgen (wanneer de muziek aanslaat natuurlijk).


    19 juli 2006 om 17:54
    mangold

    @Tibor: Artiesten verdienen aan optredens, platenmaatschappijen verdienen aan CD’s.

    Als je met bijvoorbeeld 50 op bomen en lantaarnpalen geplakte CDR’s 10 extra bezoekers à €10 naar je optreden lokt, levert dat je dus pakweg €100 – €25 = €75 winst op.


    19 juli 2006 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!