Nederlanders ongerust over gebrek aan bescherming digitale identiteit

23% Nederlanders probeert actief de hoeveelheid persoonsgegevens die ze online delen te verminderen

24 april 2024, 12:00 2132 x gelezen

Uit onderzoek naar de bescherming van online identiteitsgegevens blijkt dat 77% van de Nederlanders ongerust is over de hoeveelheid persoonsgegevens die ze online hebben gedeeld. Hoewel de respondenten die hoeveelheid wil verminderen neemt slechts 23% van de respondenten actief stappen om het online delen van persoonsgegevens daadwerkelijk te verminderen. 27% van de ondervraagden gebruikt multifactor-authenticatie, zoals biometrische- of vingerafdrukscans te gebruiken om online accounts te beheren.

Vergeleken met andere leeftijdsgroepen doet Generatie Z het minst om hun gegevens te beschermen. Terwijl 71% van de 16-24-jarigen ongerust is over de hoeveelheid online identiteitsgegevens, neemt slechts een kleine 16% van deze generatie actief stappen om hun online identiteit te beschermen. Bij 55 plussers neemt 27% stappen ter bescherming.

De gegevens komen van het Nederlandse Digidentity, een digitaal identiteitsplatform voor overheden, zorginstellingen en bedrijven. De onderzoeksresultaten worden gepubliceerd als onderdeel van het ‘Evolution of Digital Identity Report’, waarin het toenemende belang van digitale identiteitsbeveiliging wordt benadrukt.

Kloof tussen bezorgdheid en actie
Marcel Wendt, Chief Technology Officer en oprichter van Digidentity: “Gen Z is opgegroeid in een digital-first wereld en is er dus aan gewend dat hun identiteit online bestaat. Dit verklaart wellicht waarom zij de leeftijdsgroep zijn die het minst geneigd is om hun online aanwezigheid te verminderen. We zien een duidelijke kloof tussen bezorgdheid en actie onder deze generatie. Dit kan wijzen op het gebrek aan controle over hun digitale identiteit. Er moet niet alleen aandacht zijn voor bewustwording onder consumenten van de risico’s die gepaard gaan met het delen van te veel persoonsgegevens en de mogelijke gevolgen daarvan. We moeten er bovenal ook naar toe dat gebruikers controle hebben over hun gegevens.”

Ondanks het gebrek aan zelf ondernomen acties, blijkt wel dat Nederlanders zich zorgen maken over de toekomst van digitale identiteiten. De overgrote meerderheid (87%) wenst dat kinderen of toekomstige kinderen niet zoveel van hun persoonsinformatie online hoeven te verstrekken. In het onderzoek geeft bijna driekwart (62%) van de ondervraagden aan dat het verliezen van hun telefoon hetzelfde voelt als het verliezen van hun identiteit. En 67% is het ermee eens dat het verliezen van de toegang tot hun telefoon dramatisch is, terwijl een gestolen huissleutel als ‘gemakkelijk te verhelpen’ wordt ervaren.

Het rapport laat zien dat er zich al enorme hoeveelheden persoonsgegevens online bevinden, maar dat digitale identiteitsoplossingen achterblijven. Volgens de respondenten is het merendeel van de identiteitsverificatie die ze ervaren nog steeds op papier gebaseerd (66%). Het gaat daarbij om bijvoorbeeld geboorteakten, rijbewijzen en paspoorten. Vanaf 2025 kunnen Nederlanders beschikken over (tenminste) één id-wallet die door de Nederlandse overheid is erkend. Maar terwijl zo’n Europese id-wallet een oplossing kan zijn, is het gebruik van dit soort wallets nog nauwelijks ingeburgerd. Slechts 14% van de Nederlanders gebruikt op dit moment een wallet en eveneens 14% verwacht dat de id-wallet in de toekomst de belangrijkste identificatiemethode wordt.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!