Waarom zijn ringbacktones niet populair?

10 mei 2006, 04:30

In oktober 2003 vroeg Marco zich reeds af of Ringback tones de volgende killerapp waren.

Ringback tones zijn tones (muziekfragmenten) die de mobiele beller hoort als ze wachten tot de telefoon aan de andere kant wordt opgenomen. In de westerse samenleving zijn ze nog niet populair. In een artikel van eMarketer wordt geschat dat slecht 6% van de gebruikers in de VS ringback tones heeft gedownload.

In China daarintegen is het beeld volstrekt anders. China Mobile gebruikers hebben in 2005 300 miljoen ringtones gedownload, goed voor een omzet van $427 miljoen. China Unicom had in 2004 nog 280.000 ringbacktone-gebruikers, in 2005 was dit aantal gegroeid tot 21 miljoen.

Waarom zijn die ringbacktone nu in China wel zo populair en niet bij ons?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!