Tijdstip en dag irrelevant voor openen persbericht

Herkenbaar voor velen: Wat is nou het ideale moment om een persbericht te versturen? Het antwoord op deze vraag is discutabel. Maar stop maar met het je afvragen.

27 maart 2024, 16:27 1370 x gelezen

Want het onderzoek door Smart.pr laat zien dat de dag en het tijdstip van verzending weinig invloed hebben op de open rate. Wat veel belangrijker is, is de nauwkeurigheid van de verzendlijst en de lengte van de onderwerpregel. Voor het onderzoek zijn 34.000 persberichten onderzocht die zijn verzonden via Smart.pr tussen februari 2023 t/m februari 2024.

Populaire verzenddagen persbericht

Dinsdag en donderdag zijn de populairste dagen om een persbericht te sturen. De meeste persberichten worden op doordeweekse dagen verstuurd tussen 9.00 en 11.00 uur. Richting de lunch halveert het volume, maar er is weer een opleving tussen 13.00 en 15.00. Op vrijdagmiddag, zaterdag en zondag is het voor de meesten al weekend: er wordt dan amper meer iets verstuurd.

Tijdstip blijkt irrelevant bij open rate

Heeft de dag en het tijdstip van verzending invloed op hoe vaak een persbericht wordt geopend? Nauwelijks! Het gemiddelde openpercentage van alle verzonden persberichten is 43,4 procent. Bij de persberichten die in het weekend zijn verzonden, zakt de open rate net onder de 40%. Ook het verzendtijdstip heeft nagenoeg geen invloed op hoe vaak een persbericht wordt geopend. De nachtelijke uren springen eruit, dat moge duidelijk zijn. Maar voor alle persberichten verzonden tussen 6.00 en 22.00 uur ligt de gemiddelde open rate tussen de 40 en 46 procent.

Lengte onderwerp relevant bij open rate

Wat heeft er dan wel invloed op de open rate? De lengte van de onderwerpregel. Boven de tien woorden zakt de open rate onder het gemiddelde. Die daling zet door naarmate de onderwerpregel langer wordt. Houd het onderwerp dus zo to the point mogelijk.

Goed verhaal levert meer op

Een succesvol persbericht begint met een sterk verhaal. De dag en het tijdstip waarop het bericht wordt verstuurd, heeft slechts een marginale invloed. Het levert veel meer op als je:

  • je energie stopt in een nieuwswaardig bericht;
  • interessant onderwerp: actief, catchy, maximaal 70 tekens en de 5W’s;
  • sterke dus doelgerichte verzendlijst, doe onderzoek.

Click rate in persbericht

Ook is er gekeken naar hoe vaak er op links en bijlagen in een persbericht wordt geklikt. De gemiddelde click rate is 3,62 procent. Maar evenals bij de open rate maakt de dag en het tijdstip van verzenden hier weinig verschil. Het aantal ontvangers speelt  – logischerwijs – wel een rol. In de groep t/m 50 ontvangers ligt de click rate ruim boven de vijf procent. Vanaf 100 ontvangers zakt deze onder het gemiddelde.

Let op je fails

Het aantal ontvangers heeft een flinke invloed op het aantal fails (niet-aangekomen berichten). Waar bij de persberichten t/m twintig ontvangers doorgaans geen fails voorkomen, ligt bij een verzendlijst met meer dan 200 adressen het gemiddelde aantal fails boven de tien. Hiermee begeef je je als verzender op glad ijs, want een hoog aantal fails kan op termijn een domeinreputatie schaden.

Afmeldingen belangrijke indicator

Afmeldingen zijn de belangrijkste indicatie van een slecht samengestelde verzendlijst. Ze laten namelijk zien dat het persbericht is verstuurd naar journalisten die niet geïnteresseerd zijn in het onderwerp. En ook nog eens de moeite nemen om zich af te melden. Bij een ontvangerslijst tot 200 adressen blijft het gemiddelde aantal afmeldingen onder 0,4. Boven de 200 ontvangers neemt het aantal uitschrijvingen rap toe.

Komkommertijd versturen persbericht

Ja, de komkommertijd in persland bestaat: In juli en augustus worden de minste persberichten verstuurd. Ook april en december zijn relatief rustige maanden vanwege de feestdagen. Weet dus wanneer je wat verstuurt.

Wanda Bregman
Hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!