Cosmopolitan start met weblogs

Cosmopolitan start met weblogs

Cosmopolitan start met weblogs

Na de Viva en Vrouw Online is Cosmopolitan de derde vrouwentitel van Sanoma dat is gestart met weblogs (of heb ik er één gemist?). Het is duidelijk dat Sanoma nog aan het zoeken is naar de juiste format voor een online community.

Na de eerdere discussie over het verschil in mannen en vrouwen op Marketingfacts, ben ik eens op zoek gegaan naar typische succesvolle vrouwenblogs maar die zijn er volgens mij niet. Natuurlijk ken ik weblogs als vrouw.blog.nl, moeders.blogo.nl, shoppen.blogo.nl en shopgirl.nl, maar geen van deze weblogs is nog uitgegroeid tot een communty zoals we die kennen voor de typische mannenblogs zoals Retecool, Jaggle of VKMag.

Ik moet de argumenten van de vrouwen op de eerdere discussie nog uitwerken, maar ondanks het feit dat er meer vrouwen zijn die bloggen, zijn ze minder geneigd om elkaar massaal online op te zoeken en met elkaar in discussie te gaan. Interessant onderwerp waar ik me zeker de komende tijd zeker nog meer in zal verdiepen!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 55 reacties op dit artikel

  • @ Marco
    Hoewel ik niet van plan was ooit nog te reageren, ben ik nu echt giftig.
    Houd eens op met, m.b.t. vrouwen, kort door de bocht conclusies te trekken.
    Omdat er weinig blogs zijn van&voor; vrouwen, wil dat nog niet zeggen dat ze zoals jij schrijft "minder geneigd zijn om elkaar massaal online op te zoeken en met elkaar in discussie te gaan ".
    Zoals eerder geschreven zoeken vrouwen elkaar vaker op via fora, mailinglijsten en gewone e-mail.
    Weblogs zijn geen absolute maatstaf voor hoe het werkt op het net.
    Bij women on the web zijn bijvoorbeeld 4.067 vrouwen aangesloten.
    En als je kijkt op http://vrouwen.startpagina.nl/?t=1147942669078 zie je een kleine lijst van speciale fora voor vrouwen.

    geplaatst op
  • Jacobien, ik heb uiteraard ook gekeken naar andere vormen van online communties (en daarvoor de vrouwen startpagina van Liesbet gebruikt) en ook daar zie je dat ze minder aktief zijn dan de typisch mannencommunties. Verder, zoals ik al aangaf moet ik de argumenten van een aantal vrouwelijke lezers van marketingfacts nog eens op een rijtje zetten want daaronder zaten een aantal goede argumenten die kunnen verklaren waarom vrouwen minder aktief zijn in online communities.

    geplaatst op
  • @ Marco,
    Dat is nu het grote probleem. Jij hebt je oordeel al klaar. Nu is het slechts naar argumenten zoeken.
    Er zijn zat onderzoeken waaruit blijkt dat vrouwen vreselijk actief zijn op het net en er zijn zat acieve vrouwencommunities, maar die moet je wel willen zien. Je neemt MF en weblogs veel te veel als maatstaf.

    geplaatst op
  • Jacobien, wellicht heb je gelijk maar kom dan met de voorbeelden. Ik kan ze namelijk niet vinden ondanks dat ik toch echt mijn best heb gedaan. Misschien heb ik inderdaad teveel met een mf- of weblogbril zitten kijken maar daarom waardeer ik ook de bijdragen van andere lezers.

    geplaatst op
  • http://www.iiav.nl/nl/databases/webgids/index.html
    Een overzicht van sites voor vrouwen.
    Zoals je zal zien, zijn heel veel communities (met name fora en mailinglijsten) besloten, maar zijn ze daarom niet minder actief dan open communities. Veel netwerkverenigingen hebben ook een aparte ledensite met forumgedeelte.
    Nog meer overzichten: http://vrouwen.klup.nl/ en http://www.start-digitaal.nl/index.html?showcat=Vrouwen

