DISC-profielen. Je kunt er geen directiekamer of teamontwikkeldag in zonder een kleurcode op je voorhoofd geplakt te krijgen. Rood, geel, groen, blauw. Alsof je een looplicht bent dat zich netjes gedraagt op commando.
We zijn dol op gelijk krijgen. En dat is precies waarom ChatGPT zo populair is. Niet omdat het altijd gelijk heeft, maar omdat het ons gelijk geeft. Maar onder die vloeiende zinnen schuilt een psychologisch risico dat elke marketeer, strateeg en AI-gebruiker zou moeten kennen: confirmation bias.
Waarom is het in de marketingwereld zo moeilijk om goed naar elkaar te luisteren? Waarom wil iedereen altijd het laatste woord hebben? Waarom wil men alleen maar zenden? En waarom vergeten we te luisteren?
Stel je voor: twee vrienden kijken los van elkaar naar dezelfde commercial. Ze zitten niet naast elkaar op de bank, ze praten er niet over, en toch gebeurt er iets bijzonders in hun brein. Hun hersenactiviteit verloopt opvallend synchroon; alsof hun breinen in dezelfde cadans meebewegen. Dit fenomeen heet neurale synchronie en werpt een nieuw, meer gedragsgericht licht op het bepalen van de doelgroep. Sterker nog: de doelgroep is dood, leve de peergroup.
Populair
Nieuw
Uitgelicht door redactie
Vacatures
Uitdagingen in online marketing, data en content. Welke vacatures passen bij jou?
Senior Manager (m/f/d) Marketing Operations
Drive global visibility and shape an innovative brand by leading impactful events and digital strategies in the world of AI and robotics.
Senior Manager (m/f/d) Marketing Operations
B2B marketeer
Zet jouw marketingkracht en data-inzichten in om innovatieve proposities in de zorgsector succesvol op de kaart te zetten.
B2B marketeer
Marketing Lead
DERO GROEP is op zoek naar een Marketing Lead. Bekijk de vacature voor meer informatie!
Marketing Lead
We are family

Het Nederlandse kennisplatform over innovatie in marketing.