-
Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp.
-
Trendonderzoek? Begin in de supermarkt
Vergeet wetenschappelijke bronnen. Vergeet onderzoeksrapporten. Vergeet data-analyses. Ik zie tegenwoordig de supermarkt als dé place-to-be wanneer het aankomt op de nieuwste maatschappelijke ontwikkelingen en trends. De krantenkop van morgen? "Marktonderzoeksbureaus delven onderspit door lokale Albert Heijn en Lidl." Ik zie het gebeuren.
-
Rik Vera laat je in spiegelbeeld over de toekomst dromen
Over managementboeken wordt vaak gezegd dat ze een eye-opener zijn. Dit geldt zeker voor 'Managers the Day After Tomorrow', het debuut van de Belgische trendwatcher Rik Vera. Wil je als organisatie in de toekomst overleven, dan moet je je verbinden met een zo groot mogelijk publiek en ze tegelijkertijd individueel aanspreken, zo zegt Vera. "Je moet nu je business bouwen zoals ze in de Middeleeuwen een kathedraal bouwden."
-
Strategie TMG blijft steken in digitaal populisme
Steeds vaker geef ik de masterclass ‘Digitaal leiderschap’ en daar zit een stukje in over goeroes. Ik doel op de boekjesschrijvers, zij die het geld maken door vergezichten te presenteren in waarheden. Altijd leuk en vaak inspirerend. Lekker veilig (geen gedonder in eigen land) geef ik geen Nederlandse voorbeelden maar houd het bij types als Godin en Sinek. Maar vandaag even niet.
-
Toekomst lijkt beste medicijn voor pijn van online retail
Over de toekomst van online retail wordt nogal wat geschreven. Met al die schrijfsels en stellingen kun je gerust een bibliotheek vullen. Dit is een vrij sterke aanwijzing dat niemand het precies weet. Voor iets zo gecompliceerd als het duiden van de zwaartekracht of de lichtsnelheid volstaat immers een simpele eenduidige formule die niet meer dan een pagina beslaat. De toekomst van online retail is onbekend en gevaarlijk.
-
Rob Beltman (H3ROES): “Marketeer, ken je plek!”
"Marketeers zouden minder bezig moeten zijn met de marketing van de organisatie en meer met de organisatie van marketing." Dit is een gevleugelde uitspraak van Rob Beltman (H3ROES), winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 met zijn boek 'De marketingorganisatie van de toekomst'. Marketing is als vakgebied ontzettend breed en dynamisch geworden. In Arnhem betoogde hij deze week hoe marketeers beter hun plek vinden binnen de eigen organisatie.
-
De toekomst is te belangrijk om aan trendwatchers over te laten
Wij mensen hebben op dit moment een beetje een moeilijke relatie met onze toekomst. De vraag 'waar gaat het allemaal heen?' is nog nooit zo prangend geweest en het antwoord op die vraag is diffuser dan ooit. We hebben werkelijk waar geen idee. Hoe onzekerder de toekomst, des te groter de behoefte om een antwoord te vinden op die vraag. Dat is nogal een beklemmende vicieuze cirkel. Stel nu dat er níks zou veranderen, dan is de toekomst ook niet zo interessant. Maar het tegendeel is het geval: er zijn zoveel digitale revoluties dat we niet meer weten welke impact ze gaan hebben. Voorspellen heeft eigenlijk geen zin meer, maar des te meer piekeren we ons suf.
-
Trendwatching: behoeften veranderen niet, verwachtingen wel #TNWeurope
Niemand wil meer tien minuten op een taxi wachten, nu we weten dat er een via Uber binnen twee minuten voor onze neus staat. Dat is het ‘Uber effect’ op onze maatschappij. Uber creëert een nieuw vewachtingspatroon. Iets wat David Mattin, global head of trends and insights van TrendWatching, ook wel de 'expectation economy' noemt.
-
De 10 trends voor online en digital marketing in 2015
Het einde van het jaar 2014 komt in zicht en de mensen die mij kennen, weten dat dit het moment voor mij is om trends voor het volgende jaar te verzamelen. Dat deed ik al eerder voor 2012, 2013 en 2014. Ik heb ook dit jaar het internet weer afgespeurd voor jullie om de meest interessante trends op het gebied van online en digital marketing te delen die in mijn beleving van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. De conclusie: technologie helpt ons steeds meer en de trends van voorgaande jaren worden verder vormgegeven en uitgewerkt. Daarnaast zie ik in mijn eigen werk als strategisch marketeer online nieuwe toepassingen voorbij komen die ik graag deel met jullie.