    En om wat communities te noemen:
    http://www.vrouwenpower.nl/
    http://www.annet.be/nl/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=88
    http://www.webbep.nl/
    http://vriendinnen.bepster.com/index.php?option=com_smf&Itemid=33&
    http://www.higherlevel.nl (zitten veel vrouwen)
    http://www.cristien.nl/forum/default.asp
    http://www.mamshoekje.nl/over_mamshoekje.php (9500 vaste leden)

    geplaatst op
  • Noem me een sexist, noem me een lul, maar dat ziet er toch allemaal niet uit om het serieus te nemen? Het is net of we 10 jaar terug de tijd in worden geslingerd. Ik lees best een paar leuke vrouwelijke weblogs, maar als het allemaal mee moet tellen dan gaat dat toch ook voor het uiterlijk?

    geplaatst op
  • Jacobien, je klinkt als een boze ex.... Wat heb je in hemelsnaam misdaan Marco?

    geplaatst op
  • @MikeM: dat legt ze toch uit?

    @Roy: wat heeft je mening over design met het wel of niet sexist zijn te maken?

    Mijn ervaring is ook dat vrouwen actiever zijn op fora en vaak veel dieper, opener en eerlijker op onderwerpen ingaan en dus eigenlijk ook marketingtechnisch veel interessanter zijn wat dat betreft.

    Op onze site Femail zie je echt een clubje vrouwen van alles en nog wat met elkaar bespreken en zodoende ben ik me ook aan het oriënteren om een weblog op te zetten waarbij een aantal van de leden als weblogsters actief zullen zijn.

    geplaatst op
  • Ach ik weet het niet, misschien kan ik hierover beter mijn mond houden :) ik snap gewoon niet dat als vrouwen helemaal wild worden van een paar schoenen dat ze dan niet zien dat veel van die sites die jacobien er als 2e hands onhandige pulp uitzien.

    Ik geloof namelijk heilig in het feit dat vrouwen veel meer kleppen en beppen, en dat ze alles net zo goed kunnen als mannen, maar helaas wordt vaak het tegendeel door een stel boze feministen bewezen...

    ach ik weet het niet, ik hou mijn mond wel, lees mee en steek er misschien nog wat van op :)

    geplaatst op
  • @Kasper Katie: ik doelde onder andere ook op deze zin: "Hoewel ik niet van plan was ooit nog te reageren, ben ik nu echt giftig." :)

    En ik ben het ook wel deels met Roy eens, de 'mannensites 'zijn over het algemeen veel verder ontwikkeld dan de vrouwelijke tegenhangers. Ook hebben een hoop van de sites die Jacobien laat zien inderdaad een feministisch tintje... Vrouwenpower??? Kom op man (vrouw).

    Ook geloof ik wel dat mannen veel opervlakkiger zijn (op het web) dan vrouwen, maar wil dat zeggen dat ze een minder interessante groep zijn voor marketiers?

    :)

    geplaatst op
  • Ik vind dat jullie je behoorlijk aanstellen hoor en vind jullie eerder overkomen als een boze ex.

    Vind je het vreemd dat vrouwen zich steeds minder geroepen voelen hier te reageren met zulke vooroordelen en kort-door-de-bocht opmerkingen?

    Hoeveel felle reacties hebben we hier al niet gezien van mannen zonder ooit de term 'macho' of 'haantjesgedrag' te horen? Maar oh wee wanneer een vrouw kritiek uit, dan is het een feministe en een gevaar voor het mannenbolwerk.

    Daarnaast trekken jullie met zulke comments de discussie weer helemaal bij het onderwerp vandaan. (en uiteraard werk ik daar helaas nu ook aan mee).

    Misschien kunnen we ons beter afvragen WAAROM vrouwensites dan (in onze ogen) minder ontwikkeld zijn.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het komt dat het techie gedeelte toch vooral in een mannenwereld/door mannen wordt gedaan (niet dat vrouwen het niet kunnen, maar laten ze eerst eens 50/50 het gaan DOEN ipv erover te praten). Ik kan me ook voorstellen dat ze meer naar de inhoud kijken als naar de vorm bijvoorbeeld. Omdat ik dit denk zal ik vast een sexist zijn ;)

    Ik wil ook graag dat de discussie on topic blijft en daarom ga ik er dan ook niet verder dan bovenstaande op in.

