Blogger, lezer of communitymember?

Blogger, lezer of communitymember?

Zoals sommigen misschien wel eens is opgevallen, zijn er bloggers die op meerdere marketing weblogs (kunnen) posten. Ronnie Overgoor is daar een voorbeeld van, Stephan Fellinger, Polle de Maagt en ik ben ook zo iemand. Op het moment dat je iets te melden hebt aan de marketingcommunities, blijkt het best lastig om te kiezen. Je moet kiezen omdat er veel overlap is tussen de lezers van de verschillende blogs. Soms krijg je kritiek als je hetzelfde stuk op meerdere blogs post. Lezers zien dan twee keer hetzelfde en ik kan me daar dus wel iets bij voorstellen. Deze posting gaat over een mogelijke oplossingsrichting.

Ik zie een groot marketingblog als een marketing community met verschillende type leden. Sommige leden met nauwelijks ervaring (studenten), sommige leden met ervaringen in een specifiek gebied en andere leden zijn zelfs supergoeroe en genieten het grootste deel van hun tijd van welverdiende rust. Allemaal samen in één community. Van elkaar leren. En allemaal superbelangrijk (dus ook studenten, ik merk nog (te) vaak argwaan om deel te nemen!). Er zouden dan ook geen anonieme lezers moeten zijn maar alleen leden (hooguit een mogelijkheid om te reageren onder pseudoniem). Maar er zouden dan ook geen ‘bloggers’ moeten zijn, iedereen zou moeten kunnen bloggen. De community zou dan aan moeten geven of het een interessant post is (bvb dmv een thumbsup/down knopje). Mensen die regelmatig goede items plaatsen, krijgen een hogere ranking. Leden kunnen dan aangeven welke items ze van wie willen lezen (selectie op ranking, op categorie of op naam). Een grens met de forum is dan vaag.

Een dergelijke community is compleet: alle boeken, alle events én al het nieuws wordt gemeld. Leden lezen boeken, beoordelen boeken en de site verkoopt boeken. Daar hangt snel 10% commissie aan vast (via een affiliate programma). Idemdito voor seminars, beurzen en congressen. En al het nieuws kan worden gemeld. En sommige communities hebben dan zelfs een eigen tijdschrift dat laat zien wat deze maand/week hot was onder de mensen en geeft nog wat extra achtergrond informatie om nog eens rustig alles na te lezen onder het genot van een zonnetje en een kopje koffie.

Nog een stapje verder en we geven ook onze zakelijke relaties aan met anderen zoals in LinkedIn of OpenBC (al dan niet in samenwerking), laten we ons CV achter, en worden ook mogelijke vacatures getoond in ons netwerk die mogelijk voor ons interessant zijn. Een dergelijke community wordt dermate waardevol, dat mensen bereid zijn hiervoor te betalen. Hiermee ontstaat een heel ander business model voor marketingcommunities. Dat dus door geld te verdienen aan het leveren van toegevoegde waarde voor de marketeer in plaats van het aantrekken van ‘adverteerders’ of sponsors.

Bij het uitgroeien van de marketing weblogs tot dit soort communities, zal de marketeer veel sneller geneigd zijn aan te haken aan één van deze groepen in plaats van overal te zoeken naar informatie. Overlap zal dan een veel minder groot probleem zijn. In mijn visie is het dus een kwestie van tijd. Het bovengestelde probleem zal als vanzelf worden opgelost. Maar zover is het echter nog niet. Tot die tijd zal ik overlap proberen te vermijden maar soms heb je gewoon iets dat overal interessant is. Of zit ik er nou helemaal naast?


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Ik lees je visie, ik lees je probleem maar wat is nu je oplossingsrichting die je aan het begin beloofd?

