Er is een punt in iedere (digital) marketeer-carrière waar je beseft: dit heeft voor geen meter gewerkt. En dat doet pijn. Je bent niet alleen gekrenkt in je trots maar je hebt ook wat uit te leggen. Aan je board, of nog erger; aan je klant. Het pijnlijke is, je klant wel iets gemerkt. Alleen jij kan niet hard maken dat dit jouw verdienste is. Dit maakt alles misschien nog wel erger.
“The rational mind is a faithful servant, the intuitive mind a sacred gift.” We created a society that honors the servant and has forgotten the gift." — Albert Einstein. Die zinnen snijden nog steeds. Niet omdat hij oud is, maar omdat hij vandaag pijnlijk actueel voelt.
“Consumenten zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden – maar betalen ze er ook voor? Hoewel het merendeel van de Nederlandse huishoudens zich een hogere prijs voor biologisch kan veroorloven, kiest een groot deel er toch niet voor. Ons onderzoek laat zien welke factoren bepalen of gezondheid en duurzaamheid daadwerkelijk meespelen bij keuzes in de supermarkt.”
Waarom betalen consumenten ineens meer voor een reep chocolade? Wat maakt een deodorant ‘luxe’? En waarom lijkt het voor veel merken steeds belangrijker om ‘premium’ te zijn?
De inschrijving voor de NIMA Marketingprijzen 2025 is geopend. Deze vakprijzen erkennen organisaties die marketing strategisch en met merkbare impact inzetten.
In een wereld waarin content over elkaar heen buitelt, AI algoritmes woekeren en elke video, reel of campagne in seconden wordt weggeveegd, telt één inzicht meer dan ooit: aandacht is vluchtig, vertrouwen is blijvend.
Een recente keynote van mij had een prikkelende boodschap: data is belangrijk voor merken. Maar data heeft een fikse valkuil, waar veel marketeers zich niet van bewust zijn. En dat heeft grote consequenties.
Deel 6: Het positioneringsmodel dat bijdraagt aan driedubbele, duurzame groei.
“Een missiemerk werkt alleen als mensen er ook een beetje blij van worden”
Hoe ontwikkel je een sterke merkstrategie voor een gemeente? Een strategie die niet alleen inwoners aanspreekt, maar ook bedrijven, bezoekers én talenten? In Venlo kozen we voor co-creatie: een proces waarbij lokale marketeers, ondernemers en inwoners actief betrokken werden bij het vormgeven van de nieuwemerkstrategie.
Hoe bouw je een foodmerk dat wereldwijd voedselverspilling tegengaat én een nieuwe categorie creëert? In de negende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Laura Hoogland, founder en CEO van Bakers & Bananas en van de zero-waste bananenpureerfabriek The Banana Factory.
Het begint meestal ergens rond 1 december. Je zet de tv aan en BOEM: Een stel dat eruitziet alsof ze rechtstreeks uit een Scandinavische wooncatalogus zijn gelopen, zet een kerstboom neer die zelfs in de IKEA-gids jaloersheid opwekt. Niemand zweet tijdens het optuigen. Niemand krijgt huiselijke ruzie over de piek. De kinderen gooien geen glitter door de kamer. De kalkoen verbrandt niet, sterker nog, niemand staat überhaupt te koken, want in reclames komt perfect eten gewoon vanzelf uit de oven rollen.