Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Onderzoek

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • ‘We zijn toch vooral emotionele beslissers’

    ‘We zijn toch vooral emotionele beslissers’

    Eind 2020 lanceerde SWOCC Merkmanagement Modellen: de SWOCC Selectie, een vernieuwde versie van het SWOCC Modellenboek samen met de Modellenbank, een online database van merkmanagement modellen. SWOCC in gesprek met Kim Cramer, merkspecialist en oprichter-eigenaar van BR-ND People, over de toepassing van merkmanagement-modellen en het 23plusone-model dat BR-ND People heeft ontwikkeld.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 21 januari 2021
    • Strategie Brand management
      • 1350
      • 0
  • Enzo Knol blijft fier overeind op YouTube

    Enzo Knol blijft fier overeind op YouTube

    Nu we aan het begin staan van het nieuwe jaar, blikken we terug op de top YouTube-kanalen van het vorige: de laatste maand van het bewogen 2020 is aan de beurt. Welke YouTube-kanalen stonden in december aan de top? Welke content trok de aandacht van de YouTuber in de maand van kerst en Oud en Nieuw? Na de vorige editie van november sluiten we het jaar 2020 af met de populairste merken, uitgevers, influencers en adverteerders van de maand december. 

     

    Lees verder »
    • Luuk de Haardt (5PM YouTube Marketing Agency)
    • 14 januari 2021
    • Advertising Social media
      • 6024
      • 0
  • Geïmproviseerde inhakers zijn goed voor een merk

    Geïmproviseerde inhakers zijn goed voor een merk

    Facebook en Twitter worden gebruikt door mensen om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Merken haken regelmatig op deze platforms in op actuele gebeurtenissen, zoals de Amerikaanse verkiezingsuitslag, het vuurwerkverbod of de finale van de Voice of Holland. Recent onderzoek laat zien wat de effecten van inhaken op actuele gebeurtenissen zijn op het viraal gaan van social-mediaposts en de waarde van de organisatie.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 januari 2021
    • Advertising Social media Brand management
      • 5020
      • 0
  • Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2021 volgens VIA

    Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2021 volgens VIA

    Om te voorkomen dat professionals aan de bureau-, technologie- en publisherskant in dezelfde valkuilen als vorig jaar stappen, hebben de VIA*-taskforcevoorzitters de belangrijkste trends en (technologische) ontwikkelingen van 2021 voor je op een rij gezet. Ook geven ze tips hoe je hier slim op kunt inspelen.

    Lees verder »
    • IAB Nederland (IAB Nederland )
    • 12 januari 2021
    • Contentmarketing Search Data analytics Innovatie Strategie
      • 4952
      • 0
  • Wat doen je portfolio-kenmerken voor je commercie?

    Wat doen je portfolio-kenmerken voor je commercie?

    In de afgelopen jaren is er regelmatig onderzoek gedaan naar het effect van productportfolio en merkbeslissingen op merkprestaties. Maar de resultaten hiervan zijn niet eenduidig. Daarnaast is niet eerder het gezamenlijk effect onderzocht van zowel merk- als productportfolio, terwijl dit belangrijk kan zijn voor het bepalen van de positionering van een innovatie. Valt het nieuwe product bijvoorbeeld binnen de bestaande productcategorie of is het een nieuw type product? En past dit dan onder het bestaande merk of is het beter een nieuw merk te introduceren?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 6 januari 2021
    • Innovatie Strategie Brand management
      • 3952
      • 0
  • Online video in coronacrisis bewuster ingezet

    Online video in coronacrisis bewuster ingezet

    Marketeers gaan sinds de coronacrisis steeds bewuster om met het inzetten van online video en proberen het effect meetbaar te maken. Voor het eerst sinds 2015 geeft zelfs meer dan helft (55 procent) van de marketeers aan concrete doelstellingen op te stellen voor de inzet van online video. Dat blijkt uit de Online Video Monitor die Quadia ieder jaar samen met Marketingfacts en MarketResponse organiseert.

    Lees verder »
    • Frank Schröder (Quadia)
    • 22 december 2020
    • Contentmarketing Customer experience Innovatie Strategie Brand management
      • 7808
      • 0
  • LinkedIn-steekproef: helft fantaseert NIMA Diploma bij elkaar

    LinkedIn-steekproef: helft fantaseert NIMA Diploma bij elkaar

    Bijna de helft van de gediplomeerden die via LinkedIn aangeeft te beschikken over NIMA A, B of C blijkt in werkelijkheid geen NIMA Diploma te hebben of heeft een lager diploma dan wordt beweerd. Dat blijkt uit een steekproef die de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales deze maand heeft uitgevoerd. Er staan zelf mensen als vakdocent voor de klas die doodleuk aangeven een diploma te hebben. Nou, niet dus. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 18 december 2020
    • Loopbaan Strategie Brand management
      • 10490
      • 4
  • Waarom je als merk aanwezig moet zijn op WhatsApp

    Waarom je als merk aanwezig moet zijn op WhatsApp

    WhatsApp laat sinds kort ook merken toe om rechtstreeks te chatten met hun klanten. Maar is dit ook echt dé nieuwe manier om consumenten te bereiken?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 17 december 2020
    • Social media Customer experience Strategie Brand management
      • 5164
      • 0
  • Covid-19 heeft ontwrichtend effect op ons digitaal mediagebruik

