De kleur van je karakter of gewoon grijs gebied?

DISC-profielen. Je kunt er geen directiekamer of teamontwikkeldag in zonder een kleurcode op je voorhoofd geplakt te krijgen. Rood, geel, groen, blauw. Alsof je een looplicht bent dat zich netjes gedraagt op commando.

27 augustus 2025, 07:00 5068 x gelezen

Volgens de test ben ik rood-geel. Dominant, vurig, vlot. Volgens een collega ben ik vooral groen, empathisch, betrokken, verbindend. En volgens onze CEO ben ik vooral blauw, omdat ik een keer zei: ‘afspraak is afspraak’ en ‘bedrijfsregels zijn er niet voor niks’. Fijn, zo’n gedeeld zelfbeeld.

Maar even serieus. DISC is handig, voor het begrijpen van gedrag, voor communicatie, voor samenwerking. Het biedt houvast. Alleen…we slaan soms een beetje door. Alsof je hele identiteit, je complete loopbaan, je persoonlijkheid en je drijfveren gevangen kunnen worden in vier vakjes met bijbehorende kleuren.

Wat vergeten wordt, je bent niet statisch. Je bent geen printer met een cartridge-set. Je leert. Je groeit. Je past je aan. Je hebt mislukkingen meegemaakt, successen gevierd, feedback overleefd, een burn-out doorgemaakt, je ouders begraven, een promotie gekregen, ontslag genomen of met een chagrijnige salesmanager moeten samenwerken. Dat vormt je.

Het is te kort door de bocht om gedrag alleen af te leiden uit kleurprofielen. Goed leiderschap zit ‘m juist in aanvoelen wat nu nodig is. Bij wie je nu bent. En in wat je zelf hebt doorleefd.

Ben ik rood-geel? Ja.
Ben ik ook contextueel, wendbaar, eigenwijs en gevormd door wat ik meemaak? Zeker.
En soms? Dan ben ik gewoon even grijs. En dat is ook oke.

Dus nee, ik heb niks tegen DISC. Maar laten we niet vergeten dat mensen complexer zijn dan een kleurtjesmodel. We zijn geen kleurboek.

Conclusie voor marketeers en managers met profileringsdrang:

– Gebruik DISC als gespreksstarter, niet als eindstation.
– Kijk verder dan gedrag. Vraag naar drijfveren, ervaringen, overtuigingen.
– En vooral, laat ruimte voor grijs. Daar zit vaak het meeste goud.

Susanne Sinke
Head of Marketing and Communication bij Trigion part of Facilicom

Manager Marketing & Communicatie in de B2B-sector. Werkt op het snijvlak van strategie en verbeeldingskracht, en gelooft dat marketing pas werkt als het schuurt.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!