    geplaatst op
  • Ik vind die mevrouw op de voorkant toch wel een vondst van de dames. Denk dat veel bloggers haar liever zien dan Marco.

    geplaatst op
  • @Roy: ach, er zijn vrouwen en vrouwen. ga er niet van uit dat Jacobien representatief is voor de hele doelgroep. net als dat jij of ik dat ook niet zijn.

    geplaatst op
  • Euhm Marco, sorrie, maar betrek de discussie over vrouwen op MF ajb niet op vrouwen en online communities in het algemeen. "dat vrouwen minder geneigd zijn om elkaar massaal online op te zoeken en met elkaar in discussie te gaan ". Is absolute bullshit. Ik wil geen reclame maken (waarom eigenlijk niet?) maar Viva.nl is toch wel een uitermate goed voorbeeld van een geslaagde online vrouwen communitie. Dat geldt voor Flaironline en zelfs Libelle.nl overigens ook.

    Volgende week start bij Viva alweer de tweede digiwebstrijd (weblog-wedstrijd) en net als vorig jaar is deze qua hoeveelheid inzendingen (389) uitermate succesvol. Ook op onze digicolumnistes wordt uitgebreid gereageerd, de thematiek is alleen anders.

    geplaatst op
  • Nog even ter verduidelijking:

    Vrouwen zoeken elkaar dus wel degelijk online op en gaan juist ook met elkaar in gesprek en in discussie. Ze hebben alleen -net als in het dagelijk leven- andere sociale behoeftes dan mannen.

    Het is net als in de kroeg. Mannen bespreken dingen als hobby's, sport, werk, etc. Kortom, 'praktische' zaken. Vrouwen hebben meer behoefte aan de emotionele kanten van het leven. Ze zoeken elkaar op voor steun, bespreken relationele problemen, zoeken lotgenoten of nieuwe vriendinnen, etc.

    geplaatst op
  • Vraagje aan sommige mannen hier.
    Er staan in de database van het IIAV honderden sites vermeldt. Daarvan heeft een deel een community waarvan weer een deel besloten is.
    Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar om in een zo'n korte tijd het gros van die sites te doorlopen, lid te worden van al die vrouwenverenigingen zodat jullie bij het besloten gedeelte kunnen?
    Oja, en niet te vergeten lid te worden van alle specifieke mailinglijsten. ( wow heeft er al meerdere)
    Aangezien een aantal mannen hier zo precies weet hoe de situatie is, neem ik aan dat jullie dat gedaan hebben.

    geplaatst op
  • Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar de vraag van Kasper. Waarom zijn vrouwensites in 'jullie ogen' dan minder ontwikkeld? En ook: waar baseren jullie dit op, op die paar linkjes die hierboven door Jacobien zijn aangekeild?

    Ook de vrouwenwebsites worden overigens voor het overgrote deel door mannelijke techies in elkaar geklust hoor.

    geplaatst op
  • zo het vuur wordt ons naar aan de schenen gelegd ;)

    @jacobien: waarom zijn al die vrouwen dingen besloten dan en de mannendingen niet? Omdat ze over emoties ipv. sport gaan? Leg me dan eens uit waarom ik over de 'mannen' sites struikel en dat ik de 'vrouwen' sites als een besloten genootschap moet zien?

    @Sanne, jacobien gaf een aantal links, daarop baseerde ik in dit geval mijn mening, ik ken een aantal hele leuke weblogs van vrouwen die ik met veel plezier lees en er best erg leuk uitzien (blijft een kwestie van smaak natuurlijk).

    "Ook de vrouwenwebsites worden overigens voor het overgrote deel door mannelijke techies in elkaar geklust hoor." - Dat snap ik, echter krijg je dan wel meteen een behoefte verschil. mannen vinden het leuk om onzinnige techfuncties te gebruiken die soms aanslaan, (tags) en soms niet aanslaan (veel andere meuk) vrouwen zijn in mijn optiek veel praktischer - en anders praktisch- ingesteld, als vrouwelijke opdrachtgever moet je dus heel goed kunnen verwoorden wat je voor je doelgroep graag wilt omdat het niet altijd vanzelf zal gaan.

    Daarbij denk ik ook nog eens dat vrouwen zich veel vaker voor hun omgeving moeten 'bewijzen' ten opzichte van hun mannelijke collega's. Dit bedoel ik niet als zijnde penisnijd, maar vooral als zijnde dat er van vrouwen gewoon vaak meer verwacht wordt en niets als vanzelfsprekend aan wordt genomen (ook ik stink hier nog wel eens in, helaas). Ik kan me dan ook goed voorstellen dat vrouwen dan graag beter beslagen ten ijs willen komen (en vermoed ook dat dit een van de redenen is waarom veel vrouwen dat liever doen)

    geplaatst op
  • Vrouwen hebben nu eenmaal andere interesses en het valt mij dat er op bepaalde artikelen op mijn eigen weblog enorme discussies plaatsvinden. Dus minder actief kan je niet zeggen.
    Bijv. op de artikeltjes over de creme shoppen.blogo.nl en het sieradenmerk Dyrberg/Kern krijg ik behoorlijk veel reacties. Dit geldt zowieso wel voor trendgevoelige artikelen. En ja dat zijn (heel clichematig) echte vrouwenzaken, maar dat is toch helemaal niet erg?

    geplaatst op
  • Vrouwen hebben nu eenmaal andere interesses en het valt mij dat er op bepaalde artikelen op mijn eigen weblog enorme discussies plaatsvinden. Dus minder actief kan je niet zeggen.
    Bijv. op de artikeltjes over de creme shoppen.blogo.nl" TARGET="">Strivectin-SD
    </A>en het sieradenmerk Dyrberg/Kern krijg ik behoorlijk veel reacties. Dit geldt zowieso wel voor trendgevoelige artikelen. En ja dat zijn (heel clichematig) echte vrouwenzaken, maar dat is toch helemaal niet erg?

    geplaatst op
  • @ Roy,
    Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik schreef dat een deel besloten is. Niet alles.
    Ik geef toch ook linken van open communities.
    Vrouwen communiceren nu eenmaal liever in een zekere beslotenheid. Niet vreemd als je kijkt naar sommige reacties hierboven. Het valt me nog mee dat ik niet beschuldigd wordt van hysterie of het hebben van PMS.

    Weblogs trekken denk ik meer mannen aan. Het is een vorm die uitstekend is voor het brengen van nieuws en geven van korte statements.
    Weblogs zijn niet echt geschikt voor dagenlange discussies of dieptegesprekken en juist dat vinden veel vrouwen belangrijk. Om die reden zitten vrouwen meer op fora en mailinglijsten.

    geplaatst op
  • denk dat we in deze discussie, want dat begint het toch wel te worden, over het hoofd zien dat de 'manenweblogs' misschien meer bekendheid genieten, maar niet noodzakelijk populairder zijn. (daarvoor ken ik vrouwenweblogs niet. ik ben immers een man en struin -met alle respect- niet voor mn lol de hele dag vrouwenlogs af, hoewel ik er vakmatig wel in geinteresseerd ben.)

    misschien zoeken manen eerder de publiciteit, omdat ze resultaatgerichter zijn. of zeg ik nu weer iets heel fouts?

    geplaatst op
  • Het is duidelijk dat Sanoma nog aan het zoeken is naar de juiste format voor een online community.


    De communities zijn er al en wel in de vorm van levendige fora. Dat er daarnaast ook weblogs aan toegevoegd worden is gezien de huidige trend gewoon een logische aanvulling. En ik vind daarbij de vorm van persoonlijke weblogs heel toepasselijk.

    Als ik overigens de genoemde voorbeelden Jaggle, Retecool en VKmag als maatstaf moest nemen voor mannensites qua design/techniek dan scoort ook slecht 33,3% een voldoende. ;-)

    geplaatst op
  • Jacobien, als vrouw zijnde zou ík je al bijna gaan beschuldigen van PMS, maar misschien ben ik van het mannelijke type vrouwen ;-)

    Roy, blijft de vraag van Kasper nog staan: "Waarom zijn vrouwensites in 'jullie ogen' dan minder ontwikkeld?"

    Wat betreft het tweede deel van jouw betoog "als vrouwelijke opdrachtgever moet je dus heel goed kunnen verwoorden wat je voor je doelgroep graag wilt omdat het niet altijd vanzelf zal gaan." M.i. moet je als opdrachtgever altijd goed kunnen verwoorden wat je voor je doelgroep graag wilt. Het is nu eenmaal moeizamer comuniceren met techneuten omdat deze uberhaupt vaak een heel andere opvatting van 'praktisch' hebben. Dat heeft m.i. niets met hun mannelijkheid te maken, alswel met een verschillende kijk op zaken in het algemeen. Die problemen ken ik van mijn mannelijke -niet techies- techneuten ook.

    Maar er lopen nu eigenlijk meerdere discussies door elkaar heen.

    Het punt van Marco was "vrouwen zijn minder snel geneigd elkaar online op te zoeken om met elkaar in discussie te gaan". Dat punt onderschrijf ik op MF wél, maar in zijn algemeenheid totaal niet. Er zijn zat goedlopende vrouwen communities in NL. Blijft staan dat dit inderdaad vaak geen niche /b2b blogs in de trant van MF zijn, maar sociaal emotionele communities. En wat daar de oorzaak van is, dat is wel absoluut een interessant punt. Komen vrouwen dan toch van Venus?

    geplaatst op
  • Ik bedoel dus mannelijke -niet techies- collega's.

    Dus daarom bestaat die preview-functie ;-)

    geplaatst op
  • @Kasper en Sanne: "Waarom zijn vrouwensites in 'jullie ogen' dan minder ontwikkeld?"

    vrouwenpower: een drukke vergaarbak van kleuren, roze/rood overal, een logo met een lensflare, harde kleuren en vooral het gevoel alsof er iemand mee bezig is geweest die beetje knutselt...
    Annet: ziet er al stukken beter uit
    webbep, krijg er een startpagina gevoel van, thuisknutselaars idee.

    ik denk dat het vooral de dingetjes zijn zoals, veel roze, veel kleur, dingetjes die vrouwen 'leuk' vinden zijn die veel mannen niets vinden (ik denk zelfs dat het niet eens is dat ze niet ontwikkeld zijn, maar vooral in onze ogen zo lijken)

    geplaatst op
  • Oke Roy, eens. Ik had zelf nog niet alle genoemde sites bekeken, deze zien er inderdaad (op higherlevel en webbep na) erg amateuristisch uit.

    geplaatst op
  • Ik vind higherlevel dan ook niet echt een vrouwensite ;)

    Maar ik bedacht me eigenlijk net, hoeveel site zijn eigenlijk helemaal niet gericht op mannen of vrouwen, maar op allebei? ik bedoel: ik heb niet echt het idee dat marketingfacts een mannensite is, hetzelfde geldt voor retecool (misschien door het taalgebruik)...

    Ik zou ook niet echt veel voorbeelden (behalve wat magazines) weten van typische mannensites (het oude fok bijv. met zo'n half naakte model in de bovenhoek).

    geplaatst op
  • Marco toch! Snik-snik-snotter-snif-snif... Ik ben eindredactrice van De Telegravin. Het is een schande wat je uitkraamt. Ga je mond spoelen, jij vlegel!

    geplaatst op
  • Vrouwen zijn hardstikke actief op internet. Bezoeken jullie nooit pornosites?

    (Sorry, kon het niet laten... ;))

    geplaatst op
  • @Jacobien

    Ik zie dat je site uit de lucht is. Zou je aub contact met mij willen opnemen?

    geplaatst op
  • Het ging erom of vrouwen wel of niet actief op het net waren.
    Als een site van een community er in de ogen van sommige niet professioneel uitziet, wil dat nog niet zeggen dat de community niet actief is.
    En het is makkelijk praten als je een grote organisatie met geld achter je hebt om een community op te zetten. Voor de meesten geldt dat ze moeten roeien met de riemen die ze hebben.
    Maar nogmaals, ik heb een klein lijstje gegeven. Surf wat meer en je komt van alles tegen.

    geplaatst op
  • wellicht hebben mannen het meer nodig om zich in een veilige online community te kunnen profileren cq etaleren cq hyperventileren ..... vrouwen doen dat gewoon op straat ;-)

    even zonder gekheid: marco, ik geef je als vrouw gelijk, voor ons wk project vind ik het ook moeilijk om de doelgroep "vrouw" te bereiken, we knallen er binnenkort een vrouwenrubriek uit, maar we moeten hiervoor wel in uitersten (karikaturen) gaan om het een beetje succesvol te laten zijn

    en persoonlijk: het idee mij te moeten vereenzelvigen ineen digitale doos vol maandverband en bodyshape problemen, no thanks, dat wil toch geen VROUW

    geplaatst op
  • Als dat de insteek zou zijn dan is VNU er iig met Emerce en aanverwante blogs ook niet best in geslaagd dus geld en een grote organisatie erachter is ook geen garantie voor het slagen van een levendige community.

    geplaatst op
  • @Jacobien: dank voor de voorbeelden; zal ze eens goed bekijken!

    @MikeM: nee hoor, geen ex ;-)

    @Kasper: ik ben benieuwd (en dat is eigenlijk ook impliciet de vraag die ik mezelf stelde) of een weblog het juiste format is voor het opzetten van een aktieve vrouwencommunity. In ieder geval succes met Femail en ik hoop dat je ons tzt iets wilt vertellen over het resultaat!

    @Sanne: de weblogs op Viva zijn één van de positieve uitzonderingen die ik ben tegengekomen; excuses dat ik deze ben vergeten te noemen. Ook het forum op vrouw.nl lijkt behoorlijk aktief dus ik moet mijn eerdere uitspraak enigsinds nuanceren.

    @Jacobien: "Weblogs trekken denk ik meer mannen aan. Het is een vorm die uitstekend is voor het brengen van nieuws en geven van korte statements. Weblogs zijn niet echt geschikt voor dagenlange discussies of dieptegesprekken en juist dat vinden veel vrouwen belangrijk. Om die reden zitten vrouwen meer op fora en mailinglijsten." Mee eens!

    @Annet: ik denk dat je gelijk hebt en dat het moeilijker is om een aktieve vrouwencommunity neer te zetten dan een mannencommunity. De reden daarvoor, daar ben ik naar op zoek.

    Ik krijg overigens net het concept onderzoeksverslag binnen van Rianne Schreuder over "Digitalisering van Vrouwentijdschriften: meerwaarde of kannibalisme". Rianne is studente aan de Hogeschool Inholland Haarlem en studeert af aan de opleiding Media & Entertainment Management. Ze heeft recentelijk namens Marketingfacts een verslag geschreven van het seminar Vrouw & Internet. Ik begeleid haar bij haar onderzoek en ik zal vragen of ze de conclusies van haar onderzoek ook op Marketingfacts wil plaatsen.

    geplaatst op
  • @Marco
    Een vrouwencommunity opzetten is niet altijd zo makkelijk. Klopt.
    Dat heeft er veel mee te maken dat de verschillen tussen vrouwen onderling m.i. groter zijn dan de verschillen tussen mannen. Althans qua achtergrond, sociale aspecten of hoe je het wilt noemen.
    * Tot 1976 mochten vrouwen ontslagen worden als ze zwanger waren. Je hebt dus een generatie oudere vrouwen die niet hebben kunnen werken en deel hebben kunnen nemen aan alles wat daar mee samenhangt. Aan de andere kant staat een jonge generatie die is opgegroeid met de leus: "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid". (overigens zijn de oudere volgens onderzoek het meest feministisch) En daartussen zitten generaties met verschillende rolmodellen; werkende en niet werkende moeders.
    En om het nog ingewikkelder te maken heb je weer de uitzonderingen. Oudere vrouwen die carriere hebben gemaakt en jonge vrouwen die niet (mogen) werken.
    Maar uiteindelijk beinvloedt iemands rol ook zijn/haar denkwijze cq visie op het leven.
    (In dit opzicht kun je N'land ook niet vergelijken met de VS waar vrouwen altijd gewerkt hebben.)

    * Vrouwen verschillen onderling sterk over wat het betekent vrouw te zijn, wat wel en niet hoort etc. Een voorbeeld is de reclame van de lingeriezaak een tijdje terug. De ene vrouw vindt hem mooi en de ander seksistisch.

    * De meeste vrouwen zijn op zoek naar win-win situaties en willen dingen in gezamelijk overleg doen. Vrouwen die de confrontatie niet schuwen, worden niet altijd gewaardeerd. En met talloze vrouwen op 1 lijn gaan zitten, is niet realistisch.
    Bij de WOW zijn er regelmatig hele 'verkrampte' discussies.

    * Vrouwen willen alles om de vraag van Freud te beantwoorden. Alleen heeft elke vrouw een ander idee over wat 'alles' is. En aangezien vrouwen erg op details letten, levert dat soms vreselijk veel gezeik op. De een wil bij wijze van spreken een blauwe site en de ander een bruine. En dat is heeeeel belangrijk...

    * Sommige vrouwen ageren tegen vrouwencommunities omdat ze bang zijn voor stigmatisering of " Ik ben stoer, kan hetzelfde als een man en als ik daaraan deelneem word ik niet meer serieus genomen".
    Andere vrouwen houden niet van vrouwencommunities omdat ze daarbij denken aan de paar communities waarbij het alleen maar draait om zaken als mode, kinderen en huishouden.

    Enfin, dat zijn zo een paar punten. Er zijn er uiteraard meer.

    geplaatst op
  • Zou ik nog iets belangrijks vergeten. Het nature versus nurture debat.
    De Opzij is bijvoorbeeld een blad dat sterk gelooft dat nurture de oorzaak is van man/vrouw verschillen. In bladen zoals Viva, Esta zie je dat men ook gelooft dat nature ook een belangrijke rol speelt.

    geplaatst op
  • "Dat heeft er veel mee te maken dat de verschillen tussen vrouwen onderling m.i. groter zijn dan de verschillen tussen mannen. Althans qua achtergrond, sociale aspecten of hoe je het wilt noemen". Oeps, ik zie niet zoveel verschil met Marco's (logische) axioma Jacobien. Kwestie van occulair kiezen blijkbaar. Maar is dit nu een stigma of een dogma....

    geplaatst op
  • @ Albert
    Je haalt zaken door elkaar.

    geplaatst op
  • tuurlijk, ik ben een man. maar deze keer zoekt de vrouw naar spijkers op laag water.

    geplaatst op
  • @ Albert
    In 2003 schreef ik mijn eerste stuk over vrouwenmarketing. (gepubliceerd in de adformatie)
    Sindsdien heb ik enkel duidelijk proberen te maken dat men de verschillen tussen mannen en vrouwen zou moeten vertalen in marketing. Om morele en zakelijke redenen.
    In landen als VS en Engeland doet men dat al jaren.

    Ook in mijn laatste bijdragen heb ik enkel willen uitleggen dat het opzetten van een vrouwencommunity inderdaad lastiger kan zijn dan het opzetten van mannencommunity.
    Vanwege de grote verschillen. Waarom denk je dat er ook zoveel vrouwenbladen zijn?
    Maar dat betekent niet dat vrouwen minder actief zijn. Er zijn hooguit meer kleinere, doelgroep gerichte communities.

    In elk geval is voor mij de cirkel rond. Ik heb de afgelopen jaren gezegd wat ik te zeggen had en ga nu wat anders doen in mijn leven.

    geplaatst op
  • Jacobien dat lijkt me inderdaad het beste, want jouw bijdrage op MF heb ik de afgelopen maanden ervaren alsof ze geschreven werden door een flink verbitterde vrouw. Jammer, want je was zo goed bezig.

    geplaatst op
  • Dames, wat een zwaar einde van een heftige maar interessante discussie.

    Jacobien, ik begrijp dat je het af en toe helemaal hebt gehad om weer opnieuw je verhaal te moeten vertellen om anderen te overtuigen. Ik ben al jaren bezig om o.a. de mogelijkheden van weblogs en RSS onder de aandacht te krijgen van de (traditionele) marketeers en merk een vergelijkbare weerstand. Toch denk ik niet aan stoppen maar probeer ik mijn verhaal steeds verder aan te scherpen en trek ik van het ene event naar het andere om op die zeepkist te gaan staan. Ik zou zeggen, gooi niet die handdoek in de ring maar stippel een strategie uit om het belang van vrouwenmarketing beter/anders onder de aandacht te krijgen. Want dat op dat gebied nog veel te doen is, is inmiddels wel duidelijk!

    geplaatst op
  • @Jose
    Zo ongeveer elke vrouw die ik heb gesproken, vindt dat bedrijven meer aandacht aan vrouwen moeten geven.
    Maar terwijl de ene vrouw vond dat ik nog meer mijn bek moest open trekken, vond de andere vrouw me te feministisch.
    Het spijt me als ik het niet op jouw manier heb gedaan. Maar wat doe jij om de situatie te veranderen?

    @ Maco
    Dank je voor de tijd op MF en je steun. Zolang de handdoek door een ander wordt opgepakt, heb ik niet het idee dat ik hem in de ring heb gegooid.

    geplaatst op
  • Deze discussie visualiseert in ieder geval glashelder de tegenstelling tussen man en vrouw: hoe ze aankijken tegen online community's, maar ook hoe zo online communiceren. Met de seksistische mannengrappen tussendoor als dieptepunt. Maar evengoed verschaft deze discussie goed voer voor een beter zicht op de tegenstellingen. Hartelijk dank - ondanks of misschien juist dankzij de soms erg giftige toon.

    geplaatst op
  • Mannen bloggen op Mars
    Vrouwen chatten op Venus

    geplaatst op
  • @Jacobien, sorry, maar ik kan je niet helemaal volgen.

    Je discussieert mij te dualistisch en stigmatiserend, de ene keer vanuit een actieve gedreven- en de andere keer vanuit een soort slachtofferrol.

    Die mannen hier zitten wat te stangen, ze weten heus wel dat vrouwen bijvoorbeeld creatiever, daadkrachtiger zijn en beter kunnen managen.

    Mijn vraag aan jou is: wat is jouw passie mbt tot de online wereld, waar gaat je hart sneller van kloppen?

    Bevlogen ben je. Succes!

    geplaatst op
  • Annet is een a-typische vrouw, want ze heeft een voetbalblog... ;)

    geplaatst op
  • weet je dat hyves vol staat met voetbalvrouwen...yeahhhh...aanvallen! (die kerels dan)

    times are changing
    ;-)

    geplaatst op
  • Ik wil even reageren hoor.

    http://www.mamshoekje.nl is inmiddels goed voor 10.000 vaste leden.

    Dus dat vrouwen zich niet massaal online ontmoeten ben ik het niet mee eens.

    geplaatst op
  • @Antoinette: heb het artikel gelezen maar wat is nu de onderbouwing?

    geplaatst op
  • Een Nederlandstalige samenvatting van het VS rapport How Women and Men Use the Internet kan overigens hier worden gevonden:
    http://www.presentmedia.nl/images1/PDF/verschil surfgedrag mannen en vrouwen.pdf

    geplaatst op
  • Ik had dit draadje al eerder gelezen maar wil nu toch even reageren. Als ontwerper en techie van vrouwenpower vind ik het jammer om te lezen dat een aantal mensen hier hun oordel al heeft klaarstaan op basis van een domeinnaam. Onze site heeft niets, maar dan ook niets met het feminisme te maken. Het ontwerp is een kwestie van smaak en is express in een retro uiterlijk gezet, naast alle andere standaard vlakjes, rondjes en vrouwenfoto's op de vrouwensites.
    Het is niet mijn smaak maar onze bezoekers en leden vinden het wel mooi. En daar gaat het om.

    Verder zou ik willen melden dat vrouwen veel meer op zoek zijn naar onderlinge communicatie en verwantschap (zeg maar "het vriendinnengevoel"), waar mannen veel meer surfen voor informatie en het uitten van hun mening. Het liefst uitten ze hun mening om te laten zien dat ze er zijn, en schrijven daarom express vaak schokkende en/of kwetsende teksten.

    Ennehh.... ja, ik ben een man ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.