101 Handige tools: heb jij er tijd voor? #adv
Voorbij is de tijd waarin je het als onderneming moest doen met vulpen en rolodex. Voor elke afdeling van je bedrijf, in welke sector dan ook, bestaat een gepaste hard- of softwareoplossing. Je weet wel, om de dingen eenvoudiger te maken. De praktijk is helaas vaak anders.
Het huidige overaanbod aan technologie, gadgets en tools kan verlammend werken, waardoor kostbare tijd verloren gaat. En laat tijd nu net iets zijn waar ondernemers wel wat meer van kunnen gebruiken.
Meer is minder
In The paradox of Choice – why more is less claimt psycholoog Barry Schwartz dat een overvloed aan keuzes consumenten extra stress en angst bezorgt. “Autonomie en keuzevrijheid zijn essentieel voor ons welzijn, en keuzes zijn essentieel voor vrijheid en autonomie. Maar hoewel Amerikaanse consumenten vandaag de dag meer keuze hebben dan ooit, en dus meer vrijheid en autonomie, lijken ze daar absoluut niet gelukkiger van te worden, integendeel.”
Bedrijfsapplicaties zijn van hetzelfde laken een pak. Het overaanbod maakt het steeds moeilijker om een perfect fit te vinden, laat staan de optimale manier om die te gebruiken. Zo dreigen efficiency tools net het tegendeel te bereiken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Hamers en zagen
Overigens is alle beschikbare technologie ter wereld zinloos wanneer je ze verkeerd gebruikt. Neem Excel bijvoorbeeld: sterk als rekenblad, maar vaak misbruikt voor klantenbeheer, facturatie en boekhouding tot zelfs het volledige salesproces. Alsof je een hamer gebruikt om een boom om te zagen.
Het overgrote deel van het MKB gebruikt ook nog eens gespecialiseerde facturatie- en boekhoudsoftware. Speciaal ontwikkeld met één specifiek doel voor ogen, maar met een gemeenschappelijk nadeel: je kan ze alleen naast elkaar gebruiken en ze kunnen nauwelijks data uitwisselen. Voeg daaraan nog de eindeloze lijst met tools toe die bedrijven gebruiken om hun contacten, producten en projecten te beheren, en het wordt snel duidelijk waar de schoen wringt.
De overvloed aan tools
Haalt jouw onderneming soms nieuwe software in huis om ze enkele weken later terug de deur te wijzen? Wordt er wel eens iets ‘geïmplementeerd’ zonder dat er daarvoor echt een draagvlak is? Tijd om daar iets aan te veranderen.
Het brengt namelijk weinig op. Mensen gebruiken de software toch niet, of ze moéten, en dan gaat de boel vertragen: als je al niet bezig bent met knippen en plakken of voortdurend heen en weer springen tussen verschillende tabbladen, dan zorgt het zoeken naar gegevens wel voor tijdverlies. Want uiteindelijk zie je de bomen door het bos niet meer. Bovendien wordt het moeilijk om collega’s de juiste of meest recente informatie te bieden als die overal verspreid staat.
Een universele oplossing
Er bestaan enorm veel tools die een oplossing bieden voor een individueel probleem, maar daar heb je uiteraard niks aan als ze je niet helpen om vlotter te gaan werken. Wanneer je moet beslissen of je je tools al dan niet gaat gebruiken, overweeg je best een aantal criteria: zal ik hiermee een echt probleem oplossen? Helpt het ons tijd en geld uit te sparen? Of zorgt het net voor dubbel werk?
Teamleader biedt een antwoord op deze vragen met een online oplossing voor de dagelijkse problemen van het MKB. Van het beheren van leads en klanten tot het opvolgen van je salesactiviteiten, het verzorgen van customer support en het opvolgen van projecten: Teamleader geeft je alle gegevens die je nodig hebt – allemaal op één plek, terwijl de vele integraties ervoor zorgen dat je nooit meer dubbel werk levert.
Wil je graag meer weten? Probeer 14 dagen een gratis demo en ontdek zélf wat Teamleader voor jou kan betekenen!