Nieuw tijdschrift voor en over webloggers

Nieuw tijdschrift voor en over webloggers

Nieuw tijdschrift voor en over webloggersTerwijl we zitten te wachten op de eerste weblogkrant van Startlog, is inmiddels het nul-nummer verschenen van weblogtijdschrift Blogtalk Magazine. Dit tijdschrift - op A5-formaat - gaat volledig over de webloggers van Blogtalk.nl, collectieve weblogs gericht op vijf steden: Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam, Haarlem en Zaanstad. Van het nul-nummer - met als thema twijfel - verschijnen 30 duizend exemplaren. Het magazine verschijnt vier keer per jaar en via Magazine.blogtalk.nl kun je zelf een gratis exemplaar bestellen.

Net als Bright en Hardcopy heb ook ik een exemplaar ontvangen van initatiefnemer Jan Glas. Ik heb het nog niet gelezen maar het ziet er alvast prachtig uit (zie ook sneak-preview door Tonie). Jan, in ieder geval alvast gefeliciteerd met het nul-nummer en heel veel succes met de nummers die volgen!


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Zeker, het tijdschrift ziet er prachtig uit. Het idee klinkt ook mooi: 'collectieve weblogs gericht op 5 (en straks vast meer) steden'.

    Ik ben alleen erg bang dat men net als in het geval van de online variant (ik bekeek http://amersfoort.blogtalk.nl net voor het eerst, wist nog niet dat het bestond) één klein detaildingetje over het hoofd heeft gezien: de lezer.

    Het enige dat ik tot nu toe namelijk tegenkwam, zowel op het blog als in de globale inhoud van het tijdschrift, zijn mensen die allemaal ontzettend veel vrijheid krijgen om te vertellen wat een interessante zelfstandige ze zijn of hoe aantrekkelijk de onderneming is die ze vertegenwoordigen. Weinig meer en weinig minder. Da's op zich allemaal prima, maar ik weet niet zo goed wie op deze gebundelde egodocumenten zit te wachten. Op het blog kwam het op mij in elk geval als bijzonder oninteressant over.

    Erger is dat ik nog steeds niet heb kunnen ontdekken wat blogtalk nu eigenlijk is. Wat willen weblog en tijdschrift zijn, voor mij als lezer? Waar gaat het over? Over de stad waarin ik woon? Over mensen die gemeen hebben dat ze bloggen? Ik kan het maar moeilijk ontdekken. Of denkt men echt alleen aan de zender?

    Wat ik op dit moment eerlijk gezegd zie is een platform ter zelfpromotie, wat dan nog eens wordt aangevuld met opvallend veel promotie van de zelfpromotie-mogelijkheden ('gratis 50 ansichtkaarten!'). Voor mijn gevoel is dit de Bubble 2.0-variant van de 'Vernieuwde winkel Slagerij de Vries'-artikeltjes in het lokale sufferdje. Conform de tijdgeest nu vaak ook nog eens geschreven door Slagerij de Vries zelf.

    Misschien is dit wel allemaal de bedoeling: trek eerst zo veel mogelijk bloggers over de streep en dan wordt het vanzelf interessant, zou de redenering kunnen zijn. Eerst groeien, dan bloeien. Laten we dan ook maar heel hard hopen dat dit ondanks mijn gezeur allemaal een succes wordt, zowel voor initiatiefnemers, bloggers als lezers.

    geplaatst op
  • Laurens, om eerlijk te zijn heb ik dat gevoel ook een beetje bij de weblogs van blogtalk. Veel vanuit de schrijver zelf geredeneerd. Maar aan de andere kant lees ik in het magazine ook het volgende. "Waarom schrijven Evelien, Jeroen, John, etc. en vele anderen hun nieuws op Blogtalk.nl? Omdat Blogtalk.nl voor hen een krachtige marketingtool is om hun activiteiten onder de aandacht te brengen van de juiste mensen."

