Nieuwe lente voor de PR-industrie
Richard Smit had eerder deze week een aardig artikel in Het Financieele Dagblad (via Michael) over de PR-industrie die een gouden toekomst ziet opdoemen door de opmars van weblogs, sociale netwerken, burgerjournalistiek en consumentenreviews op internet. Richard Edelman en Harold Burson (85), twee topmannen van internationale pr-netwerken, over de nieuwe consumentenrevolutie:
(…) Vraag is waarom PR, ondanks het veranderende medialandschap, de reclame nog altijd niet inhaalt. Dat voorspelden marketingauteurs Al en Laura Ries al in The Fall of Advertising and the Rise of PR. ‘Wacht maar’, zegt Edelman. ‘Het is nu aan het gebeuren.’ Het top-down communicatiemodel waarin reclame floreerde gaat immers op zijn kop. Burson gelooft daar niets van. ‘Nonsens’, zegt hij. ‘Ik geloof niet dat reclame groot gevaar loopt. Pr speelt bij het lanceren van een product een grote rol, maar om een succes te worden heb je controle over de boodschap en een hoge frequentie nodig. Dat kan pr niet garanderen.’ (…)