Wat ik nu toch in de media lees

Wat ik nu toch in de media lees

Wekelijks vallen hier tal van dag-, week- en maandbladen in de bus en alhoewel ik niet alles meer lees, probeer ik in ieder geval de vakbladen bij te houden. Deze week o.a. Tijdschrift voor Marketing en MarketingTribune, twee van mijn favoriete vakbladen, met daarin een aantal opmerkelijke uitspraken die ik jullie niet wil onthouden.

Als eerste Carl Rohde, cultuursocioloog en initiatiefnemer van het wereldwijde netwerk van markt- en trendonderzoekers Sign of the Time, die in MarketingTribune een interessant artikel heeft over de co-creatieve samenleving. In het artikel wil hij duidelijk maken dat traditionele media als tv terrein verliezen aan interactieve media zoals internet. Tot zover allemaal prima maar dan komt hij met de volgende uitspraak:

(...) Televisiereclames tikken minder aan dan co-creatieve sites zoals Tweakers.net of www.vkmag.com, waar je adequaat geordende informatie vindt over tal van producten. (...) 

Huh? Sinds wanneer vinden we adequaat geordende informatie over producten op vkmag.com? Wellicht tijd voor een paar nieuwe onderzoekers, Carl?

Dan Theo van Vugt, hoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing (TvM), in zijn maandelijkse column voor TvM waar hij terecht trots is op de weblog Molblog.nl. Molblog is absoluut één van mijn favoriete weblogs alhoewel ik de laatste tijd wel iets te vaak berichten zie die volgens mij bedoeld waren voor of TvM of Adformatie maar dat terzijde. Hij maakt in zijn column een opmerking die me toch irriteerde en wel de volgende:

(...) Een jaar geleden begonnen we met Molblog.nl. Opeens kwamen alle bestaande marketingbloggers langs bij ons, omdat ze iets met ons wilden. We kozen voor DutchCowboys en we hebben er samen een succes van gemaakt. (...)

Nu weet ik uit betrouwbare bron dat niet alle marketingbloggers aan de deur hebben geklopt maar dat Kluwer/TvM (ook) zelf in de markt aan het rondkijken is geweest voor eventuele samenwerking. Is ook prima maar schrijf dat dan ook, Theo!

Zelf ook iets opmerkelijks gelezen in de media? Stuur het op naar info-at-marketingfacts en wellicht is het aardig om hier wekelijks even kort bij stil te staan zodat we er in ieder geval op kunnen reageren.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • '(...)alhoewel ik de laatste tijd wel iets te vaak berichten zie die volgens mij bedoeld waren voor of TvM of Adformatie maar dat terzijde.'

    Marco, ik ben wel benieuwd welke berichten je bedoelt?

    Waar leg jij de scheidslijn tussen een weblog en een tijdschrift?

    geplaatst op
  • Kari-anne, waar ik op doel is dat ik af en toe het idee heb dat persberichten die naar de redactie van TvM (en andere vakbladen) worden gestuurd, niet in het tijdschrift maar op de weblog worden geplaatst. De vraag is of de afzender dit bedoelt heeft om de weblog te plaatsen. Nu kan ik natuurlijk niet beoordelen of jullie deze persberichten ontvangen namens TvM of namens Molblog, maar ik kijk af en toe met jalouzie naar de berichten die jullie eerder hebben dan ik ;-)

    Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag over de scheidslijn tussen weblog en tijdschrift. Als je doelt op waarom ik persberichten wel op marketingfacts zou kunnen plaatsen en jullie niet op molblog, dan is het voor de verzender aan marketingfacts duidelijk dat het op marketingfacts komt (er is geen ander medium). Bij TvM is dat nog maar de vraag.

    Lijkt me ook een lastige voor jullie - wanneer plaats je nu iets op de weblog, op de site of in het tijdschrift. Het dilemma van een multimediaal tijdschrift!

    geplaatst op
  • Dank Marco!

    TvM verschilt natuurlijk van Adformatie in o.a. het feit dat TvM een maandblad is. 'Nieuwswaardige' persberichten zijn vaak niet zo geschikt voor het blad. Het blog is uitermate geschikt voor het snel schakelen. Een leuk berichtje, dan hup: op MolBlog.

    MolBlog maakt, net als MarketingOnline, onderdeel uit van Tijdschrift voor Marketing. Ik zie geen onderscheid hierin. Tenzij natuurlijk uitdrukkelijk wordt verzocht het op MolBlog, of in TvM te plaatsen. Maar dat komt zelden voor.

    geplaatst op
  • Hey Marco,

    Heb je ook het artikel in Adformatie: Moberg: "Ahold is de baas" gelezen.

    Daarin de opmerkelijke visie/strategie van Anders Moberg:
    Ahold moet de klant "empoweren" om zelf gezonde keuzes te maken, aldus Moberg. De reden: "Aan klanten die langer leven, kunnen we meer verdienen."

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.