Toename in zakelijk en priv? surfen op het werk

12 december 2004, 10:13

Uit het jaarlijkse Trends onderzoek Trends in ICT van Ernst & Young blijkt dat er dit jaar door werknemers gemiddeld twee?neenhalf uur per week besteed wordt aan het onder werktijd priv? surfen op het internet. Dat is een toename van bijna 80 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bericht is te vinden op de site ICT Barometer van Ernst & Young. Een site die dit weekend overigens duidelijk last heeft van problemen, alle teksten op de site zijn dit moment onleesbaar. Wat zou hier aan de hand zijn?

image

Even terug naar het bericht zelf. Uit het onderzoek blijkt dat de 700 ondervraagden tijdens het werk zo?n 6,2 uur per week op het internet surfen. Dat is ruim ??n uur meer dan in 2003, toen werd er gemiddeld 5,0 uur besteed aan surfen. Van de ondervraagden beschikt 83 procent over een internetaansluiting op de werkplek. 40 procent van de surftijd (2,48 uur per week) gaat op aan surfen voor priv?doeleinden.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat vrouwen vaker priv? surfen dan mannen (46 procent tegen 37 procent). Binnen de dienstensector, de handel/distributie en binnen kleine organisaties wordt relatief veel gesurft. Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, schat dat het surfgedrag van Nederlandse organisaties zo?n 253.000 ?manjaren? per jaar kost. Verschuur: ?Uit eerder onderzoek blijkt dat naast priv? surfen werknemers onder werktijd ook veel tijd spenderen aan priv? e-mailen en priv? bellen. Een ontwikkeling die te denken geeft over efficiency en productiviteit in Nederland?.

Hier is op z’n minst ??n kanttekening op z’n plaats. Waarom wordt in dit soort studies nooit onderzocht hoeveel tijd werknemers thuis besteden aan het surfen voor de baas. Ik ken in mijn directe omgeving toch ook een behoorlijke groep mensen waarvoor dit opgaat. Net zoals er natuurlijk thuis ook soms zakelijk gebeld, zakelijk ge-e-maild en of in een ander opzicht soms ook gewoon gewerkt (!) wordt. Ik weet zeker dat als deze uren thuis niet meer aan het werk besteed zouden worden, dit eveneens een duidelijke impact op de efficiency en productiviteit in Nederland zou hebben.

Het nieuwe rapport Trends in ICT 2005 is op de site gratis te bestellen.

Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!