    Ik geloof overigens niet in een community dat bestaat uit slechts één weblog. Een community is een groep van weblogs, fora, online tijdschriften, etc. die onderling met elkaar in verband staan middels technieken als RSS, trackbacks, pings, etc. De online marketingcommunity bestaat inmiddels uit tientallen blogs en marketingfacts maakt daar onderdeel van uit.

    geplaatst op
  • Hoezo community? Mijns inziens is bloggen deel uit maken van een in dit geval een marketing universum. Ik heb niet de ilusie deel uit te maken van een community.

    geplaatst op
  • Kijk, het begint te leven. Dat is mooi.

    @Marco: een community bestaat uit mensen, niet uit media. Media zijn de kanalen waardoor deze mensen met elkaar in contact staan. Soms is dat heel direct, zoals bij een weblog. Zoals wij nu contact hebben. Soms indirect, via een journalist, een tijdschrift en de bezorger. Het draait om mensen.

    @Albert: Geen community? Beste Albert, zonder weblogs hadden wij elkaar nooit gekend. Door hier met elkaar contact te hebben, spreken we wellicht een keer af, een gaan we samen wat doen. Misschien heb ik een andere definitie dan jij, maar ik heb echt heeeeel veeeel mensen leren kennen op welblogs zoals marketingfacts. Marketingfacts faciliteert daarbij. Het is net als een business club, maar dan online. En soms ben je gewoon lid van meerdere clubs.

    Nog een keer @Marco: ik denk werkelijk dat MF marketeers kan helpen door uit al die fora, online tijdschriften en weblogs de juiste informatie te halen. Er zijn maar heel weinig mensen die het leuk vinden om verschillende weblogs/ fora af te speuren naar nieuwtjes (dit zijn de zgn 'Mavens', hooguit een paar % van de bevolking). De meeeste mensen zijn dolblij als ze op een eenvoudige wijze op de hoogte gehouden worden. Jouw 'klanten' zijn dan 10.000 marketeers.

    geplaatst op
  • @Erwin: helemaal met je eens; excuses dat ik de middelen voorop plaatste (heb ik wel vaker last van); het gaat uiteraard om de mensen!

    @Albert: of je nu wil of niet maar natuurlijk maak jij deel uit van de community ;-)

    @Erwin: maar nu even terug naar je oorspornkelijke vraag mbt het probleem van posten op diverse blogs; wat is nu jouw oplossingsrichting?

    geplaatst op
  • Marco,
    Eigenlijk stel ik dat het probleem zich vanzelf zal oplossen: mensen keren zich op termijn naar 1 community, 1 plek waar alles bij elkaar komt.
    In de tussentijd blijven veel mensen beide blogs lezen. Als er iets is waarvan ik denk dat het voor meerdere communities (of weblogs) interessant is, hoort het op beide te staan. Als het dus bijvoorbeeld gaat over prijsstellingen, verpakkingen of communicatie op de vloer, is het vnl. interessant voor molblog. Als het gaat over een nieuwe actie met bluetooth op een event, is het misschien alleen interessant voor MarketingFacts. Maar als er overlap is, en bij merken is dat het geval omdat ik denk dat merken in een steeds sterkere mate online worden gebouwd, hoort t bij allebei. Nog even niet te vermijden..

    geplaatst op
  • Je hebt het nu over het nadeel van het hebben van verschillende media, voornamelijk vanuit het perspectief van de blogger die niet weet bij welk kanaal zijn artikel het beste past. Ik vind je betoog erg interessant, vooral de mogelijkheid voor iedereen om artikelen op te zetten en op die manier een reputatie/ranking op te bouwen is wel een vernieuwend idee. Als dit geen Web 2.0 is...

    Tegelijk hoop ik niet dat je streeft naar de komst van één moederplatform dat alle weblogs overbodig zal maken. Ik denk dat er momenteel wat teveel gefixeert wordt op integratie en on-demand informatie. Mensen hebben niet altijd tijd of zin om zelf op zoek te gaan naar nieuws en achtergronden. Ik denk dat mensen, naast alle nieuwe vrijere mogelijkheden, altijd behoefte houden aan een zekere programmagids waar ze zich mee kunnen identificeren en op terugvallen voor als ze even moe zijn van het actief participeren in nieuwe vormen van media via het web.

    Het bestaan van meerdere platforms met elk een eigen identiteit kan voor de gebruiker prettig zijn om de informatie naar hem of haar toe te laten komen. Een medium (zoals Marketingfacts) biedt de specialisatie en autoriteit die een meer algemene vorm misschien nooit zal kunnen hebben.

    geplaatst op
  • Mijn oplossingsrichting is gewoon mijn rss-reader. Via de feeds blijf ik op de hoogte van alle marketingverhalen en -ontwikkelingen. Het is leuk hoor een community: een groot gemeenschap van marketeers, maar dat werkt niet. We willen ons altijd verenigen in kleinere verbanden, omdat elk verband weer zijn eigen specifieke kenmerken heeft. Er zijn tenslotte meerdere hyves, meerdere kranten, meerdere sportverenigingen, meerdere... etc. Dit is toch iets wat elke marketeer moet weten: we laten ons niet een supergroot geheel verenigen. We houden van de segmentatie.

    De community ontstaat ook door het toeval: het moment waar op we elkaar (als mensen) online, maar juist ook offline ontmoeten. De ene keer zal de ontmoetingen op Marketingfacts zijn, de andere keer op een terras in Utrecht, de volgende keer op [http://www.creativefacts.nl] en daarna weer eens op een congres.

    Leuk en laten we voor elkaar blijven ontmoeten, waar dan ook!

    geplaatst op
  • Erwin, mensen keren zich niet naar één community maar zullen altijd willen blijven kiezen. Ik ben het dan ook eens met Martijn dat op het ene moment je de mensen ontmoet op Marketingfacts en het andere moment ergens anders. Wil je op de hoogte blijven van wat er allemaal speelt dan zul je of heel veel vrije tijd moeten hebben of slimme technieken gebruiken (zoals RSS). Gezamenlijk is het m.i. wel DE community van mensen die EN interesse hebben in marketingcommunicatie EN interesse in trends & ontwikkelingen EN het leuk vinden om regelmatig op internet aanwezig te zijn (om maar even een paar kenmerken te noemen).

    Btw, bloggers die op meerdere blogs posten zijn eigenlijk gewoon publiciteitsgeil en willen geen borrel missen of zie ik het verkeerd? ;-)

    geplaatst op
  • Wat ik me afvraag is of veel van de bloggers op blogs als deze, maar ook Molblog, DC en bijvoorbeeld adfoblog, ook nog een persoonlijke blog hebben draaien. Meer geschreven vanuit je eigen perceptie, iets meer met eigen ervaringen, iets meer 'van jou', zeg maar, maar wel over ons vakgebied.

    Weet niet of dit zo is, maar if yes, dan zie ik daar wel een mogelijkheid om vanuit deze mensen (het gaat per slot van rekening om de mensen, zoals hierboven werd beschreven) een gezamenlijke plek op te bouwen. Volledig getagd en voorzien van alle web 2.0 mogelijkheden, waarbij iedere bezoeker met wat drag, drop en klik werk zijn eigen inhoud bepaalt, op basis van alle individuele postings.

    geplaatst op
  • De communities filteren zich voor een deel wel uit. Je sluit je aan bij een medium omdat die stijl/site/blog je ligt. Net zoals sommige oldskool journalisten wel voor Telegraaf en niet voor Volkskrant schrijven. Journalisten die voor meerdere kranten schrijven, passen hun stukken ook aan. Nieuw medium, oud probleem.

    Ik geloof wel in een digg/thumbs up achtig meta-platform. Voor een deel zal dat wellicht (zoals Martijn aangeeft) rss-based zijn. Of wellicht wel social-network (Hyves?) based. Het wordt denk ik minder en minder belangrijk waar je een bericht post, omdat het in de tweede fase (via feeds, het abonneren op tags middels technorati; via dat meta-platform) bij de eindconsumer terechtkomt zoals die dat wil.

