Bedrijven investeren veel tijd en middelen in het onboarden van nieuwe medewerkers. Een goed inwerktraject, duidelijke verwachtingen en een warm welkom zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en productief worden. Maar waarom stopt diezelfde zorg en aandacht vaak bij het moment dat iemand vertrekt? Offboarding is het proces van een medewerker netjes en professioneel laten gaan en is minstens zo belangrijk voor de reputatie, continuïteit en employer branding van een organisatie.
Alcoholvrije en alcoholarme dranken bestaan al decennia, maar waarom zien we ze ineens overal? Van trendy alcoholarme bieren tot verfijnde mocktails, de vraag naar alcoholvrije opties neemt snel toe. Deze verschuiving gebeurde niet van de ene op de andere dag—maar is het resultaat van verschillende factoren die samenkomen om een cultureel kantelpunt te creëren. Wat kunnen we hier van leren?
Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert marketing niet langer op de achtergrond – het is een bepalende factor geworden in hoe merken groeien, innoveren en klantrelaties vormgeven. Toch blijft de implementatie ervan voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je dat AI niet alleen een experiment blijft, maar daadwerkelijk waarde toevoegt aan je marketingstrategie?
Eindhoven bewijst keer op keer wat citymarketing voor een regio kan doen.
AI verandert organisaties fundamenteel: niet alleen technisch, maar ook in hoe we samenwerken, beslissingen nemen en mensen aansturen. Tools zijn er in overvloed, maar zonder de juiste cultuur, vaardigheden en mindset blijft de impact beperkt. Terwijl technologie een sprint trekt, strompelt de organisatie er vaak achteraan.
Zoals veel in marketingland worden je 'datadriven ambities' het ook niet makkelijk gemaakt. Als je niet over de complexiteit valt of over de onderbuikgevoelens van je collega’s, dan is er wel een discussie over privacy, ‘cookieless’ of een IT-backlog die je ambities kunnen afremmen.
Direct aan de slag met digitale toegankelijkheid: 10 tips voor de cultuursector.
Stel je eens voor, je start vol energie als Manager Marketing en Communicatie bij een bedrijf. Je hebt ideeën, je wilt impact maken en de strategische richting helpen bepalen. Maar al snel merk je dat collega’s je verbaasd aankijken. Je naam zegt hen weinig, ze weten niet waarom je er bent en wat je rol is. Je staat met je rug tegen de muur, en het lijkt alsof je vanaf nul moet beginnen met je eigen introductie. Dit is het directe gevolg van slechte interne communicatie en een onderschatting van de rol van marketing en communicatie binnen een organisatie.
De Nederlandse consument anno 2025 beweegt zich in een interessante paradox: enerzijds zijn kortingen leidend voor aankopen, anderzijds trakteren ze zichzelf vaak op iets extra’s. Als marketeer of retailer weet je dat consumentengedrag nooit zwart-wit is, maar deze combinatie van prijsbewustzijn en verwennerij dwingt je om scherper dan ooit te kijken naar hoe je klanten verleidt én behoudt.
Hoe springt jouw content er nog uit als het internet verzadigd is met crappy (AI-)content? En welke nieuwe AI-tools moet je als contentstrateeg zeker even uitproberen? Het antwoord op deze vragen krijg je tijdens de volgende aflevering van de Contentshow van CS, het Genootschap van Contentstrategen op 15 april.
Overal op sociale media zie je Brand-related User Generated Content (Br-UGC) – oftewel merkgerelateerde content die niet door merken zelf, maar door consumenten wordt gedeeld. Maar wat betekent dat voor jou als marketeer? Is een Instagramfoto van een vriend met z’n nieuwe Nikes puur toeval, of stiekem een sterke marketinguiting? En herkennen consumenten die overtuigingspoging eigenlijk wel?
Een bezoek aan IKEA is geen gewoon winkelbezoek. Het is een uitstapje. Een ervaring. Sommigen noemen het zelfs het ‘Disney World van de meubelzaken’. En net als bij een pretpark, is er in elk detail nagedacht over hoe jij je dag bij IKEA beleeft. Van het moment dat je de auto parkeert tot aan de goedkope hotdog bij de uitgang.