Zoekmachine marketing – de cijfers
Webdesk heeft de belangrijkste getallen van zoekmachine marketing op een rijtje gezet. Handig!
Marktaandeel zoekmachines in Nederland
– Google 74% (gestegen met 6% ten opzichte van vorig jaar)
– Ilse 14% (gedaald met 3%)
– MSN 2% (gedaald met 1%)
– Altavista 2% en Yahoo! 4% (gestegen met 3%)
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004)
Database Google
In totaal zijn er 8 miljoen pagina’s ge?ndexeerd; zoeken op ‘webmarketing’ levert 33.100 gevonden pagina’s. Wereldwijd bedient Google meer dan 83 miljoen unieke bezoekers per maand, die samen goed zijn voor ca. 200 miljoen zoekopdrachten per dag.
(Bron: Google)
Gebruik zoekmachines bij zoekmachinebedrijven
– Bij Google gebruikt iedereen Google (100%)
– Bij MSN gebruikt 19,6% MSN, en 66,3% Google
– Bij Yahoo! gebruikt 68,9% Yahoo! en zoekt nog steeds 29,8% via Google!
(Bron: Vistitorville/BlogNewsChannel)
Mannen en vrouwen
Op wie richten we ons eigenlijk als we actief met zoekmachine marketing bezighouden?
Bij Google is dat grotendeels het mannelijk deel van onze natie (59%), hoger opgeleid (35%) en qua leeftijd vooral jonger dan 24 jaar (22%); 20% valt in de categorie ouderen.
Bij Ilse liggen de cijfers net anders: 65% van de gebruikers is daar vrouwelijk, het hoger opgeleide deel daarvan ligt op 19%, 11% is jonger dan 24 jaar en 28% valt in de categorie ouderen.
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004
Gebruik
Het merendeel van de gebruikers, 75%, zoekt via een zoekmachine naar meer informatie over iets dat aangeschaft gaat worden, 49% zoekt op deze manier naar aanbieders. 48% van de zoekopdrachten is bedoeld om meer achtergrondinformatie te vinden en 44% om aanbieders te vergelijken. Een ruime 70% van de gebruikers heeft op deze wijze nieuwe aanbieders leren kennen.
(Bron: Nationale Search Engine Monitor Oktober 2004)
Budgetten
Slechts 40% van de Amerikaanse budgetten voor zoekmachine marketing is speciaal daarvoor gecre?erd. De andere 60% van de budgetten was aanvankelijk bedoeld voor webgidsen, e-mailprogramma’s, banner-advertenties, krantenadvertenties en advertenties in glossy magazines. (Bron: SEMPO december 2004)
De adverteerders verwachten in het komende jaar ongeveer 39% meer te besteden aan zoekmachine marketing. Bij kleinere bedrijven ligt dit getal wat lager (32%). Bedrijven met meer dan 500 medewerkers verwachten zelfs een stijging van 43%.
(Bron: SEMPO december 2004)
Markt
Het merendeel van de Amerikaanse adverteerders (52%) verwacht het grootste deel van het zoekmachine marketing-budget zelf te beheren. Gemiddeld verwacht men 28% van de uitgaven aan betaalde campagnes outsourced. Dit scheelt slechts 1 procent met de uitgaven aan zoekmachine optimalisatie (29%).
(Bron: SEMPO december 2004)