2005 in het nieuws

30 december 2005, 09:52

Het artikel ‘Explosies in centrum Londen’ is het meest gelezen artikel op NU.nl van 2005. Het nieuwsbericht van 7 juli werd ruim 2,2 miljoen keer bekeken en is daarmee meer dan twee keer zo vaak gelezen als nummer twee uit de top 20. Ook nummer twee betreft Londen: ‘Nieuwe ontploffingen in Londen’ (21 juli) werd ruim 900 duizend keer opgevraagd. Het derde artikel in de NU.nl top 20 betreft het weer: De ‘zware sneeuwval in het noorden’ van 2 maart 2005 was goed voor bijna 900 duizend pageviews.

Er staat meer wereldnieuws in de top 20 van NU.nl. Ook de Tsunami (giro 555) en de landing van de Discovery stonden in de belangstelling. Maar, het is niet alleen maar wereldnieuws dat de internetter aan zijn scherm gekluisterd houdt. Dat blijkt wel uit de zes artikelen over het weer binnen de top 20. Blijkbaar boeit het nieuws het meest wanneer het zo ongeveer letterlijk bij de Nederlanders op de stoep ligt, zo concludeert de redactie in het artikel op NU.nl.

Ook criminaliteit en persoonlijk drama wekken veel interesse. Het ontvoeringsverhaal van Claudia Melchers, de liquidatie van topcrimineel John Mieremet, het gezinsdrama in Zoetermeer en het artikel over het dodelijke ongeval van de echtgenote van Hans Wiegel nemen een plek in binnen de NU.nl nieuws top 20.

De interesse voor politieke artikelen is opvallend laag. Het artikel over de opkomst voor het referendum scoorde nog het best, een 16e plaats in de top 20.

NU.nl nieuws top 20 – 2005

1. Explosies in centrum Londen: 2.270.674 pageviews

2. Nieuwe ontploffingen in Londen: 912.667

3. Zware sneeuwval in het noorden: 886.905

4. Koning winter is gearriveerd: 730.315

5. Sneeuwfoto: 718.023

6. Noordwesterstorm teistert Nederland: 673.083

7. File van 70 kilometer op A1: 590.228

8. Claudia Melchers vrijgelaten: 585.524

9. Geld stroomt binnen op giro 555: 579.890

10. Prinsesje heet Alexia Juliana Marcela Laurentien: 553.458

11. ‘Snelwegen onveilig maken in een Ferrari’: 536.261

12. Opluchting na geslaagde landing Discovery: 514.556

13. Vrouw van Wiegel omgekomen bij verkeersongeval: 482.665

14. Topcrimineel John Mieremet geliquideerd: 475.042

15. Elf doden bij brand cellencomplex Schiphol: 456.346

16. Opkomst referendum Europese Grondwet groot: 445.296

17. Sexy foto’s van actrice moeten van internet af: 441.990

18. Politie Londen schiet terreurverdachte dood: 441.395

19. Regen en bliksem hinderen verkeer: 426.386

20. Politie vindt dode kinderen in woning Zoetermeer: 424.646

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!