    @Erwin: Thumbs up voor het artikel :) Mag ik je er verder aan herinneren dat de student-pro ratio op het Molblog-afterparty etentje 50%-50% was?
    @Marco: Het gaat inderdaad met name om de borrels :)

    geplaatst op
  • @sint: Ik denk dat mensen, naast alle nieuwe vrijere mogelijkheden, altijd behoefte houden aan een zekere programmagids waar ze zich mee kunnen identificeren en op terugvallen voor als ze even moe zijn van het actief participeren in nieuwe vormen van media via het web.

    @Marco: "publiciteitsgeil" :-s Zo voel ik het niet. Maar soms vraag ik me wel eens af waarom ik het allemaal doe en dan neem ik mij voor het weer rustiger aan te doen. Maar mijn persoonlijke missie is marketeers te helpen meer toegevoegde waarde te bieden in het leven van mensen. Dat heb ik niet bedacht, dat zit in me. Dat heeft ook nog weer een oorzaak, maar daar ga ik nu ff niet op in. En m'n gedrag is daar het resultaat van. FF een stukje zelfanalyse...:-)

    @Ronnie: goed plan! Ik werk graag mee. Ik heb al een documentje met de functionele eisen. Kan je zo mee aan de slag. Kan je daar wel morgen mee beginnen? Ik sta op het punt om weer veel werk te gaan verrichten (ik wil over naar ExpressionEngine net als Adfoblog, MF en BrickMeetsByte).

    geplaatst op
  • Interessante discussie. Ik geloof zeker dat je zo'n (marketing)community op verschillende manieren tegelijk kunt bedienen (dus ook met korting op congressen en boeken, en dergelijke), maar dat het een illusie is om alle platforms samen te voegen. Daarvoor bestaat inderdaad de RSS-reader. Vergaande samenwerking met persoonlijke blogs of tussen teamblogs kan zeker, maar je krijgt nooit alle partijen aan boord van hetzelfde schip (zien jullie Elsevier en Kluwer al samen aan één community bouwen?).

    Overigens denk ik dat je niet iedereen maar gewoon moet laten bloggen en het daarna van de bezoekers moet laten afhangen welke berichten er prominent op het homepage komen en welke niet. Die bezoekers willen direct de beste informatie, en niet zelf de filteraar van die informatie zijn. Dat is de taak van de bloggger!

    Neem als voorbeeld Volkskrantblog: leuk concept, maar voor mij niet de graadmeter van het algemene nieuws (of de opinie daarover). Kunnen jullie je nog die eindeloze discussies herinneren die daar gevoerd werden over het selectiecriterium voor de voorpagina van die blogcommunity? Dat was een drama. Er werd massaal gerommeld en gemarchandeerd om maar op die homepage te komen. Voor de argeloze bezoekers leverde dat dus zeker niet de best mogelijke selectie op. Toen de webredactie dan maar zelf ging selecteren, brak al helemaal de pleuris uit. Dus nee, dat soort democratiseringsslagen hebben grote haken en ogen.

    geplaatst op
  • @Jeroen: "maar dat het een illusie is om alle platforms samen te voegen". Ik zie niet alle weblogs in 1 platform samen komen. Wat ik wel zie dat er meerdere toegangspoorten gaan ontstaan tot áL het nieuws, álle boeken, álle (marketing)banen, álle events. RSS of een willekeurige andere standaard vorm van informatie-uitwisseling zit daar misschien onder maar dat is voor de gebruiker irrelevant. Die krijgt gewoon alle marketinginformatie toegesneden bij elkaar en hoe dat daar terecht komt zal hem/haar een wrst wezen. ;) De informatie maakt dan niet meer het verschil, maar de mensen in de community. Door wie laat je je leiden? Welke normen hanteren ze daarbij? Wat zijn het eigenlijk voor een mensen. Klikt het wel met jou? Het wordt heel persoonlijk. Dat is het verschil tussen informatie en kennis, tussen de diensteneconomie en de ervaringseconomie (met dank aan Pine & Gillmore).