    Prima natuurlijk maar volgens mij vergeten ze daarbij inderdaad één belangrijke stap en dat is de lezer. Die moet wel geinteresseerd zijn in het (marketing)verhaal van de schrijver en dat zijn ze zeker nog niet op het moment dat je net begint met bloggen (of ze moeten je al kennen via een andere weg).

    Jan, wellicht toch een puntje van aandacht bij je blogs!

    geplaatst op
  • Beste Laurens,

    Iedere uitgave van Blogtalk.nl geeft jou als lezer informatie over jouw gemeente en in de kantlijn verwijzen we naar informatie over de wereld daarbuiten. De formule moet zich nog verder ontwikkelen maar waar we naartoe willen is dat je via een uitgave van Blogtalk.nl op de hoogte kunt blijven van de verfrissende, vernieuwende ideeën en activiteiten binnen je gemeente. Dat begint te groeien. Het bericht van Emily Gordts op Amsterdam.blogtalk.nl over het Kwakoe zomerfestival in het Bijlmerpark is daar een mooi voorbeeld van. Daar omheen is er dan ruimte voor de zoals jij het noemt "vernieuwde winkel van slagerij de Vries'-artikeltjes van de andere webloggers. En ook die zijn leuk om te lezen. Zeker als je deze mensen offline leert kennen of al kent. En die kans is groot want ze wonen en werken bij je om de hoek.

    geplaatst op
  • Mensen zoals Emily zijn in mijn ogen noodzakelijk om Blogtalk.nl tot een succes te maken. Daarom
    gaan we de webloggers op Blogtalk.nl ook betalen voor hun berichten. Hiervoor wordt een percentage van de brutowinst gereserveerd. Vervolgens wordt per periode het totaal aantal views van alle berichten op Blogtalk.nl opgeteld. Het percentage van de brutowinst wordt gedeeld door het totaal aantal views en vermenigvuldigd met het aantal views per weblogger.

    De webloggers worden tenslotte uitgenodigd om hun inkomsten geheel of gedeeltelijk te doneren aan een goed doel. Het totaal aan donaties wordt verdubbelt door Blogtalk.nl

    Voor het vaststellen van de goede doelen wordt er een raad van advies samengesteld.

    geplaatst op
  • Jan, dank voor je uitleg. Ik denk inderdaad met jou dat artikelen met enige substantie (wat dat inhoudt, dat bepaalt uiteindelijk de lezer) de basis moeten vormen van elk weblog. Weblogs als online marketingtool inzetten kan heel effectief zijn, maar volgens mij prikken lezers er keihard doorheen als de marketing overheerst. Niet omdat ze dat zo leuk vinden, maar omdat de content dan meestal voor hen domweg niet interessant genoeg is voor herhaalbezoek.

    Het afreken- en motivatiemodel dat je presenteert vind ik origineel, maar uiteindelijk draait het vooral om één ding: het aanbieden van goede content van mensen die enthousiast en betrokken zijn. Een stevige interne motivatie op inhoudelijk vlak is dan volgens mij een pré, welk model je ook hanteert.

    Hoe dan ook: blogtalk staat op de kaart. Veel succes!

    geplaatst op
  • Jongens, ik zou zeggen: blijf me lezen en alles komt goed ;-)

    geplaatst op
  • Retecool over Blogtalk:
    http://retecool.com/dieper_comments.php?id=16577_0_30_0_C

    geplaatst op
  • Zag het net voorbijkomen in de rss-feeds; ach we weten wie het schrijft ;-)

    Naast de kritiek (die vwb sommige punten overigens terecht is), is er ook volop media-aandacht. Zo meldt vandaag NU.nl het nieuws van Blogtalk magazine. In het bericht ook melding van het feit dat Blogtalk binnenkort start met betaling van haar bloggers:

    (...) Blogtalk.nl wil in de toekomst zijn webloggers gaan betalen voor hun bijdragen. De betalingen worden gefinancierd door een percentage van de brutowinst te reserveren. Dit percentage wordt vervolgens gedeeld door het totale aantal views van alle weblogs en vervolgens vermenigvuldigd met het aantal views per weblogger. (...)

    geplaatst op
  • Dat moet een grap zijn, Marco.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.