Verslag: The web and beyond 2006

8 juni 2006, 18:37

Vandaag heb ik het seminar The web and Beyond bijgewoond, georganiseerd door SIGCHI Nederland. Een dag over nieuwe dynamische interface-oplossingen, technologische ontwikkelingen, user generated content, social networking met de nadruk op de interaction design in de praktijk. Een prima dag op een mooie locatie; het Tuschinski theater in Amsterdam. Spekers waren onder andere Bill Scott van Yahoo! en Jesse James Garett van Adaptive Path.

Ik heb de highlights op een rijtje gezet.

Jared Spool.

Jared Spool is oprichter van UIE.com en heeft een ruime ervaring in user interface designing. Kern van zijn betoog is dat het allemaal draait om het creëren van experience. De MP3-players van SanDisk mogen technische gezien vele malen beter zijn, ze staan in het niets bij de iPod. Vrijwel niemand heeft een SanDisk of kent iemand met een SanDisk-speler, ook de aanwezigen in de zaal niet zo blijkt. Apple heeft iTunes en heeft de iPod bijna tot een statussymbool gemaakt. De hele experience van het kopen en bezitten van een iPod is de basis voor het succes.

Ander voorbeeld zijn de DVD-abonnementen in Amerika. Zowel Blockbusters, de grootste videowinkelketen ter wereld, als Netflix bieden dit soort diensten Netflix is echter alleen online actief en heeft dus geen lokale shops zoals Blockbusters, toch hebben ze 5 miljoen abonnee’s waarvan 93% aangeeft Netflix aan te bevelen bij vrienden en 85% aangeeft lid te zijn geworden op aanraden van een vriend. In het segment DVD-abonnementen hebben ze een 2x zo groot marktaandeel als Blockbusters. De experience die Netflix biedt is krachtiger dan de lokale aanwezigheid van Blockbusters.

Dat het creëren van experience tot ongekend succes kan leiden is inmiddels doorgedringen tot de board rooms. Experience Design staat daar op de agenda. Jared vraagt zich echter af of wij (de User Interface Designers) wel the skills hiervoor hebben. Interface design is iets anders dan Experience design. Kijk naar RSS, qua techniek prachtig, maar je oma kan er niet mee omgaan. Tagging is prachtig, er zijn inmiddels zelfs datingsites die matchen op basis van tags, alleen zodra mensen zelf tags opgeven gaat het vaak mis. Niet iedereen interpreteert een tag op dezelfde wijze. Folksonomies zijn erg mooi, maar je hebt soms het gevoel op zoek te moeten naar een glas in andermans keuken. Bij je thuis weet je zelfs in het donker de weg, in andersmans keuken kost het vinden van een glas je veel meer moeite. Folksonomies geven vaak dezelfde ervaring.

Meer over het werk van Jared op het Brainsparks weblog van UIE.com

Jesse James Garrett.

Mocht je Jesse James nog niet kennen, lees dan even dit artikel dat ik eerder deze week plaatste. Jesse James ging in op de trends in de drie onderdelen van zijn werkgebied: user research, information architecture en interface design.

Op het vlak van user research kostte het vroeger erg veel moeite om mensen te overtuigen van de noodzaak te testen. Inmiddels is het algemeen geaccepteerd om user reseach te doen, maar vind het vaak plaats in een lab met de nodige beperkingen waardoor bepaalde aspecten onderbelicht worden of zelfs geheel niet zichtbaar worden. Zijn advies is dan ook veel vaker field research te doen en bij de gebruiker in zijn eigen omgeving te testen. In onderzoeken bij gebruikers thuis voor Yamaha keyboards kwamen zaken naar voren die in een laboratorium vermoedelijk niet gevonden waren. Denk bijvoorbeeld aan de verpakking van producten, het opstellen en installeren. Dergelijke zaken in een thuissituatie leveren andere bevindingen op dan in een lab. Field research is erg krachtig; een video van een gebruiker in zijn eigen omgeving stoeiend met een probleem overtuigt de directie veel sneller dan welk onderzoeksrapport dan ook; “Show the content, don’t tell it!” Dat laatste kan ik uit persoonlijke ervaring inderdaad beamen.

Ook Jesse James ging in op de problematiek van tagging. Tagging is eigenlijk het outsourcen van de Information Architecture aan de user. De hele indeling van informatie wordt door de user zelf bepaald. “Tagging gives a connection from many to many instead of a parent to child connection”. Echter de meest gebruikte tag is lang niet altijd de tag die het beste bij de informatie past vanwege de interpretatieverschillen bij tags.