    @Jeroen: "maar dat het een illusie is om alle platforms samen te voegen". Ik zie in de toekomst wel internationale samenwerkingen ontstaan. Je zou natuurlijk heel gemakkelijk een europees marketingplatform gaan neerzetten. Misschien nog niet voor de 30+'ers onder ons maar de jongste lichting gaat al heel gemakkelijk internationaal studeren. Alles in het Engels. In Delft wordt al 25% (!) van het curriculum in het Engels gegeven. Die lichting zit straks (met een jaar of tien ook veel vaker op de internationale marketing blogs). Ik zie een Kluwer e.d. wel meer in die richting verschuiven.

    @Jeroen: "Volkskrantblog...Dat was een drama:" : Nieuws is voor jou alleen 'nieuws' als het voor jou nieuw is. HET nieuws bestaat dus niet. We zijn aan deze term gewend geraakt in het massacommunicatietijdperk maar deze term heeft in de huidige betekenis z'n langste tijd gehad.Maar je wilt wel op de hoogte blijven van de groepen waarin je leeft. Dat blijft gewoon, dat is menselijk. Voor het belang van nieuws geldt hetzelfde. Eerst gaven we hoofdredacteuren de functie om dit te ordenen. Nu experimenteren we met 'aantal views, doorkliks, punten (bvb ekudos.nl)' maar in feite gaat het erom dat jouw omgeving iets heeft gehoord/gezien/gelezen. En dat is straks onderwerp van gesprek. Niets zo irritant om iets van anderen te horen. Mensen willen gewoon weten wat er speelt. En wel direct. Als er een koppeling komt met nieuwssites met sociale netwerken (hyves, messenger, prive of linkedin, openbc, zakelijk) kan je zien wat vrienden, familie en collega's hebben gehoord/gezien/gelezen. En dat staat dan bovenaan. Dat geeft straks pas echt de doorslag. Ben heel benieuwd wanneer we hier de eerste voorbeelden van gaan zien.

    Sorry voor t lange verhaal... ;)

    geplaatst op
  • @Ronnie: de persoonlijk geschreven blogs vind je hier ook (maar wel gecombineerd met meer nieuwsgerelateerde blogs).

    @Polle: we hadden een rating in marketingfacts 2.0 gepland maar uiteindelijk niet meegenomen; misschien moeten we toch een soort van digg gaan introduceren. Zal het eens met de jongens van Onstuimig overleggen!

    @Jeroen: met je eens, het zal nooit één platform worden; maar informeel is het wel één community. Met uitzondering van de bloggers bij Marketinpulse, die zie ik eigenlijk weinig aktief zijn op andere blogs terwijl dat voor een deel ook je positie in de blogosfeer bepaald. Misschien nog onwennigheid, reageren bij je 'concurrenten'?

    @Erwin: internationale samenwerking - heel graag!!! We hebben al eens ideeen gehad om een marketwatcher per land te kiezen voor Marketingfacts. We hebben ook een poging gedaan met Marketingfacts Polen maar dat is eigenlijk een beetje doodgebloed (waar blijf je nu Dorri? ;-) maar als iemand goede ideeen heeft (en tijd), be my guest!!!

    geplaatst op
  • @Marco: "internationaal..": waarom begin je niet gewoon in Belgie? De cultuur daar is toch heel anders, de aanpak zal dan ook anders moeten zijn. De gelijkwaardigheid zoals we hanteren op dit blog, kan wel eens helemaal niet werken in andere landen door cultuurverschillen. Ken je toevallig 'Global Marketing & Advertising' van Marieke de Mooij? Fantastisch boek dat meetbare elementen van culturen (bvb de gelijkwaardigheid vs hierarchary) vergelijkt met de verkoop van een bepaald type producten. Erg leuk. (voor je vakantie ? hahaha)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.