Zoekmachinemarkt in beweging

14 februari 2003, 07:24

De recente overname van Inktomi door Yahoo heeft een mogelijke impact op de zoekmachinemarkt. Tot voor kort was Yahoo afhankelijk van externe leveranciers voor de zoekfunctionaliteit op hun portaal. De partners waren Altavista, Inktomi en in toenemende mate Google. De verhouding tussen die verschillende partijen en hun positie op de markt zijn mogelijk aan verandering onderhevig door de recente acties van Yahoo.

Wie is Inktomi?

Inktomi ontwikkelt en levert een zoektechnologie aan enkele tientallen zoekrobots wereldwijd zoals MSN, Hotbot , Overture enz. Aanwezig zijn bij Inktomi is betalend tegen een klein jaarlijks bedrag (*) maar geeft wel resultaat met een bepaalde positionering aan hun respectievelijke partners.

Voor welke veranderingen kan de overname door Yahoo zorgen?

Tot op heden is Google de absolute marktleider met het grootste aantal zoekopdrachten. Deze positie zou wel eens in het gedrang kunnen komen als Yahoo beslist de nieuwe zoektechnologie van Inktomi te gebruiken.

De overname is een verrassing die tegelijkertijd mogelijk opnieuw het tij doet keren voor Yahoo. Google is eigenlijk grootgebracht door de initi?le samenwerking met Yahoo, waarna Google zijn eigen succes is gaan opzoeken.

Door hun zoektechnologie in eigen huis te halen, heeft Yahoo de touwtjes opnieuw beter in handen. Ook het partnership met Google is hierdoor beter onder controle te houden.

Op welke manier Yahoo deze nieuwe zoektechnologie zal implementeren is momenteel nog niet duidelijk. We mogen wel veronderstellen dat het partnership met Google in het gedrang kan komen als gevolg van de overname van Inktomi. Vergeet niet dat het huidige partnership veel geld kost aan Yahoo en dat Inktomi hen veel geld zal binnenbrengen via de betalende aanmeldingen. Daarenboven heeft Inktomi sterk ge?nvesteerd in hun nieuwe zoektechnologie, die met name een sterke meerwaarde heeft voor betalende aanmeldingen.

Voor websitehouders biedt de huidige beweging in de markt van de zoekmachines enkele oppurtiniteiten. Door een positie in de zoekresultaten te reserveren ontstaan meer mogelijkheden tot het aantrekken van nieuwe bezoekers, vooral voor de sites die slecht scoren bij Google en totnogtoe ook slecht scoorden bij Yahoo.

Is de overname nadelig voor de huidige positioneringen?

De huidige positioneringen in Google blijven behouden. Wat de positionering bij Inktomi betreft, is een prominente aanwezigheid wel aan te raden.

Wat is het lot van de partners van Inktomi (MSN, Hotbot, ea)?

Op korte termijn zullen de overeenkomsten met alle partners blijven bestaan in hun huidige hoedanigheid. Op termijn echter lijkt het moeilijk te geloven dat Yahoo directe concurrenten zoals MSN zal blijven toelaten.

Bron:

http://business.telenet.be/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!