Je bekijkt een artikel van

NIMA zet Europese standaard voor marketingcompetenties

De European Marketing Confederation accrediteert toonaangevende Marketing Competence Frameworks in Europa.

22 oktober 2025, 13:00 1935 x gelezen

De European Marketing Confederation (EMC) kondigt met trots de officiële accreditatie aan van de marketing competentiekaders van CIM (Verenigd Koninkrijk), MII (Ierland), LIMA (Litouwen) en NIMA (Nederland).

De Professional Qualifications Committee van de EMC heeft elk kader beoordeeld op relevantie, kwaliteit en consistentie met Europese en wereldwijde best practices. Daarbij is gekeken naar:

  • De volledigheid van de marketingonderwerpen;

  • De aanwezigheid van duidelijke niveaus binnen het kader;

  • De helderheid van competentie- en vaardigheidsdefinities;

  • De kwaliteit van uitleg en documentatie.

Met deze accreditatie tonen de vier organisaties aan dat hun kaders betrouwbare, hoogwaardige instrumenten zijn voor het vormgeven van de toekomst van het marketingvak. Ze bieden richting aan onderwijsinstellingen en bedrijven bij de ontwikkeling van marketingprofessionals en marketingpraktijk.

EMC moedigt bedrijven, opleiders en beroepsorganisaties sterk aan om een van deze erkende kaders te gebruiken bij het definiëren of ontwikkelen van marketingfuncties en -competenties.

“Met deze accreditatie benadrukt EMC het belang van duidelijke, volledige en internationaal afgestemde standaarden in marketingonderwijs en -praktijk,” aldus Ralf Strauss, voorzitter van EMC. “Deze kaders vormen een solide basis voor marketeers en organisaties om te floreren in een steeds complexere en competitievere omgeving.”

Over EMC:
De European Marketing Confederation is Europa’s grootste marketingorganisatie en vertegenwoordigt meer dan 100.000 marketeers via twaalf nationale verenigingen. Samen bereiken de leden ruim 1 miljoen volgers op sociale media en meer dan 5 miljoen unieke websitebezoekers. Als non-profitorganisatie zet EMC zich in voor educatie, maatschappelijke begeleiding en waardecreatie binnen het marketingvak in heel Europa.

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie
Tags
nima,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!