Veelgelezen - Marketingfacts
Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

‘Go woke, go broke’? Nee hoor, ‘go woke-washing, go broke’!

Merken ervaren het als een uitdaging om te communiceren over hun merk activisme en veel merken gaan dan ook de mist in wanneer zij hierover communiceren.

De geluidloze chipsdoos van Pandora

Verpakkingsinnovatie trekt vaak veel aandacht. Zeker als het gaat om iets alledaags als chips. Lay’s introduceerde onlangs een nieuwe kartonnen doos voor hun chips – met als belofte: minder kapotte chips, hersluitbaar en beter voor het milieu. Op de eigen website noemen ze ook nog als voordeel dat de verpakking ‘geluidloos’ is.  Albert Heijn volgt nu met een vergelijkbaar concept. Op papier een interessante idee: premium én duurzaam. Maar de reacties – van consumenten en experts – liegen er niet om.

Verkocht binnen een week! Maar wat leverde je in?

Dertig bezichtigingen, boven de vraagprijs, binnen een week van de markt. Het klinkt als succes. Makelaars zetten het trots op Funda, LinkedIn en in folders. Maar wat betekent het eigenlijk? Voor de koper? Voor de waarde? Voor het vertrouwen? En belangrijker wat kunnen wij als marketeers hiervan leren?

Je doelgroep wil vandaag niks van je. En morgen ook niet.

Stel je voor je organiseert een feestje. Je huurt een DJ in, zet de champagne koud, opent de dansvloer. En dan komt 95% van de genodigden niet opdagen. Wat doe je? Blijf je zingen alsof je leven ervan afhangt? Welkom in de wereld van B2B-marketing.

Het belang van culturele sensitiviteit en maatschappelijke voelsprieten voor merken

Afgelopen week ontstond een heftige social media rel naar aanleiding van de nieuwe American Eagle campagne met Euphoria actrice Sydney Sweeney. Tegenstanders beschuldigen het kledingmerk van flirten met een omstreden gentheorie. Voorstanders complimenteren het merk juist voor opstaan tegen de alomtegenwoordige ‘woketerreur’. Hoe zit het precies? En wat kunnen merken hiervan leren?

SAVOD: Eén jaar later – hoe effectief is adverteren op streamingdiensten echt?

Adverteren bij streamingdiensten als Videoland of Disney+ wordt steeds populairder. Ook internationaal zien we dat steeds meer grote streamers adverteerders een plek geven op hun platform door het aanbieden van een abonnement met advertenties waarvoor de consument dan minder betaalt. Dit noemen we SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand). Videoland is hier al in 2020 mee gestart en sinds 2024 bieden ook Disney+, SkyShowtime en HBO Max in Nederland een SAVOD-optie aan.

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #1: Polarisatie en populisme

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.

Een ATL-campagne die verrast en inspireert? 3 lessen uit de praktijk

Een ATL-campagne opzetten is spannend, je doet het immers om op te kunnen vallen en je wilt dat dit zeker slaagt. Als marketeer weet je hoe waardevol het kan zijn voor je merkbereik, maar je kan er zoveel kanten mee op. Kies je voor impact of voor bereik? Ga je voor video, print of buitenreclame of alles tegelijk? En als je die strategie dan eindelijk scherp hebt, hoe krijg je dan iedereen intern mee in je verhaal?

De verborgen kracht van goede hosting

Als marketeer werk je dagelijks aan betere online prestaties. Je optimaliseert landingspagina’s, zet nieuwe campagnes op en zorgt ervoor dat je doelgroep op het juiste moment de juiste boodschap ziet. Maar er is één hele belangrijke factor die vaak buiten beschouwing blijft: webhosting.

De essentie van strategie is kiezen wat niet te doen

Strategie draait in essentie om het realiseren van doelen door het planmatig inzetten van middelen.

Van sound naar storytelling: hoe design het merk Massive Attack versterkt

Een serie over ontwerp, visie en het toeval dat alles in gang zet. We delen het hoe en waarom van projecten. In tekst: beknopt. In beeld: uitbundig.

‘In de VS is bijna helft consumentenbestedingen afkomstig van de rijkste 10% huishoudens’

Voor het op 22 juli 2025 gepubliceerde Global Consumer Trends-rapport heeft Warc onderzocht welke trends de aankoopbeslissingen van consumenten in de komende twaalf maanden zullen beïnvloeden, over merken en categorieën heen.