• Mobile
    wordt gesponsord door

‘De mobiel’ als marketingtool

‘De mobiel’ als marketingtool

Onlangs repte een collegablogger nog over zijn frusterende zoektocht naar een ‘normale’ mobiele telefoon zonder al teveel ‘toeters en bellen’. Een moeizame opgave, zo bleek. Met dit gegeven in mijn achterhoofd leek het me dan ook redelijk simpel om een ‘niet-normale’ telefoon (veelal ‘multimedia’ genoemd) aan te schaffen, die de komende jaren voor de broodnodige inkomsten moet gaan zorgen bij de diverse telecombedrijven.

Tot mijn verwondering is het vinden van een dergelijke telefoon, in combinatie met een geschikte provider, zelfs vandaag de dag nog een ondoorzichtige en (vooralsnog) onbevredigende klus. Veel nieuwe toestellen blijken weliswaar veel te kunnen, zij het echter bij slechts een paar telco’s, in een klein gedeelte van Nederland en dan ook nog eens beperkt tot slechts hetgeen binnen de portal van de desbetreffende provider valt.

Alhoewel ik hier eigenlijk helaas wel van af wist, vraag ik me af hoe deze (volgens mij lucratieve) branche de komende jaren haar geld denkt te gaan verdienen als het voortraject er al niet gemakkelijker op lijkt te worden. Het aanbod van mobiele content (o.a. tv, mp3 en games) en aanverwante toepassingen (o.a. SMS, MMS, ‘alerts’ en shortcodes) groeit weliswaar gestaag door, maar is de telefoon hiervoor dan wel het meest geschikte medium? Of wordt deze functie tezijnertijd overgenomen door de PDA’s, iPod-achtige apparaten of andere kruisbestuivingen in dit marktsegment?

In dit kader ben ik dan ook des te meer benieuwd naar de cijfers over het bereik en de effectiviteit van dit marketingkanaal. Wat is de trend aangaande mobiele content en wat kan ‘mobiele marketing’ toevoegen binnen de mediamix?

Aanstaande donderdag 22 juni zal tijdens het 3e ‘Mobile Marketing Event’ door middel van een aantal (inter-)nationale casestudies uitgebreid hierbij worden stilgestaan.

Meer informatie is te vinden op de bijbehorende site, waar je je ook kunt inschrijven voor het event.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Nog een voorbeeld van de frustrerende zoektocht:
    "OK. dus ik kan er voor 300 euro een tom tom op aansluiten, met bluetooth. en dan hoor ik de verkeersinformatie via het speakertje van mijn telefoon.
    wat zegt u, geen verkeersinformatie? jammer zeg.
    Maar wat gebeurt er als er iemand belt tijdens de autorit?"
    Nou, dat is simpel, meneertje. Dan schakelt TOMTOM automatisch uit (en bent u stuurloos, want dan krijgt u geen naviagtieinformatie meer. red.). Handig heh?

    geplaatst op
  • Tsja, als je gewoon naar een specialist gaat krijg je zeker goed advies en heb je echt geen problemen zoals door Ewald aangehaald met samenwerking tussen apparatuur e.d. Als je naar een budget-winkel gaat of de echte massa winkels is dit gewoon minder, wat ook te verwachten is.

    geplaatst op
  • @luc. ik heb geen echte specialist bezocht. dacht dat ik een algemene vraag stelde, niet zo'n specialistische dat ze'm niet aankonden bij de Vodafoon-store in amsterdam noord. er staan daar full-time medewerkers, geen puberale zaterdaghulpjes.

    Maar enfin. Met mijn verhaal leid ik de aandacht af van de vragen van Ronald ter Voert. Of er geld te verdienen is met mobiele content. Of de klant bereikbaar is via zijn mobiel. En of de providers hun content moeten afschermen, of juist zo groots mogelijk uitrollen.

    Lastig verhaal. Content is king. En daarom hebben de mobiele providers het aan het eind van de vorige eeuw redelijk makkelijk gehad. Er viel geld te verdienen terwijl de gebruikers hun eigen content creeerden. (praten en sms-en). Consument A praatte met consument B.
    Maar het mobieltje als marketingtool veronderstelt dat de consument informatie gaat wegtrekken bij de producent, en de producent daarop reageert met relevante content, geschikt voor het mobieltje. Consument A praat met producent B, en terug. DAt is een ver van ons bed-show!

    Daarbij vergeleken is het vinden van een geschikt mobieltje echt een peuleschil.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.