Een recente keynote van mij had een prikkelende boodschap: data is belangrijk voor merken. Maar data heeft een fikse valkuil, waar veel marketeers zich niet van bewust zijn. En dat heeft grote consequenties.
Het begint meestal ergens rond 1 december. Je zet de tv aan en BOEM: Een stel dat eruitziet alsof ze rechtstreeks uit een Scandinavische wooncatalogus zijn gelopen, zet een kerstboom neer die zelfs in de IKEA-gids jaloersheid opwekt. Niemand zweet tijdens het optuigen. Niemand krijgt huiselijke ruzie over de piek. De kinderen gooien geen glitter door de kamer. De kalkoen verbrandt niet, sterker nog, niemand staat überhaupt te koken, want in reclames komt perfect eten gewoon vanzelf uit de oven rollen.
Bedrijven krijgen steeds vaker te maken met misinformatie: van geruchten over schadelijke ingrediënten in voedingsmiddelen tot AI-gegenereerde deepfakes die de integriteit van een organisatie in twijfel trekken. De schade kan aanzienlijk zijn, zoals verlies van klantvertrouwen, reputatieschade en financiële gevolgen. Nike en HEMA werden recent geconfronteerd met misleidende verhalen over hun producten. Wat kun je leren van hun debunk-strategieën?
Een prijsactie lijkt onschuldig, maar dat verandert zodra het product symbool staat voor een kwetsbare groep. Ons onderzoek toont dat die groep zulke promoties vaak als respectloos ervaart, en dat dit meteen doorwerkt in hoe zij het merk beoordelen.
Als marketeer word je doodgegooid met trendrapporten over Gen Z en Millennials. We moeten op TikTok, we moeten ‘snackable content’ maken en we moeten woke zijn. Terwijl we massaal focussen op deze ‘startende consumenten’, laten we de groep met de meeste koopkracht én de grootste invloed links liggen. Ik heb het over de 7,3 miljoen ervaren ’50-plus’ consumenten in Nederland. En daarmee over bijna 70% van de consumentenbestedingen.
Wat gebeurt er als je klanten zelf laat bepalen hoeveel van de maatschappelijke kosten van hun aankoop ze willen meebetalen? Een afstudeeronderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam laat zien dat meer keuze niet verwart, maar juist de bereidheid om meer te betalen vergroot.
Ja, wéér een blog over personalisatie, maar wacht: ik denk toch interessant voor je, {$voornaam}! Niet weggaan, de komende alinea’s passen perfect bij jouw gevoel voor {$profiel_tag_beschrijving}. Geen onderwerp in CX en marketing is immers zo onbegrepen, onbereikbaar of onschatbaar waardevol als Personalisatie. Toch? Toch?!?
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Bedrijven die zich profileren met maatschappelijke waarden lopen altijd risico: dezelfde waarden die klanten aantrekken, kunnen ook tegen je worden gebruikt. Zeker in een tijd waarin elk bedrijf onder een vergrootglas ligt en elk TikTok-filmpje een reputatiecrisis kan veroorzaken. Consumenten zijn loyaal aan bedrijven die hun waarden delen, maar zodra twijfel ontstaat over de echtheid van die waarden, kan vertrouwen snel omslaan in wantrouwen.
Wat gebeurt er als je een journalist niet alleen over AI laat schrijven, maar AI ook echt laat ondergaan? Met die vraag introduceert Marketingfacts vandaag AImke, een digitale kloon van hoofdredacteur Imke Walenberg. De digital human is ontwikkeld in samenwerking met Hibou en gebouwd op de kennisbasis van het Marketingfacts Jaarboek 2025.
Kunstmatige intelligentie verovert in hoog tempo de wereld van neuromarketing. Volgens het artikel “Neuro-Marketing Meets AI: How Brain Science is Changing Digital Ads” (oktober, 2025) staan we aan de vooravond van een revolutie. Algoritmes zouden binnenkort uit hersenactiviteit kunnen afleiden wat mensen voelen en wat ze gaan kopen.
Veel duurzame food start-ups lopen tegen hetzelfde obstakel aan: hun producten zijn duurder dan de conventionele alternatieven. Terwijl consumenten en inkopers wel degelijk belangstelling hebben voor duurzamere keuzes, blijkt de hogere prijs vaak een grote barrière. Hoe kunnen start-ups dit doorbreken? Het antwoord ligt in de kracht van meetbare storytelling, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.