Marketeers zetten in op het beter benutten van geografische en social media data

Prioriteiten op het gebied van social, locatiegebaseerde en mobile content

Dit onderzoek gaat over de trends en ontwikkelingen op het gebied van social, mobile en locatiegebaseerde content. Een belangrijke ontwikkeling voor 2014 is dat steeds meer merken social data gaan toevoegen aan hun CRM-database om een nog vollediger beeld te krijgen van de klant. In 2013 identificeerde 17 procent van de merken fans en followers binnen hun CRM-database. In 2014 gaat 41 procent van de merken hun CRM-database verrijken met data over social media-activiteiten en profielen. Voor het onderzoek ondervroeg Adobe 741 marketeers wereldwijd.

Naast het beter benutten van social media-data, blijkt uit het onderzoek dat merken meer werk gaan maken van personalisatie op basis van geografische data. In 2013 is 10 procent van de merken gestart met het analyseren van check-ins. In 2014 stijgt dit percentage naar 25 procent. De afgelopen jaren hebben merken al veel geïnvesteerd in het optimaliseren van content voor mobiele devices. Dit blijkt ook uit de antwoorden van de ondervraagde marketeers. Zo’n 72 procent van de marketeers geeft aan dat hun website inmiddels ‘mobile-ready’ is. Ook bij e-mailmarketing is het optimaliseren van content van belang. Consumenten verwachten dat zij e-mails op een gebruiksvriendelijke manier kunnen lezen op alle mobiele devices. Van de ondervraagde marketeers geeft 60 procent aan te voldoen aan de verwachtingen van de consument. Waar nog wel winst valt te behalen is het toevoegen van een call-to-action aan mobiele content, bijvoorbeeld door een gerichte aanbieding te doen of door te verwijzen naar meer informatie. In 2014 gaan twee keer zoveel organisaties een call-to-action toevoegen aan mobiele content. Afgelopen jaar deed slechts 14 procent van de merken dit. 

Apps en push-berichten worden gangbare marketingkanalen

Merken proberen zoveel mogelijk zichtbaar te zijn in het dagelijks leven van hun klanten. Om dit te realiseren maken marketeers steeds vaker gebruik van smartphone en tablet apps. Dit biedt hen de mogelijkheid om klanten toegang te bieden tot verschillende diensten, zoals loyaliteitsprogramma’s, klantenservice en m-commerce.  Zo’n 68 procent van de merken zet momenteel apps in. Slechts 17 procent van de merken maakt gebruik van meer dan vijf apps. Branded apps zijn sterk in opkomst. Van de merken die afgelopen jaar nog geen apps hadden, is 47 procent van plan om een app te introduceren in 2014.  

Apps bieden marketeers de mogelijkheid om korte boodschappen te delen met gebruikers via push-berichten. Voorbeelden hiervan zijn speciale aanbiedingen en aanvullende diensten of informatie. Push-berichten worden door 49 procent van de merken ingezet als marketingcommunicatiekanaal en 30 procent van de merken is van plan om dit kanaal dit jaar in te zetten. Opvallend is dat slechts tien procent van de merken die push-berichten als communicatiekanaal gebruikt, de berichten personaliseert. Vergelijkbaar met e-mailmarketing tien jaar geleden, biedt de personalisatie van push-berichten kansen voor marketeers in 2014.

Apps proberen de gebruikers te identificeren

Wanneer de gebruikers van de app niet worden geïdentificeerd, is het ook niet mogelijk om de klantbeleving en push-berichten te personaliseren. Bijna alle websites stimuleren hun bezoekers om in te loggen en uit het onderzoek blijkt dat dit voor apps binnenkort ook het geval zal zijn. Op dit moment laat 48 procent van de organisaties gebruikers inloggen bij het gebruik van hun apps en naar verwachting stijgt dit percentage in 2014 naar zo’n 61 procent. De meest gebruikte manier om in te loggen is via gebruikersnaam en wachtwoord. Zo’n 86 procent van de merken gebruikt deze manier van inloggen. Hierna volgt het inloggen via een Facebook account. Zo’n 37 procent van de merken biedt de mogelijkheid om op deze wijze in te loggen. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.