special

Programmatic marketing

De ervaring leert dat elke vorm waarin marketeers hun (potentiële) klanten kunnen bereiken, wordt geautomatiseerd. In online marketing is dat al langer het geval, maar radio, televisie en out-of-home volgen in rap tempo. Maar hoe werkt programmatic marketing eigenlijk? Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen? Wat zijn de resultaten voor je campagnes? Wat zijn goede voorbeelden/cases van programmatic campagnes (bijv. cross-channel)? Maar ook: wat zijn de consequenties voor marketeers? We onderzoeken het gedurende de maand september in een reeks artikelen, verzameld in deze Special.

De ervaring leert dat elke vorm waarin marketeers hun (potentiële) klanten kunnen bereiken, wordt geautomatiseerd. In online marketing is dat al langer het geval, maar radio, televisie en out-of-home volgen in rap tempo. Maar hoe werkt programmatic marketing eigenlijk? Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen? Wat zijn de resultaten voor je campagnes? Wat zijn goede voorbeelden/cases van programmatic campagnes (bijv. cross-channel)? Maar ook: wat zijn de consequenties voor marketeers? We onderzoeken het gedurende de maand september in een reeks artikelen, verzameld in deze Special.

    • Programmatic marketing

    Vanaf 25 mei 2018 hebben we te maken met een nieuwe privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - in Europees verband de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze verordening kan een grote impact hebben op het hedendaagse internetgebruik en zal vrijwel zeker gevolgen hebben voor adverteerders. De verwachting is dat blockchain-based ondernemingen een oplossing kunnen bieden en terrein gaan winnen binnen advertising.

    • Programmatic marketing

    Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. Een interview in twee delen; vandaag deel 1 vanuit zijn rol bij IAB Nederland. Een gesprek over de complexiteit van programmatic marketing, de katalyserende rol ervan, waarom cookies kapot zijn, transparantie en het gat tussen marketing en programmatic - en hoe het te overbruggen.  

    • Programmatic marketing

    Viewability, het percentage van je vertoningen dat ook daadwerkelijk in beeld is geweest, is al geruime tijd een belangrijk onderwerp in de advertising-industrie. En met alle berichtgeving rondom fraude en bot traffic staat iedereen op scherp. Gemiddelde waste-percentages van 50 procent zijn in de markt niet vreemd, maar betekent dat ook dat je als adverteerder de helft van je geld hebt weggegooid? Zijn campagnes met in-view garanties per definitie beter dan campagnes met waste? Volgens mij niet. In het digitale landschap kunnen we alles meten en inzichtelijk maken, wat vaak meer vragen oproept dan het beantwoordt. Hoe we als marketeers deze cijfers interpreteren, wordt daarom steeds belangrijker.  ​

    • Programmatic marketing

    Programmatic advertising heeft in een korte tijd de displaymarkt op z’n kop gezet. Wij verwachten dat dit binnenkort ook zal gebeuren voor digital out of home (DooH) en voor de televisiemarkt. Met die gedachte hebben wij onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen van programmatic advertising binnen DooH. In dit artikel beschrijf ik de DooH-markt, de opkomst en de kansen en licht ik toe warom je als adverteerder moet overwegen aan de hand van cases uit het verleden.

    • Programmatic marketing

    De digitalisering heeft niet alleen onze levens makkelijker gemaakt, maar ook voor een verandering in consumentengedrag gezorgd. Door de hoge connectiviteit van consumenten met het internet zijn consumenten veel beter geïnformeerd dan voorheen. Deze beter geïnformeerde consument verwacht (en eist zelfs vaak) een persoonlijke en relevante benadering van bedrijven. Maar wat is er echt voor nodig om klanten die gepersonaliseerde ervaring te bieden? En welke rol is er weggelegd voor programmatic marketing?

    • Programmatic marketing

    Er wordt binnen het vakgebied van marketing al jaren over automatiseren gesproken, maar in praktijk is er in de afgelopen 5 jaar nog niet veel schokkends gebeurd. Men moet nog steeds honderden creaties inboeken in een systeem. En om alles goed te meten, moeten daar alleen maar meer en meer tags aan worden gekoppeld. Daarnaast is het besturen van de campagnes ook nog amper voorzien van echte automatisering vanuit de beschikbare systemen Maar het tij lijkt te keren.

    • Programmatic marketing

    Het medialandschap is complexer geworden door het vervagen van de grenzen tussen traditionele, lineaire tv en video-on-demand (VOD). Bovendien hebben OTT-diensten als Netflix en Uitzending Gemist (nu NPO Start) de perceptie van televisiekijken voorgoed veranderd. Het is dan ook niet zo gek dat marketeers zich afvragen hoe zij hierop optimaal kunnen inspelen. De televisie is nu nog maar een van de vele beschikbare schermen waarop de adverteerder het publiek kan bereiken. En dat biedt kansen.

    • Programmatic marketing

    Programmatic marketing is de heilige graal voor de moderne marketeer. Maar zonder goede basis is de klim naar de top te steil, zo niet onmogelijk. Hoe leg je de juiste fundering voor succes?

    • Programmatic marketing

    De advertising-industrie is in de afgelopen jaren flink veranderd. Wilde je een aantal jaren geleden een advertentie plaatsen, dan belde je de uitgever van een krant of magazine op en binnen een paar contactmomenten over prijs en andere belangrijke zaken was de deal gesloten. Dan ging het om een advertentie in de krant of, in een iets moderner tijdperk, een advertentie op een website. Tegenwoordig gaat het anders. Want is het niet efficiënter én effectiever als je het proces automatiseert?

    • Programmatic marketing

    Programmatic marketing heeft een glorieuze toekomst voor de boeg, als we de groeicijfers van de analisten mogen geloven. Maar dan heeft het wel een reputatieprobleem te tackelen, zo maken de recente bezuinigingen van Procter & Gamble bijvoorbeeld duidelijk.