10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 49

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Ik heb ook deze week weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere een mooie blog van Henk-Jan Geel over verse LinkedIn cijfers, een blog van Dustin Steinfort over zijn scriptie onderzoek over fanmotieven en een update van de laatste cijfers van Google+.

LinkedIn overstijgt 200 miljoen gebruikers

Het jaar is bijna ten einde. Voor mij altijd een tijd om weer terug te blikken op wat er allemaal gebeurd is en wat de stand van zaken nu is. En analytisch als ik ben, mogen cijfers daarbij niet ontbreken. Graag wil ik mijn bevindingen van de LinkedIn-cijfers hier delen. Per eind november 2012 heeft LinkedIn wereldwijd meer dan 200 miljoen leden. De meeste hiervan zijn nog steeds in Noord-Amerika te vinden (80 miljoen), maar er is een grote opkomst van Latijns-Amerika. Ten opzichte van juni 2012 is het aantal leden daar met 22,4% toegenomen tot 25.709.330. Ook in Europa is LinkedIn nog steeds aan een opmars bezig: met een groei van 15,8% is dit net 0,8% boven het totale gemiddelde.

Lees verder

Na iOS 6 update: Slechts 13,51% organisch zoekverkeer

Niet alleen Apple Maps zorgt sinds iOS 6 voor hoofdpijn. Met de update van het besturingssysteem worden nu alle zoekopdrachten via Apple devices via https verstuurd. Het resultaat is dat het referral verkeer van iOS 6 gebruikers niet meer terug te herleiden is. Mogelijk organisch zoekverkeer wordt daardoor nu aangemerkt als 'direct verkeer'. Uit statistieken van Econsultancy.com blijkt dat het organisch zoekverkeer 51% uitmaakt bij iOS5 gebruikers, tegenover 14% voor iOS6.

Lees verder

Wat werkt nou beter? Facebooks mobiele of desktop news feed?

Tijdens het recente Facebook Studio Edge Event in Amsterdam werd er verteld dat de meeste interactie plaats vindt in de news feed. Een gemiddelde bezoeker spendeert hier namelijk 40% van z'n tijd, wat verreweg meer is dan tijd op andere plaatsen binnen Facebook. Hier op aansluitend werd verteld dat de kans dat mensen engagen met een post 40-150 keer groter is dan ergens anders op Facebook. Kortom, hier wil je dus staan als bedrijf. Uiteraard wekte dit de volgende vraag bij ons op: “Is er een verschil in resultaten tussen de mobiele news feed en de desktop news feed?"

Lees verder

Fanmotieven: waarom worden en blijven consumenten fan van jouw merk?

Voor de gemiddelde lezer van Marketingfacts hoef je niet lang stil te staan bij het belang van een goede contentstrategie op Facebook. Danny Oosterveer noemde het zelfs dé kern van een Facebook-pagina, aangezien je hiermee je fans en potentiele fans bereikt. Om merken te helpen hun contentstrategie wetenschappelijk te onderbouwen onderzocht ik voor mijn Master Persuasive Communication (Communicatiewetenschap) aan de Universiteit van Amsterdam de motieven om Facebook te gebruiken, oftewel fanmotieven.

Lees verder

Menselijke vs. geautomatiseerde sentimentsanalyse: 0 - 1

Bij sentimentanalyse speelt het woord nauwkeurigheid altijd een hoofdrol. En wat blijkt? Geautomatiseerde sentimentanalyse scoort beter dan de menselijke beoordelingscapaciteiten. Maar hoe goed is de mens dan? Vaak wordt ervan uitgegaan dat mensen het sentiment in een tekst in 70% van de gevallen goed beoordelen. Dat getal wordt vaak gebruikt, maar het is lastig te achterhalen. Op Wikipedia wordt die 70% genoemd, maar er is geen citaat vemeld. En daarnaast, hoe representatief is dat getal voor voor tweets? Om die vraag te beantwoorden, organiseerde ik een maand geleden een experiment.

Lees verder

'Google+ heeft 500 miljoen gebruikers'

Afgelopen week maakte Google op haar blog bekend dat het tot nu toe meer dan 500 miljoen gebruikers heeft verworven. 235 miljoen daarvan zouden actief de Google+ features gebruiken (+1's apps in Google Play, zoekresultaten in Google, etc). 135 miljoen mensen zijn actief in hun Google+ timeline (dat is 27% van het totaal aantal gebruikers). 

Lees verder

Online boodschappen doen onder de loep

Kantar Media heeft in een nieuw rapport 'Online Shopper Intelligence Report, ' het online boodschappen doen in het Verenigd Koninkrijk onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat 20% van de Britse internetpopulatie sites van grossiers bezoekt. De belangrijkste voordelen van online boodschappen doen is de mogelijkheid om dit altijd te kunnen doen (60%), de boodschappen thuisbezorgd worden (58%) en het vermijden zware producten naar huis tillen (55%).

Lees verder

The Social Media Report 2012

Sociale media zijn weer een jaartje ouder. Sinds de opkomst van de eerste sociale netwerken twee decennia geleden hebben sociale media zich continue doorontwikkeld om consumenten en merken over de hele wereld op een voor hen waardevolle manier bij elkaar brengt. Nu, jaren later, groeien sociale media nog altijd snel en worden steeds meer een integraal onderdeel van ons leven. Sociale netwerken zijn nu werkelijk een globaal fenomeen.

Lees verder

Amerikaanse 'Online Holiday Spending' passeert grens van 21 miljard dollar (+14%)

Lees verder

Oproep: Doe mee aan de Online Video Monitor - en win een iPad Mini!

Online video zit al jaren in de lift. En daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen, als we de groeicijfers mogen geloven. Met name op tablets wordt steeds meer bewegend beeld gekeken. Bij een volwassen marketinginstrument hoort een volwassen benadering. Welke plek neemt video in de marketingmix in? Denken marketing- en communicatieprofessionals na over hoe de doelgroep bereikt kan worden en hoe het succes van video gemeten moet worden? Om daar achter te komen, geven Marketingfacts en Quadia vandaag het startsein van de Online Video Monitor. Doe gelijk mee, want dan kijk jij wellicht binnenkort online video op je eigen nieuwe tablet, de iPad Mini!

Lees verder

Afbeelding: Kara Harms (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.