Wat is het businessmodel van social networks?

12 juli 2006, 20:26

De grootste uitdaging op dit moment voor (online) uitgevers is hoe geld te verdienen met internet. De illusie dat via internet de hele wereld bij jou komt shoppen is enkele jaren geleden al weggenomen. Natuurlijk zijn er hier en daar e-commerce successen, maar het internet zal nooit een groot verkoopkanaal worden. Ook het betalen voor digitale content lijkt slechts succesvol voor een beperkt aantal spelers in de markt. Op internet is immers alles een muisklik verder gratis te verkrijgen. De grootste waarde voor online uitgevers ligt volgens mij dan ook niet in de directe verkoop van producten of betaalmodellen voor diensten, maar in de relatie met de gebruikers. Daarbij moet ik denken aan de uitspraak van Kevin Kelly afgelopen week tijdens ‘The Next Web’: ‘the only value is that which cannot be copied’. En als je daar verder over nadenkt dan gaat het dus ook niet meer om de content die jij als uitgever maakt, maar om de content (en de ordening daarvan) die de gebruikers maken en met elkaar delen. Denk aan succesvolle cases als marktplaats, startpagina en meer recentelijk craiglist en myspace.

Als je daar even over verder denkt dan kom je al heel snel op social networks

http://www.businessweek.com/technology/content/jul2006/tc20060711_184814.htm?campaign_id=rss_tech

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!