-
De impact van online marketing: 5 trends die inspelen op alle 4 de P’s
Online marketing blijft een belangrijk ontwikkelpunt voor veel marketeers, zo blijkt uit de lijst van NIMA’s marketingthema’s van dit jaar. Enerzijds is dat wel opvallend. Want veel recentere thema’s zoals social media en mobiele marketing ontbreken dit jaar. Betekent dit dat social media een integraal onderdeel is geworden van online marketing? Of hebben wij als marketeers het gevoel die materie al onder de knie te hebben? En waarom blijven we behoefte houden aan meer ontwikkeling op het veel ‘oudere’ vakgebied van online marketing?
-
Futuroloog Wim de Ridder: “In 2025 wordt onze auto verplicht gestuurd door robot”
In 2025 wordt onze auto verplicht gestuurd door een robot en hebben we een energieoverschot in plaats van een -tekort. Dat voorspelt Wim de Ridder, hoogleraar toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente.
-
PIM Trendrapport 2014: Welkom in het tijdperk van de homo socius
Verbinden, delen en dienstbaar zijn. Dat is de nieuwe werkelijkheid. Althans, volgens de auteurs van het PIM Trendrapport 2014, dat dinsdag 28 januari jl. onder grote belangstelling gepresenteerd werd. Dit gebeurde tijdens een PIM themasessie, gehost werd door Canon in Den Bosch. Sinds 2004 brengt PIM jaarlijks een rapport uit. Dit jaar geschreven door ‘21st century marketeers’ Stefan Harzevoort (Redhotminute) en Aljan de Boer (&samhoud). In een tijd waarin je met lijstjes en opsommingen om je oren wordt geslagen, is dit een inspirerend, maar ook praktisch rapport. Gebaseerd op veel theoretisch onderzoek en aangevuld met de ervaring en het Fingerspitzengefühl van experts én een toolbox vol nieuwe marketingtechnieken om je te inspireren. Een must-read en niet alleen voor marketeers. In deze blogpost de belangrijkste bevindingen.
-
Trendevaluatie 2013: wie had het goed?
Eind 2012 vroeg ik een aantal trendwatchers hun voorspellingen voor 2013. Inmiddels voor het vierde jaar op rij. Zoals elk jaar gaan we natuurlijk ook deze voorspellingen evalueren, wat heeft het immers voor een nut te voorspellen zonder evaluatie? In 2010 (voorspellingen - evaluatie) was Adjiedj Bakas de beste voorspeller. Net als in 2011 (voorspellingen - evaluatie), toen Adjiedj deze titel deelde met Richard Lamb. Ook in 2012 was Adjiedj de beste voorspeller (voorspellingen - evaluatie), dit keer deelde hij de titel met Christine Boland en Andrea Wiegman. Dus de vraag is: wat is er uitgekomen van de voorspellingen van 2013? Enkel de winnaars van 2012 deden mee, dus het niveau ligt hoog.
-
De 5 socialmediatrends van 2014 met trendstrateeg Lieke Lamb
Naast de 10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014 heb ik, net als afgelopen jaren, trendstrateeg Lieke Lamb van Bureau Trendwatcher.com gevraagd om een vijftal megatrends te benoemen die naar haar idee een belangrijk stempel gaan drukken op social media gedurende het komende jaar. Veel ontwikkelingen (of trends) staan in nauw verband met elkaar, oefenen invloed uit op elkaar of overlappen elkaar. Lieke maakte een overzicht door de meest prominente ontwikkelingen samen te vatten in de ‘5 socialmediatrends voor 2014’ zoals alleen zij dat kan. Haar 5 megatrends: hypermobile (my phone = my BFF), influencing the influencers, data-dollars, visual = all en creativity of the crowd.
-
Alle trends voor 2014 voorspeld op Twxmasborrel 2013
Als je een avond organiseert waarin de trends voor 2014 centraal staan, dan is het natuurlijk leuk als je zelf ook een trend kunt zetten. Dit gebeurde op de Twxmasborrel 2013, een gezellig samenzijn van 150 twitteraars én waar 12 influentials de trends voor 2014 voorspelden. De trend die als eerste gezet werd, was de live uitzending in een Google Hangout on AIR. En niet via gewoon internet, nee, helemaal a la the future: via satelliet. Eigenlijk een Google Hangout in space dus.
-
De trends voor 2014, vanavond al bij je thuisbezorgd! #twxmas2013
Het is je misschien ontgaan, maar er is vanavond een socialmediaborrel. Of, zoals de organisatoren zelf wel durven te zeggen: misschien wel dé socialmediaborrel van 2013. Vanaf 19:30 wordt de derde editie gehouden van de Twxmas Borrel. En deze wordt naar verluidt "groter en leuker dan ooit". Geheel in het thema 'Future Xmas' organiseren Brechtje de Leij, Rik de Fluiter en Nina Kornaat namelijk een futuristisch experiment. En dat is niet alleen interessant voor de aanwezigen, maar ook voor jou thuis voor de joubuis. Want dankzij een livestream - via de satelliet maar liefst - krijg je de toekomst ook gewoon in huis! Through space and back!