Netto online mediabestedingen groeien met 34%

22 mei 2006, 08:37

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 29 miljoen euro (+34%).

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het eerste kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 21,6 miljoen. De groei van € 7,3 miljoen meer dan het eerste kwartaal van 2005, betekent een stijging van 34%. We kunnen dus concluderen dat de groei zich in 2006 zoals verwacht voortzet, zeker als ook in een later stadium de netto search engine advertentiebestedingen bij deze display bestedingen zullen worden opgeteld.”

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 waren Media met 26,4%, Financiële Dienstverlening met 16,1%, Telecom & ICT 13,2%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,7%, Personeel en Lokaal 6,5 % en Retail met 5,4%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 55% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie 30%, pop-ups, interstititals en full screen ads 5%, e-mail 3%, search 3% en overig 4%.

Bron: IAB

Zie ook:

Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005

Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    r_V_D_berg

    Peter,

    ter info

    De Telegraaf levert wél gegevens aan voor Nielsen Media research vanaf dit jaar. Deze gegevens worden dus wel meegenomen in de berekeningen.

    Rutger van den Berg

    Telegraaf


    22 mei 2006 om 11:00
    loket

    Dank Rutger, die mag dan ook wel in het rijtje van exploitanten genoemd worden. Werkt anders zeer verwarrend. Ik zal IAB eens een update vragen van de leveranciers.


    22 mei 2006 om 12:00
    loket

    Rutger, of levert Telegraaf alleen aan voor de bruto registratie?


    22 mei 2006 om 12:01
    media

    IAB heeft vandaag een rectificatie uitgestuurd:

    IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “in de Nielsen rapportage, en dus in het IAB persbericht, was een deel (€ 1.300.000,-) van de e-mailmarketing omzet van TAPPS per abuis geboekt onder een verkeerde categorie, namelijk banners & skyscrapers. De omzet van TAPPS, vooralsnog het enige e-mailmarketing bedrijf dat inzage verleent in e-mailbestedingen, is nu correct geboekt in de cijfers. Dit betekent dat het aandeel e-mailmarketing niet 3% is, maar 7,6%. Een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2005. Ook betekent dit dat het aandeel banners en skyscrapers zakt van 55% naar 51%”.

    Netto online reclamebestedingen groeien met 34%

    IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit eerste kwartaal kwamen uit op 29 miljoen euro.

    Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

    De omzet van PCM en Telegraaf zijn niet meegenomen in de omzet van het eerste kwartaal 2006. Vanaf juni 2006 zullen de cijfers van PCM en Telegraaf met terugwerkende kracht worden opgenomen in deze bestedingen.

    Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 waren Media met 26,4%, Financiële Dienstverlening met 16,1%, Telecom & ICT 13,2%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,7%, Personeel en Lokaal 6,5 % en Retail met 5,4%.

    De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 51% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie 30,2%, pop-ups, interstititals en full screen ads 4,8%, e-mail 7,6%, search 2,7% en overig 3,7%.


    24 mei 2006 om 12:02
    Bert Spangenberg

    Heeft iemand enig idee welk deel hiervan richting personeelsadvertenties is gegaan?


    29 mei 2006 om 14:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!