Digiboys vs Cableguys
(Illustration by New York Times)
In maart werd er hier een discussie gevoerd over wat nu precies “de toekomst van tv-kijken” is. KPN liet een demo online zien van de mogelijkheden van digitale televisie. De toepassingen zoals KPN ze voorspelt zijn tot nog toe niet ingevoerd. Op dit moment is Digitenne alleen nog maar te bereiken in de Randstad terwijl er aparte abbonementen aangeboden worden voor in de auto, op de camping en thuis. De UPC mediabox levert vooral veel commentaar op. De reden dat ik en mijn vroegere huisgenoot ooit kozen voor Digitenne was toendertijd ook al vanwege problemen met UPC (de enige kabelleverancier in Amsterdam). Nadeel van Digitenne was dat we altijd in iedere kamer naar hetzelfde programma moesten kijken of luisteren tenzij we nog een extra box kochten. Voordeel was voornamelijk een scherper beeld, een lagere prijs per maand en een boeiend gratis kanaal. Nu is er tijdelijk zelfs een tweede gratis kanaal die die andere mannelijke behoefte bevredigt dezer dagen; het WK. Maar Digitale televisie moet zich in Nederland nog steeds bewijzen tegenover de massa. Het succes zal voornamelijk afhankelijk zijn van het gemak en de mogelijkheden van digitale televisie.
In de US is het een ander verhaal (bron New York Times):
Vanaf 2009 wordt er in heel de US omgeschakeld van analoog naar digitaal via de ether. De 15 % die dan nog van een analoge tv antenne gebruik maakt zal een settopboxje moeten kopen van ongeveer 50 dollar om TV te kunnen blijven kijken. Voordeel voor deze kijkers zal zijn dat ze meer zenders kunnen ontvangen dan voorheen mogelijk was. Dit komt omdat via een analoog kanaal meedere digitale kanalen kunnen worden uitgezonden (multicasting). Een digitaal kanaal neemt namelijk veel minder banddreedte in dan een analoog kanaal. In de komende weken wordt er beslist of deze extra tv zenders die speciaal voor deze digtale televisie zijn bedoeld ook wettelijk verplicht gratis op de kabel moeten komen. Nu is dat al het geval voor de grootste broadcasters zoals CBS, NBC, ABC, FOX en enkele lokale zenders.
Broadcasters zijn er uiteraard voor, omdat zij zodoende hun potentieel bereik kunnen uitbreiden van 15 naar 100%. De kabel maatschappijen zijn er tegen omdat zij op deze manier een toekomstige concurrent helpen aan martkaandeel. Officeel zeggen de kabelmaatschapijen dat zij er tegen zijn omdat andere kanalen niet meer kwaliteit garanderen terwijl ze wel concurreren op de bandbreedte van zenders als CNN en ESPN welke niet gratis worden uitgezonden. Dat de dreiging voor de kabel maatschappijen groot is wordt duidelijk door dat diverse zenders voorspellen dat er in de toekomst gratis tv in het verschiet ligt. Dit zou dan gefinancierd worden door de extra hoeveelheid zenders welke de mogelijkheid bieden tot een betere segmentering en dus hogere inkomsten zoals op het internet al steeds meer mogelijk is. De doorbraak van digitale televisie in de US is dus in eerste instantie niet afhankelijk van de mogelijkheden die digitale televisie bied maar met name de uitzend mogelijkheden die de huidige zenders zullen krijgen.
Als de cableguys verliezen van de digiboys blijft er wat mij betreft nog maar een vraag over:
Zal multicasting leiden tot gratis narrowcasting van broadcasters?