De kansen van Bing Ads: zo zet je Microsoft Advertising in

De kansen van Bing Ads: zo zet je Microsoft Advertising in

Voor veel bedrijven lijkt adverteren op Bing (nu Microsoft Advertising) nog een beetje op een schot in het donker. We kennen Bing ondertussen, maar de zoekmachine wordt nog niet als prioriteit gezien, waardoor er ook nog niet veel op geadverteerd wordt – daar is weinig veranderd in de afgelopen jaren. Toch is Microsoft Advertising in de basis niets anders dan Google en biedt het veel voordelen. In deze blog meer over de extensies die je kunt gebruiken in Microsoft Advertising, net als in Google Ads. Maar kopiëren en plakken? Zo werkt het niet!

Zowel Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) als Google Ads experimenteren regelmatig in bèta met nieuwe extensies. Zo werd er in 2010 bijvoorbeeld in Amerika getest met een uitvouwbaar contactformulier in Google Ads en in 2016 werd in Microsoft Advertising getest met social extensions. Hoewel niet alle extensies en advertentieformaten het levenslicht zien in de vorm van een wereldwijde release, heeft Microsoft Advertising begin april de tweede exclusieve Microsoft Advertising-extensie gelanceerd. Er was natuurlijk al Microsoft Advertising eigen image extension in Nederland, maar nu is er ook de Microsoft Advertising action extension.

Afbeeldingen van Big PCC Geek en Microsoft

'Bing-specifieke' optimalisatie

Hoewel het gemakkelijk is om te denken: 'Gewoon even de automatische synchronisatie aanzetten tussen Google Ads en Microsoft Advertising en dezelfde optimalisatietool aanknallen die ik ook voor Google Ads gebruik', leidt dit helaas niet tot optimaal gebruik van de advertentiefeatures in Bing Ads. Net zoals in Google Ads kan featuregebruik ontzettend situationeel zijn; wel of geen searchpartners, apparaat-, tijd- en locatie-gebaseerde aanpassingen en een specifieke keuze voor een bepaalde bidmanagementtool. Zo verschillen de features en doelgroepen van Microsoft Advertising en Google Ads dermate, dat een Microsoft Advertising-specifieke strategie betere resultaten oplevert dan klakkeloos kopiëren.

"Microsoft-specifieke strategie levert betere resultaten op dan klakkeloos kopiëren van Google Ads"

Aangezien het in Microsoft Advertising regelmatig voorkomt dat er negen advertenties zichtbaar zijn en geen organische resultaten boven de fold, is het optimaliseren van advertenties door middel van activerende teksten die goed aansluiten bij de zoekintentie essentieel, maar ook het inzetten van extensies om zo de zoekende te leiden richting het antwoord op zijn of haar zoekvraag.

Voorbeeld van negen advertenties boven de fold op een zoekopdracht in Bing Ads

Wat is Microsoft Advertising action extension?

De Microsoft Advertising action-extensie is een uitbreiding van het tekstadvertentieformaat met een button met een call-to-action die direct naar de website linkt. Door de buttonstyling of de toegevoegde iconen in combinatie met de call-to-actiontekst, springt deze directe link naar de website meer in het oog dan het al bestaande sitelink-extensieformaat. De buttonstyling zal vertoond worden op dekstop, terwijl de icoon-styling gehanteerd zal worden op mobiel.

Hoewel het action-extensieformat niet beschikbaar is in Google Ads en de styling van button en icoon niet reproduceerbaar is, kunnen marketeers alsnog een learning trekken om te testen met korte en coherente short copy. Veelal zijn sitelinks op zichzelf logische verwijzingen naar belangrijke pagina’s op de website, maar worden deze niet als geheel beschouwd. Daarnaast maakt de advertising-denkwijze ‘alle beschikbare tekens gebruiken’ sitelinks minder scanbaar en daardoor vaak minder begrijpelijk. Vandaar dat korte en coherente call-to-actions binnen de sitelink-extensies in Microsoft Advertising en Google Ads uitkomst kunnen bieden in het verhogen van de CTR van advertenties als geheel.

Hoe stel ik een action extension in?

Stap 1: Navigeer naar de Campaigns-tab in het hoofdmenu.

Stap 2: Navigeer naar het Ad Extensions-tabblad in het secundaire menu.


Stap 4: Klik op Create ad extension om nieuwe action extensies aan te maken.

Stap 5: Klik op Add new Action Extension.

Stap 6: Selecteer de gewenste taal voor de extensie.

Stap 7: Kies uit de zeventig beschikbare standaard acties. Let hierbij op dat er een aantal spellingsfouten, zoals ‘abboneren’, en duplicaten tussen staan.

Stap 8: Stel een URL in en stel waar nodig ook het trackingtemplate of de customer parameters in. Let op: als je het URL-veld leeg laat, wordt de URL van de advertentie gehanteerd.

Stap 9: De action-extensie geeft ook nog de mogelijkheid om deze extensie alleen op bepaalde tijden te laten zien of bepaalde momenten. Zo kan dus de action-extensie net zoals een promotie-extensie in Google Ads gebruikt worden om bijvoorbeeld een aanbieding alleen op bepaalde dagen te laten zien, of alleen tijdens de openingstijden van de klantenservice.

Stap 10: Associeer de extensie met een account, campagne of advertentiegroep. Maximaal twintig associaties.

Optimaliseer voor Microsoft Advertising

Veelal is Microsoft Advertising (Bing Ads) een ondergeschoven kindje. Optimalisatieslagen uit Google Ads worden gekopieerd en marketeers vergeten te testen met Microsoft Advertising-specifieke features. Dat is natuurlijk zonde, aangezien de extra aandacht zich kan vertalen naar meer conversies en het een beter rendement uit het advertentiebudget oplevert. Hopelijk heb je nu de handvatten om aan de slag te gaan met Microsoft Advertising action-extensies.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.