Zorgseizoen 2015: Minder bestedingen, minder oriënteerders, minder switchers…

18 maart 2016, 11:19

De intentie om over te stappen van zorgverzekering was eind 2015 hoog. Meer dan één miljoen Nederlanders maakte de overstap.

Tot eind december 2015 waren aanbieders van zorgverzekeringen actief om de oriënterende consument te verleiden. Tot 1 februari 2016 was het feitelijk nog mogelijk om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Hoog tijd om de balans op te maken. Onderzoek uitgevoerd door MeMo² (Switchonderzoek™ 2015) richt zich op de vraag waarom, wanneer en waar Nederlanders zich oriënteerden op een nieuwe zorgverzekering.

Trouwe klanten: 48% nog nooit overgestapt

Het aantal switchers (tevens geregistreerd door informatiecentrum Vektis) laat zien dat de zorgverzekeraars dit jaar weer veel Nederlanders hebben weten te overtuigen om daadwerkelijk over te stappen: 1,0 miljoen overstappers dit jaar versus 1,1 miljoen vorig jaar. Voornamelijk jongeren tussen de 18 en 34 jaar hebben de stap naar een nieuwe zorgverzekeraar gemaakt (index 197).

Uit onderzoek blijkt echter dat 48% van de Nederlanders tussen de 18 en 65 nog nooit is overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Een belangrijke reden hiervoor is dat de verzekerde tevreden is over de huidige zorgverzekeraar en de dekking van de huidige zorgverzekering. Maar liefst 85% van de Nederlanders bleef dit jaar bij hun huidige zorgverzekeraar omdat andere aanbieders niet wisten te overtuigen.

Vergelijkers belangrijker dan de website van de zorgverzekeraar zelf

De meest voorkomende reden om toch over te stappen is dat een andere zorgverzekeraar beter uit de vergelijkingssites naar voren kwam. De verschillende vergelijkingssites werden dit jaar nog belangrijker in het oriëntatieproces van de consument. Vorig jaar oriënteerde 50% zich via de vergelijkingssites, in 2015 koos maar liefst 60% ervoor om zich te oriënteren via de vergelijkingssites. Hiermee zijn vergelijkingssites in 2015 een belangrijker oriëntatiekanaal (60% vs 50% in 2014) voor Nederlanders dan de website van de zorgaanbieder zelf (54% vs 53% in 2014).

Facts:

  • 4,8 mio. Nederlanders oriënteerden zich eind 2015 op een nieuwe zorgverzekering (25% minder dan verwacht op basis van onderzoek in november 2015); MeMo² Switchonderzoek
  • 1,0 mio. Nederlanders stapte eind 2015 over naar een nieuwe zorgverzekering (1,1 mio in 2014); in april deelt Vektis de definitieve scores.
  • 13% meer zoekopdrachten voor de term ‘zorgverzekering vergelijken’ ten opzichte van 2014 (40% minder na premiebekendmaking, 56% meer in de laatste week); Google Trends

Infographic Switchonderzoek 2015/2016

Onderzoeksverantwoording Switchonderzoek™ MeMo² heeft onderzoek uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de switchintentie (meting in november 2015) en het feitelijke switchgedrag (meting in januari 2016) betreffende zorgverzekeringen in Nederland. Tussen november 2015 en januari 2016 hebben 1.109 Nederlanders van 18 jaar en ouder deelgenomen aan het onderzoek. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, inkomen, regio en opleiding naar de Gouden Standaard 2015 (CBS/MOA) teneinde een representatieve steekproef te garanderen.

Vragen over het Switchonderzoek™ kunt u richten aan MeMo² (research@memo2.nl).

Marcel Vogels
Dutch independent marketing- and businessconsulting agency bij MeMo2

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!