Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur ‘AImke’

Wat gebeurt er als je een journalist niet alleen over AI laat schrijven, maar AI ook echt laat ondergaan? Met die vraag introduceert Marketingfacts vandaag AImke, een digitale kloon van hoofdredacteur Imke Walenberg. De digital human is ontwikkeld in samenwerking met Hibou en gebouwd op de kennisbasis van het Marketingfacts Jaarboek 2025.

AI en het brein: we begrijpen genoeg van het brein, om te weten dat AI het nog niet begrijpt.

Kunstmatige intelligentie verovert in hoog tempo de wereld van neuromarketing. Volgens het artikel “Neuro-Marketing Meets AI: How Brain Science is Changing Digital Ads” (oktober, 2025) staan we aan de vooravond van een revolutie. Algoritmes zouden binnenkort uit hersenactiviteit kunnen afleiden wat mensen voelen en wat ze gaan kopen.

In gesprek met Maarten Wesseling AI-lead bij Hibou, over het maken van mijn digitale kloon

Een paar maanden geleden zat ik bij Hibou in de studio, voor een camera en met een script. Niet voor een interview, maar om mezelf te digitaliseren. Hibou, het bureau dat eerder ook een digitale versie maakte van onder meer James Parkinson, werkt aan een virtuele kloon van mij: de digitale Imke. Hoe dat technisch werkt, wat er allemaal bij komt kijken, en waarom dit niet zomaar een gimmick is, bespreek ik met Maarten Wesseling, AI-lead bij Hibou.

Consumententrend: Refurbished iPhone als statussymbool

Weet jij het nog? De lange rijen voor de telefoonwinkel bij de lancering van een nieuwe iPhone? Tien jaar geleden kon je de lancering van een nieuwe iPhone vergelijken met een Taylor Swift-concert: lange rijen en mensen die in slaapzakken overnachten om als eerste naar binnen te kunnen.

De ‘groene leugen’: waarom duurzaamheid de grootste innovatie-remmer van 2025 is

Het beeld is helder: groen is goed voor de planeet én voor de portemonnee. Bedrijven moeten hun impact verkleinen en transparant laten zien wat ze doen. Daarmee voelt ‘duurzaam doen’ als goed en logisch. Toch ontstaat er in veel organisaties een probleem dat men liever niet benoemt.

Onderzoek: AI die wil winnen, gaat vaker liegen

Een nieuw Stanford-onderzoek laat iets ongemakkelijks zien. Als je AI optimaliseert om te winnen, liegen LLM's vaker. Kleine stijgingen in resultaat leveren significant meer misleiding op. Zelfs met de expliciete instructies om de waarheid te spreken. 

Iene miene mutte als innovatiestrategie: waarom Nederland zijn startups laat struikelen

Iene miene mutte, tien pond grutte — jij bent ’m.” Zo voelt het momenteel als je in Nederland een (AI-)startup runt en overheidsfinanciering probeert te vinden. Hier een subsidiepotje, daar een innovatiekrediet, ginds een voucher. Het is geen strategie, het is een aftelversje.

Wanneer AI goed en slecht is voor je merk

Wat betekenen algoritmes, GEO (Generative Engine Optimization), hyperpersonalisatie, continu aanpassingen en het aan elkaar knopen van agents voor je merkstrategie?

Gamification SaaS tools voor marketeers

In dit artikel bespreken we de 5 bekendste gamification tools (Brame, Flairy, Playable, Scratcher en Refybe) en de voor -en nadelen. Voor welk doel gebruik je nu welke tool en hoe groot is hun aanbod.

Waarom Artificial Intelligence jouw merk niet zal redden (en wat wel)

"Intelligence-first denken betekent niet dat machines het overnemen, het betekent dat mensen slimmer gaan werken."

AI is de Formule 1-auto, maar zonder coureur win je geen race

Terwijl sommigen denken dat AI het werk van strategen en creatieven overneemt, laat dit artikel zien waarom vakmanschap, menselijk inzicht en het opleiden van jong talent belangrijker worden dan ooit. Zoals in de Formule 1 bepaalt niet de auto, maar de coureur het verschil en in marketing is dat precies zo met AI.

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #4: Techno-escapisme

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.