-
Google Ads-update: versimpeling van zoekwoordtypen
Google heeft een update aangekondigd van het matchgedrag van phrase match-zoekwoorden en modified broad match-zoekwoorden (BMM). Vanaf 18 februari 2021 komen phrase match zoekwoorden en BMM-zoekwoorden overeen met dezelfde zoekopdrachten van gebruikers. Dit kan gaan leiden tot meer verkeer voor alle phrase match-zoekwoorden en iets minder verkeer voor alle zoekwoorden met een BMM.
-
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook
Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Schluss wil jou de controle over je eigen data teruggeven
Je geboortedatum, je telefoonnummer, je adres en nog veel meer. Het zijn data die je ooit op internet hebt achtergelaten en waar je feitelijk geen controle meer over hebt. Je kunt niet meer zelf bepalen wie die data ziet of in handen krijgt. Dat moet anders, vindt Marie-José Hoefmans, medeoprichter van Schluss. “Met Schluss bepaal jij en jij alleen wie wat van jou mag weten op internet.” Je data moeten worden opgeslagen in een digitale kluis. Alleen wanneer je toestemming geeft kunnen anderen zaken in de kluis inzien.
-
Anouk Beeren (Intergamma): ‘De klus moet 100 procent omnichannel worden’
Tijdens de coronacrisis is Nederland massaal aan het klussen en verven geslagen. Veel mensen grepen de lockdown aan om achterstallig onderhoud in en om het huis aan te pakken. Volgens het CBS steeg de omzet van bouwmarkten in sommige weken met maar liefst 50 procent. Wat voor grote veranderingen heeft corona gebracht voor Gamma en Karwei? Ik sprak met Anouk Beeren, Directeur Cross Channel bij Intergamma.
-
‘Kleine bedrijven vertrouwen meer op data dan grote’
Data worden steeds toegankelijker voor bedrijven, maar een centraal klantbeeld blijft een uitdaging. Dit blijkt uit het eerste deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020 van DDMA, waarvoor 162 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd.
-
(Podcast) Wat vertelt Wickie de Viking ons over Gijsbregt Vijn?
Gijsbregt Vijn, kijk dat is nou nog eens een mooie oud-Hollandse naam. Toch noemen klanten en collega’s hem gewoon Gijs. Vijn was ooit de freelance streatief (strateeg en creatief) die het in zijn hoofd haalde om een bureau te beginnen. Een bureau dat het net even anders doet dan de rest: Lemon Scented Tea.
-
(Podcast) Betteke van Ruler: ‘Reputatie is geen kwestie van optellen’
Onder druk wordt alles vloeibaar, ook als het gaat om de reputatie en het succes van organisaties. “Het maatschappelijk humeur kan eraan gaan morrelen”, aldus emeritus-hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement Betteke van Ruler. Zij ziet reputatie als een ecosysteem dat voor ieder bedrijf anders werkt. “Dat managen is ontzettend maatwerk.”
-
Wat kosten voice, streaming en influencers?
Veel interessant nieuws deze week over voice, maar er is nog veel meer: een inzichtelijke methode hoe merken het vertrouwen kunnen verdienen, de stand van webcare, de advertising van Tesla en als bonus een werkelijk prachtig verhaal over menselijke kracht. Dit en nog veel meer in de update van deze week.
-
Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown
Hij is er: het nieuwe Marketingfacts Jaarboek! Met verschroeiende deadlines middenin de intelligente lockdown die zijn naam eer aan deed: veel creativiteit en denkwerk moest immers worden aangesproken om deze complexe puzzel binnen de krappe planning op te lossen. Dat is glansrijk gelukt, met dank aan het vernieuwde collectief auteurs, met wederom veel grote namen.
-
Kindermarketing: verbieden of niet? Wat vind jij?
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de wijziging van de Mediawet 2008. Kamerlid Harry van der Molen (CDA) doet hierbij een voorstel om kindermarketing te beperken en jonge kinderen te beschermen tegen marketingacties. De belangrijkste reden: kinderen snappen het verschil niet tussen wat écht en wat reclame is. Maar zouden we kindermarketing niet gewoon helemaal moeten verbieden? Of gaat dat te ver? Wat vind jij?
-
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook
Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
De week van Koot: The Future 100 en hoe advertenties ongelukkig maken
Volgens een studie van Amerikaanse economen blijken de effecten van nudging toch kleiner dan gedacht. Dan zal er van Blue Monday ook wel niets kloppen... Hier is weer de update met het laatste (marketing)nieuws van deze week, in de Week van Koot.
-
De week van Koot: voice en e-commerce, en de beste podcasts
De talkshow zelf is inmiddels belangrijker dan de onderwerpen. Op 10 tegen 1. Nu maar hopen dat het nieuws snapt dat ze voor voldoende voorraad moet zorgen. Tijd voor het nieuws van de week, in de wekelijkse (marketing)update.
-
Social media update: Snapchat Scan-advertenties en Instagram tegen fake news
Bijna dagelijks worden de verschillende socialmediaplatformen vernieuwd. Om als marketeer voorop te blijven lopen, lees je maandelijks over een greep uit de belangrijkste updates. Deze keer: Facebook en muziek, Instagram gaat de strijd aan met misinformatie, Snapchat Scan-advertenties en Pinterest Trends.
-
De week van Koot: de toekomst van ‘de klant centraal’ en de beste businessboeken
De laatste nieuws-update van dit decennium. Geen nieuws van het jaar, maar gewoon een 'Van Alles over Van Alles'-overzicht, van de belangrijkste momenten van de laatste tien jaar, de staat van podcasts en een AI-cursus voor heel Europa, tot aan de beste businessboeken en een eerbetoon aan Paul de Blot.