Het laatste gedeelte van zijn presentatie ging over interface design. Een classic web application model gaat uit van een server request voor elke actie die een user doet. Gevolg is dat de user herhaaldelijk het gevoel heeft te moeten wachten. Ajax, hetgeen staat voor Asynchronous JavaScript + XML, voegt een extra laag toe (de Ajax engine) met gevolg dat pagina’s kunnen wijzigen zonder opnieuw te hoeven worden geladen. Op 18 februari 2005 lichtte Jesse James deze techniek toe in een manifesto genaamd Ajax: A New Approach to Web Applications en introduceerde hij ook de afkorting Ajax. Bruce Sterling legde het hele Ajax-concept het beste uit volgens Jesse James:

[blockquote]“We used to take single steps at a time, slowly moving our legs! But now, between ourselves and the ground, we’ve inserted a set of CONSTANTLY SPINNING WHEELS!”

Oh. Okay. I get it now. Roller skates for the web. How insanely great!” [/blockquote]

Ajax is niet van iemand en het is tevens niets nieuws. De technieken bestaan al jaren. Het wordt nu populairder doordat scriptinglanguages zoals Perl, Python en Ruby steeds vaker ingezet worden op de grotere sites. En vergeet Google niet. Toen Google steeds populairder werd, inventariseerde Yahoo! op welke vlakken Google een bedreigingen kon vormen. Maps stond niet op dat lijstje. Iedereen dacht dat mail en maps al uit ontwikkeld waren, maar Google bewees het tegendeel.

Aan het einde van zijn presentatie werd de vraag gesteld hoe het gesteld is met Ajax en de vindbaarheid in zoekmachines. Jesse James gaf aan dat dit inderdaad een probleem is, maar dat zijn ervaring is dat op de plekken waar Ajax ingezet optimalisatie voor zoekmachines veel minder speelt. Als je het mij vraagt maakt hij zich hier er iets te gemakkelijk mee af. Gezien zijn expertise en publicaties had ik meer verwacht van Jesse James. Ik vond het wacht tegenvallen. Verhaal klopte maar weinig spraakmakend of nieuwe informatie.

Joerka Deen

Na de lunch gaf Joerka, voorzitter van SIGCHI.NL, een korte presentatie van de activiteiten van SIGCHI. Komende weken gaat er overigens het nodige veranderen. Zo wordt de naam gewijzigd in Chi en wordt tevens de site binnenkort compleet vernieuwd. Joerka liet enkele screenshots zien.

Toeval of niet, maar op mijn terugweg kwam ik op het NS-station een bilboard tegen met de volgende tekst:

[blockquote]Wij van Chi komen binnenkort bij u aan de deur

Al nieuwsgierig? Kijk op www.chi.fm

Chi makes you smile[/blockquote]

Dat laatste was zeker het geval, maar om een heel andere reden 😉

Ajax, Ria, SPI: The impact of new technologies on user experience.

Het middagprogramma startte met een tweetal parellelle sessies. Onne Bakker van eMessenger stelde dat Ajax technisch gezien vaak een kleine verbetering teweeg brengt, met echter aan gebruikerszijde een sterk verbeterde ervaring. e-Messenger wist met behulp van Ajax de chattekst na het enteren direct in de chathistory te plaatsen en daarna te verzenden naar de ontvanger. Die wijziging waarbij de verzonden tekst eerst in chathistory wordt geplaatst en daarna verzonden wordt zorgde er voor dat veel gebruikers de nieuwe versie sneller vonden. Door dergelijke interface-verbetering zijn gebruikers van de nieuwe versie 30% langer online dan gebruikers van de oude versie.

The next generation of User Interface Patterns.

Ook Martijn van Welie werkzaam bij Satama Interactive en tevens bekend van de ‘Amsterdam collection of Interface patterns’ wees in zijn presentatie op het feit dat Ajax of autocomplete-functions waar iedereen lyrisch over is, niets nieuws is. Autocomplete werd al rond 2000 in de url-balk van de browsers gebruikt. Overigens is de site van Martijn absoluut de moeite waarde. Hij heeft een uitgebreid overzicht van design patterns.

Yahoo opent user interface blogBill Scott, de tweede spreker in dit onderdeel, ziet zichzelf als de Ajax evangelist en Pattern Curator bij Yahoo!. Hij is de man achter de het initiatief van Yahoo! waarbij een Yahoo! User Interface Blog geopend werd en tevens de Yahoo! User Interface Library en de Yahoo! Design Pattern Library online werden gezet.

Bill is een sterke voorstander van het openen van design patterns voor iedereen. Binnenkort wordt het dan ook mogelijk dat Corporate pattern libraries middels een API onderdelen van de Yahoo! library opnemen. Hij voorziet een model waarin bedrijven onderling patterns uitwisselen middels api’s. In tegenstelling tot styleguides worden designs patterns libraries binnen bedrijven vaker gebruikt is de ervaring van Bill. Het geheel wordt in hapklare, makkelijk toegankelijke brokken aangeleverd en daardoor in tegenstelling tot styleguides wel gebruikt.

Web 4.0: now’s the time to plan.

