Settopbox van SKY succes in Italië

25 juni 2006, 12:58

Een weekend in het buitenland is altijd goed voor nieuwe inzichten. In Italië (ik was in Rome), is de digitale TV veel verder uitgerold dan in Nederland. De bekende reden van hoge kabeldichtheid van ons landje, speelt ook in Italië mee. Toch zijn de 3,7 miljoen abonnees (geschatte 12 miljoen kijkers op 60 miljoen Italianen) een zeer goede score. Het digitale satelietaanbod van SKY (100% dochter van News Corp), is niet bijzonder of origineel, maar de Italianen gaan en masse overstag. Zeker nu Italië de knock out rondes van het WK heeft gehaald.

SKY beweert op zijn eigen website 12 miljoen Italiaanse kijkers te hebben en dat de groei er nog lang niet uit is. De kracht van het aanbod zit hem in dit sportgekke land vooral in een enorm aanbod sportkanalen (19) en een speciaal channel gericht op de WK. Hierbij is het mogelijk om de wedstrijden in HD formaat te volgen, hetgeen ik gisteren bij Duitsland vs. Zweden gedaan heb. Een mooie gewaarwording.

Naast de sport zijn er veel films en een Amerikaans hoeveelheid kanalen met nieuws, cartoons, muziek en documentaires. Dit aantal is uit te breiden met themakanalen van AC Milan, Intermilan en AS Roma en enkele niet sportgerelateerde kanalen. Het aantal kanalen zal verder groeien. Bijna alle abonnees nemen naast het basispakket ook pluspakketten met sport of films. Ook de payTV doet het goed, vooral overigens als concurrent van de videotheek. Als klap op de vuurpijl zit er op de afstandsbediening ook een knopje interactief (naast de knopjes voor de TV-gids, de pay per view en het menu). Echt veel gebruik maakte mijn gastheren hier nog niet van. Maar interactieve mogelijkheden waren onder meer het kunnen reageren op stellingen. Interessanter wordt het met Bar Wars, de eerste interactieve reality soap en met Bet on SKY, waar je via je TV direct op de sportwedstrijden kunt wedden.

In eerdere berichten meldde ik al dat News Corp als winnaar in de crossmediale competitie wordt genoemd. Deze sterke positie in Italië geeft aan dat dit ook buiten de VS wel eens goed waar kan zijn. De samenwerking met Tiscali voor het aanbieden van breedband internet onderstreept de interactieve en crossmediale pretenties van News Corp.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gijsbregt

    Je kan ook een DVR erbij krijgen, tot 60 uur opname mogelijkheid (maar die heb ik nog niet gezien).

    Prijzen zijn voor het standaard pakket € 22 per maand, sport of cinema kost € 34 en het complete pakket met alles erop en eraan € 59 p.m. Met uiteraard de leuke aanbiedingen erbij voor de eerste 3 maanden en de installatie.


    25 juni 2006 om 19:16
    Gijsbregt

    @ Ayalon. Dank voor je toelichting.

    Het verschil tussen het calcio (voetbal) en sport abonnement is al aanzienlijk (in prijs) en de echte sportfanaat zal de allebei willen hebben. Dus kosten worden er wel gemaakt.

    Wat me opvalt is dat de koppeling niet gemaakt hoeft te worden, zoals jij aangeeft, maar dat SKY de WK wel gebruikt om de hele set (content en channels) te verkopen. Ik heb de internationale cijfers niet paraat, maar ik vind 3,7 miljoen abonnementen op 23 miljoen huishoudens (16%) voor één provider/exploitant een stevige penetratie.

    Overigens vindt men het afsluiten van content via pay per view of abonnementen nergens leuk, kijk maar naar de ervaringen in het VK en Duitsland. Zeker van sport niet, maar het is wel de content die mensen uiteindelijk naar je betaalzender zal trekken. Hetgeen SKY toch wel bewijst.


    26 juni 2006 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief