8,5 miljoen dollar aan investeringen naar Toodou

8,5 miljoen dollar aan investeringen naar Toodou

Afgelopen week is de tweede investeringsronde van Toodou rondgekomen. Het gaat hierbij om een totale investering van 8,5 miljoen USD. De venture capitalists die in deze ronde investeren zijn IDG, Granite en Jafco. Naast de huidige oprichters krijgen alledrie zitting in de board. IDG heeft ook in de eerste ronde al geinvesteerd in Toodou, Granite en Jafco zijn nieuw.

Toodou (dat letterlijk vertaald aardappel betekent) is een online multimedia netwerk in China waar internetgebruikers op eenvoudige manier eigen gemaakte audio en videopodcast (maar ook flash en foto’s) kunnen publiceren en delen. Toodou bestaat sinds 16 oktober 2004 en is opgezet door twee vrienden: Gary Wang en de Nederlander Marc van der Chijs.

Marc, dit is fantastisch nieuws en uiteraard gefeliciteerd!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Lachen, nooit van gehoord. Ik zou wel eens een onderzoekje willen zien naar grote .com sites die in gehyped worden en hun Chinese evenknieen die het misschien net zo goed of beter doen maar gewoon niet bekend zijn. Te beginnen met Youtube vs. Toodou natuurlijk. Als is Youtube nog wel een behoorlijk stukje groter, qua investering is het aan elkaar gewaagd, right?

    geplaatst op
  • Da's goed nieuws. Heb vorige keer al deze site eens willen bekijken, maar ik heb de chinese taal nog niet helemaal onder de knie ;-).

    Zelfs de hyperlinks geven geen uitsluitsel of er ook een engelstalige variant beschikbaar is.
    Iemand een suggestie?

    geplaatst op
  • Het is inderdaad opvallend hoeveel aandacht er gaat naar Amerikaanse initiatieven als je dit vergelijkt met Aziatische concepten.

    Nu we het toch over YouTube hebben, ze liggen de laatste tijd steeds meer onder vuur. Als ik er vandaag aan toekom zal ik er nog een stuk over schrijven maar nu heeft ook Jason Calacanis (van Weblogs, Inc) zich kritisch uitgelaten. Volgens hem is YouTube groot geworden door SEO + gestolen content. Hij begrijpt de investeringen in YouTube dan ook niet.

    Aardig is dat in de reactie de terechte opmerking wordt gemaakt of hij met Weblogs, inc. niet precies hetzelfde doet. Immers, ook webloggers gebruiken vaak ideeen/content van anderen en gaan daarmee aan de haal.

    Interessante ontwikkeling waarbij ik benieuwd ben of YouTube de druk aankan en overeind blijft.

    geplaatst op
  • Mag Marc een deel van dat geld in zijn zak steken of moet alles voor Toodou gebruikt worden?

    geplaatst op
  • @Edwin: Toodou richt zich puur op de Chinese markt, en is daarom alleen nog maar in het Chinees op het internet te vinden. Er was in het verleden een Engelse variant voornamelijk voor presentaties aan VC's, die toch mijn verbazing zelfs nog actief is op http://en.toodou.com. Opmerking: dit is een verouderde versie van de site (nog de beta-versie), links zullen dus wellicht niet werken en het is slechts deels vertaald.

    @Henk: Wij gaan dit geld gebruiken voor investeringen in het bedrijf, omdat wij geloven dat Toodou daardoor nog veel snellere kan groeien.

    geplaatst op
  • Is er een reden voor aan te geven waarom jullie je alleen op de Chinese markt richten Marc?

    geplaatst op
  • Edwin, mijn visie is dat je je als start-up moet focussen als je succesvol wilt zijn. Bij ons lag de focus vanaf het begin op mainland China. Als we ook een Engelse site zouden hebben gehad zouden we meer mensen nodig hebben gehad, en zouden we ook servers buiten China neer hebben moeten zetten. Dit zou te duur geweest zijn (initieel hebben we alles zelf gefinancierd). Na de eerste financieringsronde is besloten deze strategie te handhaven, en ons volledig te richten op innovatie in plaats van op internationalisatie. Op deze manier zijn we in China de grootste geworden en gebleven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.