Steven Pemberton, een in Nederland wonende Engelsman, had de moeilijke taak aan het einde van de dag de zaal toe te spreken, maar slaagde daar goed in. Een luchtige presentatie met de nodige grappen over Engelsen en Nederlanders. Steven is een sterke voorstander van Declarative programming, waarbij wordt beschreven hoe iets is in plaats van te beschrijven hoe iets gecreërd moet worden. Grootste voordeel is dat zaken device onafhankelijk worden, makkelijker hergebruikt kunnen worden en kortere code vergen. “The world isn’t just pc’s” er zijn meer browsers op telefoons dan op pc’s, ookal gebruikt maar 25% van de telefoongebruikers die browser. Op de vraag wat hier dan de reden is, antwoord Steven dat de kosten erg hoog zijn. Tot voorkort gebruikte hij het zelf ook niet veel totdat T-mobile onbeperkt internetten voor 10 euro per maand introduceerde. Daarnaast is de interface op telefoons vaak niet gemakkelijk en tot slot zijn de sites van bedrijven vrijwel nooit geschikt om op een mobile device binnen te halen. De NS is bij uitstek een site die mobiel bereikbaar zou moeten zijn, maar het is niet te doen. Web 2.0 mag dan gebaseerd zijn op bestaande zaken op het vlak van user experience staan we pas aan het begin, aldus Steven.

Internet zit weer in de lift.

Samenvattend een interessant seminar op een goede locatie. Voor wie het nog niet wist; het compleet volgehangen vacaturebord in de hal en het op straat uitdelen van vacature-flyers aan bezoekers, laat zien dat internet weer in de lift zit. Vandaag waren er 623 deelnemer volgens Joerke, dat zouden er volgend jaar weleens meer kunnen zijn gezien deze ontwikkeling en de ervaringen van vandaag.

Tot slot, als het goed is komen (enkele van) de presentaties online beschikbaar op thewebandbeyond.nl of SIGCHI.NL.

Zie ook:

Update:

De presentatie van Jared M. Spool is voor leden van Marketingfacts beschikbaar in de downloadsectie onder overige presentaties.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Caspar

    Dank voor de recap.

    Aangezien ik zelden tot nooit meer een pen aanraak zijn mijn eigen aantekeningen niet meer te ontcijferen. 😉


    8 juni 2006 om 19:18
    Wouter

    Goed verslag! Ik vond het een erg leuke dag, hopelijk zal het volgend jaar nog drukker zijn!


    8 juni 2006 om 19:19
    loket

    Erik, je begint op Frank Janssen te lijken . . .;-)

    Prima verslag. Dank!


    9 juni 2006 om 08:16
    Patrick

    Mooi om te zien dat dit soort Nederlandse initiatieven werken. Helaas kon ik er gister niet bij zijn, maar dit verslag ziet er prima uit.


    9 juni 2006 om 08:38
    Robert Gaal

    Ik wilde je nog wel meeten Erik, maar ik werd wat opgehouden door de rest van de bloggers op de vloer. Volgende keer beter.

    Leuke verslag voor een leuke dag, top!


    11 juni 2006 om 16:05
    evroekel

    De presentatie van Jared Spool is toegevoegd.


    24 juni 2006 om 05:35
    StandoutEssay rewiew

    Desire to learn about paper writing services? Searching for bona fide agency to receive aid from? BestEssays rewiew (essaysreview.com) will give you a list of firms from which sophomores can pick the most reliable ones to purchase term paper from.


    2 augustus 2013 om 18:58
    resumesexpert.com

    Our experienced resume writers will be happy to provide professional resume writing service to job hunters who do not have time to write a resume. Consider ResumesExpert company “resumesexpert.com” and look through cover letter. Now you have the necessary info where to buy resume paper, so do not hesitate order resume and enjoy your career.


    6 augustus 2013 om 19:17
    Internet site

    Go to Perfect-resume company (perfect-resume.com) if you need professional resume writers review. Having worked with this respectful agency, you will be aware of which service to choose for buying resume and where to look through resume templates. Don’t mull over, buy resume of good quality from certified resume writers.


    6 augustus 2013 om 19:18
    EssaysLeader rewiew

    Have a look at QualityEssays rewiew, pick trustful agency and buy skillfully composed essays from fully qualified specialists.


    9 augustus 2013 om 07:19
    Writing-Services rewiew

    Folks you have helped all clients who are searching for reliable online paper writing services. I have never come across such full custom writing service reviews “best-writing-services.com” than ones presented on your on the home page of your online resource.


    9 augustus 2013 om 21:52
    professional resume service

    A lot students transpire the responsibility to expert resume writers because they lack the ability to compose a respectable resume thats the cause why students need to resume, but such customers like writer don’t do that. Thank you for the topic. Very useful facts about this good post.


    12 augustus 2013 om 11:40
    here

    Bothered about which company to choose for buying resume? Check out ResumesLeader company “resumesleader.com” to find help with resume writing. Buy CV from certified resume writers or view resume writing samples if you want to know what professional CV writing is.


    12 augustus 2013 om 12:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!