10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 7 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere onderzoek van de EU naar de Europese app-economie, een rapport over startups in de technologie en mediasector, en onderzoek naar de effectiviteit van het combineren van print en online.
Vormen online en print een betere combi dan ieder apart?
In een recent onderzoek binnen het MKB wordt geconstateerd dat print en online/social media in feite niet los van elkaar (kunnen) functioneren. Dat is opmerkelijk, omdat social media en online vandaag de dag bijna als de heilige graal in marketing worden beschouwd.
Best practices traffic fraude
Dit onderzoek beschrijft en analyseert robotverkeer, oftewel “bots”. Deze “bots” en andere vormen van online traffic fraude kunnen de campagnes van marketeers verstoren door het produceren van onwettige impressies of conversies en hierdoor een vertekend beeld geven van de ‘audience data’ en het succes van de online campagne.
#gezondcommuniceren2014
Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. Maar liefst 41 procent geeft aan het gebruik te intensiveren en 10 procent wil een start maken. De voorkeur gaat vooralsnog uit naar de traditionelere kanalen als Twitter en Facebook, waarmee velen binnen de organisatie al bekend zijn. In veel gevallen ontbreekt een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken.
Marketeers zetten in op het beter benutten van geografische en social media data
Dit onderzoek gaat over de trends en ontwikkelingen op het gebied van social, mobile en locatiegebaseerde content. Een belangrijke ontwikkeling voor 2014 is dat steeds meer merken social data gaan toevoegen aan hun CRM-database om een nog vollediger beeld te krijgen van de klant. In 2013 identificeerde 17 procent van de merken fans en followers binnen hun CRM-database. In 2014 gaat 41 procent van de merken hun CRM-database verrijken met data over social media-activiteiten en profielen. Voor het onderzoek ondervroeg Adobe 741 marketeers wereldwijd.
Tech-nomaden: multinationals vanaf de start
Hoewel Nederland een goede kweekvijver is voor innovatieve start-ups speelt de Nederlandse TMT-sector op het wereldtoneel geen rol van betekenis. Nederlanders laten zich nog teveel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem en zijn hierdoor onvoldoende in staat om te profiteren van netwerken, kennis en financieringen die internationaal beschikbaar zijn. De oeroude Nederlandse handelsgeest biedt echter wel potentieel voor de start-ups.
Code of conduct ontdubbelen van transacties en conversieattributie
Om nu en in de toekomst succesvol te zijn met affiliate marketing is het voor adverteerders essentieel om de juiste publisher(s) te belonen voor hun inspanningen. Omdat het correct meten, ontdubbelen en toewijzen van transacties vele technische uitdagingen kent, presenteert het Platform Affiliate Netwerken (PAN) een code of conduct. Deze omvat richtlijnen om helderheid te scheppen en misstanden tegen te gaan.
Analysis of the economic impact of the advertising industry in Belgium
De reclamemarkten in de TV wereld houden goed stand. Hoewel er regionale verschillen zijn die een afspiegeling vormen van de economische moeilijkheden waarmee veel delen van Europa te maken hebben, blijven de opbrengsten van de Europese omroepen uit abonnementen of reclame gemiddeld toenemen en voorlopen op de algehele economie. Deze opbrengsten helpen een bredere economische groei te genereren.
Sizing the EU App Economy
Europese app ontwikkelaars hebben in 2013 zo’n 17,5 miljard euro omgezet. Dit zal naar schatting doorgroeien tot 63 miljard in 2018. Splitsen we de omzet verder op dan zien we dat 6 miljard euro komt van app sales,, in-app aankopen / virtual goods, en advertenties. De overige 11,5 miljard euro kwam van ‘contract labour’. “And much of the developer-for-hire business is for companies that are not really in the apps business per se, but use apps to support and market their mainstream offerings like financial services, retailing, and packaged goods”, aldus de onderzoekers.
Advertising pays
Dit Britse onderzoek heeft aangetoond dat elke £1 die aan reclame wordt besteed, £6 terugbetaalt aan de nationale economie. Het rapport onderzoekt het effect van de advertentiemarkt op de Britse economie. Het rapport stelt onder andere dat advertentie concurrentie, export, innovatie en differentiatie stimuleert.
Website usage trends among top-level domains 2014
37,8% van de .eu-websites wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden tegenover een gemiddelde van 30,5% bij websites onder een topniveaudomein zoals .com, .biz of .net. Het rapport onderzoekt hoe websites worden gebruikt. De tweede meest courante toepassing van websites, is als holding page (27,8%).
Afbeelding: Denice Chan (cc)
Hele geinige dingen en goede data. Leuk om te lezen.