    Covid-19 heeft ontwrichtend effect op ons digitaal mediagebruik

    Scrollen, liken, reageren, appen, videobellen en nieuws streamen. Digitale media zijn onlosmakelijk verbonden met ons dagelijkse leven. Maar in de vernieuwde werkelijkheid waarin de overheid met haar covid-maatregelen aanstuurt op ‘social distancing’, zijn we nog meer dan voorheen afhankelijk van onze smartphone en zijn applicaties voor het hebben van sociale interactie. Welk effect heeft dit op ons digitaal mediagebruik? En hoe zit dat voor de groep ‘digital natives’? Hebben we het allemaal nog wel onder controle? En zo niet, hoe krijgen we weer grip?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 11 december 2020
    • Social media
      • 9640
      • 0
  • Agendapunt van je beoordelingsgesprek: opleiding

    Agendapunt van je beoordelingsgesprek: opleiding

    Veel HR-verantwoordelijken maken zich zorgen over het ontbreken van een plan op het gebied van scholing en opleiding van eigen personeel. Dat Nederland-kennisland zoveel bedrijven telt waar eigenlijk niks is geregeld, wil niet zeggen dat er geen geld of goede wil is, maar je zult er in veel gevallen zelf een zaak van moeten maken. Juist voor professionals in marketing is dat van levensbelang. Je bent zo goed als je laatste succes. Marketing is competitie. Het is niet anders. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 9 december 2020
    • Innovatie Loopbaan
      • 5188
      • 2
  • Alle marcom wordt persoonlijk

    Alle marcom wordt persoonlijk

    Het komt steeds minder vaak voor dat organisaties hun communicatie helemaal níet personaliseren. Dat blijkt uit het tweede deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020, van branchevereniging DDMA. Over bijna alle kanalen is gepersonaliseerde marketingcommunicatie dit jaar toegenomen. De marketingkanalen waarbij de personalisatie van communicatie het meest is gestegen, zijn display advertising (van 63 procent naar 85 procent), direct messaging (72 procent naar 90 procent), social (van 54 procent naar 66 procent) en search advertising (van 61 procent naar 72 procent).

    Lees verder »
    • Kari-Anne Fygi (Marketingfacts)
    • 3 december 2020
    • Direct marketing Customer experience Data analytics
      • 5376
      • 0
  • De waarde van marketing met waarden

    De waarde van marketing met waarden

    Onlangs kreeg ik de vraag of ik een bijdrage over menselijke waarden en marketing wilde schrijven voor de nieuwe editie van het standaardwerk Strategisch Merkenmanagement van Keller, Schoppen en Heijenga dat in de lente van 2021 uitkomt. Dat deed ik uiteraard graag. Hieronder tref je die bijdrage aan. Centrale vraag die ik mezelf stelde: in welke mate is het communiceren van menselijke waarden van nut voor merken?

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht / UTwente)
    • 24 november 2020
    • Strategie Brand management
      • 6040
      • 1
  • B2B-marketing: de stand van zaken in de 1,5-metereconomie

    B2B-marketing: de stand van zaken in de 1,5-metereconomie

    Het jaar 2020 bracht niet alleen het begin van een nieuw decennium, maar ook een wereldwijde pandemie. In een wereld vol verandering is B2B marketing ook volop in beweging. De digitale transitie raakte dit jaar in een flinke stroomversnelling. Hierdoor ligt de focus bijna helemaal op online contact met klanten. Wat betekent dit voor de toekomst van B2B marketing? Hoe zorg je dat je marketing- & salesteam meer en vooral waardevolle leads genereert en slim met klanten communiceert? 

    Lees verder »
    • Paul Hassels Mönning (dutchmarq)
    • 23 november 2020
    • Social media Contentmarketing Innovatie Strategie
      • 8830
      • 0
  • Marketeer heeft een frisse blik op marketing

    Marketeer heeft een frisse blik op marketing

    Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Wie de resultaten van NIMA-onderzoek beziet vanuit het oogpunt van een werkgever ziet in één oogopslag waarvan een marketingprofessional het meest blij wordt: mooie projecten, toffe collega's en een goede sfeer. Velen geven aan zich steeds verder te ontwikkelen in het vak; bijna de helft wil zelfs weer een opleiding volgen. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 20 november 2020
    • Contentmarketing Loopbaan Strategie
      • 4754
      • 1
  • Automatisering zorgt ervoor dat je search-account in topvorm blijft

    Automatisering zorgt ervoor dat je search-account in topvorm blijft

    Het opzetten van een search-account is de eerste en relatief gemakkelijke stap. De echte uitdaging zit in het beheer en het waarborgen van de kwaliteit. Zoekgedrag kan veranderen, de concurrentie kan toenemen, en ook de historische performance kan van invloed zijn op de ‘accounthygiëne’. Zeker als meerdere mensen in hetzelfde account werken is het extra belangrijk dat iedereen dezelfde kwaliteitscriteria hanteert om te voorkomen dat er ongemerkt fouten in campagnes sluipen.

    Lees verder »
    • IAB Nederland (IAB Nederland )
    • 17 november 2020
    • Search Strategie
      • 4438
      • 2
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you