Zoeken volgt na zien advertentie

Zoeken volgt na zien advertentie

{title}Gisteren las ik de interessante resultaten van een recent onderzoek van Comscore waarin is aangetoond dat mensen zich na het zien van een advertentie steeds vaker wenden tot een zoekmachine. Het onderzoek gaat specifiek over de rol van zoekmachines en zoekmachinemarketing voor het aanvragen van offertes voor autoverzekeringen, maar ik verwacht dat dit voor meer branches geldt. Het totaal aantal gerealiseerde offerte aanvragen via internet voor autoverzekeringen is in 2007 in de U.S. met 15% gestegen. Het aantal offerte aanvragen vanuit zoekmachines is echter met 36% gestegen.

Brand of Generic? Paid of Organic?
Het onderzoek heeft ook gekeken naar het verschil tussen merknaam zoekwoorden (Brand) of generieke zoekwoorden (Generic) en het verschil tussen de gesponsorde zoekresultaten (Paid) of de natuurlijke zoekresultaten (Organic). De klikken op de gesponsorde zoekresultaten na het gebruik van een generiek zoekwoord bleken het meeste succes te hebben in termen van de conversieratio naar offerte aanvragen.

Van alle klikken op de gesponsorde zoekresultaten middels generieke zoekwoorden resulteerde 33% in een afgeronde offerte aanvraag voor een autoverzekering. Voor de klikken op de natuurlijke zoekresultaten met generieke zoekwoorden was dit 22% en voor klikken op de gesponsorde zoekresultaten met merknaam zoekwoorden was dit 19%.

Zoeken volgt na zien advertentie
Comscore heeft de respondenten in het onderzoek ook gevraagd welke actie ze zouden ondernemen na het zien van een advertentie over een autoverzekering. Na het bekijken van de website (26%) is het gebruiken van een zoekmachine de meest gebruikte actie die mensen zouden ondernemen na het zien van een advertentie. Zie ook onderstaande tabel:

{title}

Media-integratie = synergie
Nu is dit onderzoek wel specifiek afgebakend voor offerte aanvragen voor autoverzekeringen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze relatie ook voor andere branches en producten/diensten bestaat. Ik zie dan ook een rooskleurige toekomst voor media-integratie, waarbij alle media-inspanningen nauwkeurig op elkaar aangesloten worden.

Als deze media-integratie nog verder wordt doorgevoerd, en als de uit zoekmachinemarketing vergaarde informatie vervolgens wordt teruggekoppeld naar de andere marketing-inspanningen (en de toewijzing van budgetten), dan kan synergie en daarmee een effectieve campagne bijna niet uitblijven.

Klikpad
Natuurlijk is het interessant om te weten dat er een zoekactie volgt na het zien van een advertentie. En specifiek is het interessant dat de beste conversieratio’s worden behaald in de gesponsorde zoekresultaten na het gebruik van generieke zoekwoorden. Maar er is meer.

Mensen die een generiek zoekwoord gebruiken, in dit geval bijvoorbeeld ‘autoverzekering’, zijn meestal nog in een orienterende fase. Als zoeker zul je alleen op zulke generieke zoekwoorden converteren als je de orientatiefase voorbij bent en je keuze hebt gemaakt. Dat is waar de toegevoegde waarde van andere media ligt.

Het is dus belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van het klikpad van de zoeker. Welke uitingen heeft de zoeker gezien voordat hij of zij een zoekopdracht uitvoerde? Natuurlijk is dat voor offline uitingen lastig te meten, maar online is het wel degelijk mogelijk. Belangrijk is dus dat je de beschikking hebt over meetsystemen die verder meten dan klikken en conversies. Dan pas wordt de waarde van media-integratie inzichtelijk en kun je alle zoekmachinemarketing inspanningen nog beter insteken en optimaliseren.

Dit artikel verscheen eerder op EdWords.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Het zou leuk zijn om hier de resultaten van Overtoom naast te kunnen leggen met de campagne van de "pouremetator". Die werd in andere (niet online) media uitgebreid gepromoot. Daar kun je eventueel zien of het via een zoekmachine of rechtstreeks is geweest...

    Ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft methet gebruik van verschilende urls in verschillende offline media om te kijken wat daar het effect van is...

    geplaatst op
  • Ik heb zo m'n vraagtekens bij dit onderzoek... Ik zeg alvast op voorhand: ik heb het niet volledig gelezen, dus correct me if i'm wrong.

    Wat ik lees uit de resultaten van het onderzoek is dat het antwoord deels al in de vraag besloten zat: 'Comscore heeft de respondenten in het onderzoek ook gevraagd welke actie ze zouden ondernemen na het zien van een advertentie over een autoverzekering.'

    Dat impliceert dat er een verschil is tussen advertentie en organic search. Ik vraag me serieus af of de uitkomsten hetzelfde waren geweest als deze vraag anders gesteld was. Het lijkt me namelijk dat enorm veel mensen het verschil niet zien tussen een advertentie en organische zoekresultaten, tenzij ze daar expliciet op worden gewezen...

    geplaatst op
  • @Ramon: volgens mij bedoelen ze met advertentie een print uiting.

    geplaatst op
  • Inderdaad zo hebben ze het onderzoek opgezet. Dan heb ik meteen een mooie vraag voor een vervolgonderzoek, namelijk of hetzelfde gedrag waarneembaar is bij adwords advertenties tov organic search.

    Noem het trouwens maar beroepsdeformatie dat ik het op die manier gelezen heb :p

    geplaatst op
  • @Jeroen
    Een case zoals Poeremetator is naar mijn mening juist niet representatief, omdat dit unieke gevallen betreft met een hoog hype-gehalte. Het is interessanter om er cijfers naast te leggen van andere branches en producten/diensten.

    @Ramon, Keesjan
    Het staat helaas niet expliciet genoemd, maar ik denk dat het elk soort (offline) advertentie betreft. Er is gekeken naar het verschil tussen paid en organic search, maar het zou inderdaad leuk zijn om te kijken hoe paid search het zoekgedrag in organic search beinvloed.

    geplaatst op
  • Ik vraag me af hoe representatief deze cijfers voor Europa zijn. Laatst las ik hier namelijk:

    "... de verhouding tussen revenu behaald uit niet-betaalde en vanuit betaalde zoekresultaten. In Amerika is deze verhouding ongeveer 50% / 50%. In Europa is slechts 25% van de revenue gebaseerd op niet-betaald verkeer, terwijl het grootste deel van de kliks (volgens Marckini 72%) van de zoekmachinegebruikers plaatsheeft op organic resultaten."

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080220_ses_2008_rock_and_roll_seo_volgens_frederick_marckini/#When:08:19:00Z

    geplaatst op
  • Het is per bedrijf weer anders hoe deze verhoudingen liggen. als ik kijk naar onze klanten zie ik ook verschillen. We blijven wel van mening dat je eerst met paid je propositie en juiste woorden moet zoeken die resulteren in ROI. Met deze kennis ga je dan met SEO aan de slag.
    De combinatie werkt natuurlijk versterkend. Onze ervaring is wel dat kopers vaak op SEA zitten en informatiezoekers op SEO. Je kunt dat erg mooi meten als je met beide werkt en meet. Maar ook hier kun je per business en zelfs per land weer verschillen zien. Dus....gewoon doen en meten. Dan weet je het en kun je ook motiveren aan een klant waar hij zijn investeringen moet plaatsen

    geplaatst op
  • @Ronald
    Ik ben het met je eens. In de regel (zwart/wit geredeneerd) zitten de SEÓ mensen meer in de orientatiefase en zullen mijns inziens ook eerder meerdere sites bezoeken.

    De wat concretere consument heeft meer koopintentie en zal eerder op een relevant adword klikken. Behaal je hoge, of beter, relevante posities in SEO, dan komt je klant weer terug via Adwords. Ook is de time to conversion vanuit SEO vaak langer dan die vanuit Adwords.

    Voor bv. de travel branche zie ik dat de gem. order waarde vanuit SEO, zeer vaak lager ligt, dan die vanuit Adwords.
    Ik ben van mening dat je praar over verschillende doelgroepen, op verschillende momenten in het orientatieproces. Mede daardoor moet je eingenlijk vanuit beide kanalen goed vertegenwoordigt zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.