Zo optimaliseer je ‘diepe’ SEO-pagina’s

18 september 2017, 11:00

Grote websites en webshops lopen vaak tegen een gemeenschappelijk probleem aan: gebrek aan tijd. Wanneer je website duizenden pagina’s telt, is het vrijwel onmogelijk om deze stuk voor stuk te optimaliseren en handmatig (door middel van inboundlinks) van autoriteit te voorzien. Gelukkig zijn er ook voor deze websites oplossingen. Wanneer je de tips in dit artikel gebruikt, zorg je ervoor dat ook deze diepe pagina’s goed in Google scoren.

Verbeter de algehele autoriteit

Allereerst is het zaak om de algehele autoriteit van je website flink op te hogen. Vooral als je een website met honderden pagina’s hebt, is het zaak om vanuit een flinke autoriteit te werk te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is Zalando (zie onderstaande afbeelding), met misschien wel tienduizenden pagina’s (ik heb ze geprobeerd te tellen, maar ben op een gegeven moment afgehaakt).

Het is geen doen om linkbuilding te doen voor al deze losse pagina’s, waardoor ze de homepagina van flink wat kracht hebben voorzien, om zodoende de interne links de rest van het werk te laten doen.

Ik zie de autoriteit van een website als het motorblok van een auto: als je met 12pk moet werken, heeft het geen zin om aan de linker voorband te gaan sleutelen. Je gaat de race toch niet winnen! Wil je dat ook de lagere pagina’s van je website scoren, werk dan vanuit een goede basisautoriteit.

Zorg voor een ‘nette’ websitestructuur

Hierboven had ik het al over het versterken van de homepagina, om zodoende de linkjuice door middel van interne links te laten voortvloeien op de lagere pagina’s. Om deze tactiek naar behoren uit te voeren, is een kloppende websitestructuur nodig.

Interne links zijn de waterleidingen van je website. Wanneer er geen interne links naar een bepaalde pagina verwijzen – en die pagina ook niet door externe links wordt versterkt – is de kans op succes nihil. De bezoeker kan deze pagina niet bereiken en Google kent deze pagina geen autoriteit toe.

Om een ‘nette’ websitestructuur te creëren, is het allereerst belangrijk om een duidelijke scheiding van onderwerpen of thema’s te maken. Probeer zoveel mogelijk vanuit het menu ‘naar beneden’ te werken, om zodoende onduidelijke websitestructuren te voorkomen.

Het is niet altijd mogelijk, maar probeer je website bovendien zoveel mogelijk symmetrisch in te richten. Zo kan het zijn dat de ene pagina ruim 100 onderliggende pagina’s van linkjuice moet voorzien, terwijl de andere pagina er maar twee moet versterken. Wanneer je dit niet kunt voorkomen, door bijvoorbeeld een overvloed en/of gebrek aan producten in een bepaalde categorie, kies er dan voor om de hoofdpagina van de categorie met veel onderliggende pagina’s te versterken.

Broken links

Soms kunnen onbereikbare pagina’s ook per toeval voorkomen. Door bijvoorbeeld een typefout of de verandering van een URL kan het zijn dat er een broken link ontstaat, waardoor de linkjuice niet op de juiste pagina aankomt en wegvloeit. Via brokenlinkcheck.com kun je de broken links op pagina’s achterhalen, om zo de juiste maatregelen te nemen.

Zorg voor een goede contentverdeling

Simpelweg een link naar een dieperliggende pagina sturen is niet genoeg om te scoren in Google. Google schat de waarde van een pagina niet alleen in op basis van pure autoriteit, maar ook op basis van relevantie. Alleen wanneer aan beide eisen wordt voldaan, zal de dieperliggende pagina ook daadwerkelijk scoren. Een praktisch voorbeeld:

Je hebt een kledingwinkel. Deze bestaat uit vier niveaus:

  • Homepagina
  • Categoriepagina (schoenen, broeken, truien, jassen et cetera)
  • Subcategoriepagina (schoenenmerk)
  • Productpagina

In dit geval zal je een bepaalde consistentie aan moeten houden. Zo zal je op de homepagina een paar keer moeten benoemen dat je schoenen verkoopt. Ook op de categoriepagina van de schoenen zal je vervolgens een paar keer moeten benoemen dat je ook schoenen van Nike verkoopt. Op de pagina over Nike is het vervolgens zaak om te benoemen dat je ook type-x verkoopt.

Wanneer je deze manier van werken strikt toepast, krijgt Google een goed idee van de relevantie per pagina. Wanneer dit gekoppeld wordt aan een sterke autoriteit, en een juiste interne linkbuildingstrategie, is de kans zeer aannemelijk dat ook de dieperliggende pagina’s goed zullen scoren.

Werk met verschillende anchorteksten

Bij het optimaliseren van de interne websitestructuur is zowel autoriteit als relevantie van belang. Dit geldt echter niet alleen voor interne links, maar ook voor externe links; het is niet alleen van belang wie naar je verwijzen, het is ook van belang hoe ze naar je verwijzen.

Het is daarom belangrijk om voor een relevant anchortekstprofiel te zorgen. Wanneer je Nike schoenen verkoopt, is zaak niet alleen ‘Nike’ terug te laten komen in jouw anchortekstprofiel, maar dien je er ook voor te zorgen dat ‘schoenen’ terug is te zien.

LET OP: het gebruik van geoptimaliseerde anchorteksten is een paardenmiddel en dient zorgvuldig ingezet te worden. Het gebruik van merknaam, ongeoptimaliseerde anchorteksten, follow’s en nofollow’s is minimaal zo belangrijk!

Bonus: bevorder het doorklikken

Alle bovengenoemde tactieken zijn eigenlijk middelen om bezoekers te genereren voor de betreffende dieperliggende pagina. Dit is tevens een middel van Google om te bepalen hoe belangrijk een pagina is.

Als een pagina veel bezoekers aantrekt, zal de zoekmachine deze pagina ook belangrijker gaan vinden en hoger in haar organische zoekresultaten plaatsen. Om dit te verwezenlijken, is het dus belangrijk om te zorgen dat bezoekers ook daadwerkelijk doorklikken op je website.

Conclusie

Al met al zijn er diverse manieren om ook de dieperliggende pagina’s op jouw website te optimaliseren, zonder dat je ze daadwerkelijk een voor een langs hoeft te gaan. Factoren als de absolute autoriteit van je website, websitestructuur, de verdeling van content en het gebruik van anchorteksten zijn hierop van invloed.

Je zou het kunnen samenvatten als een combinatie van autoriteit en relevantie, gecombineerd met bezoekersgedrag.

Pim Broekstra
Online Marketeer bij Sam Online Marketing

Pim is sinds enkele jaren actief als online marketeer en SEO specialist voor SAM Online Marketing. Gefascineerd door de psychologie achter (online) marketing en het geheim achter kunstmatige intelligentie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anders

    Sitespeed is overigens ook erg belangrijk en wordt hier niet genoemd.

    Ik gebruik daar wulfdeck.com voor om dat te monitoren overigens. Erg prettig!


    18 september 2017 at 15:16
    Jorick Sikkes

    Conclusie: optimaliseer voor SEO en Conversie 🙂


    10 december 2017 at 10:47
    GreenArtworks

    Interessant stuk! En thanks voor de tip “anders”. Wulfdeck kende ik nog niet.


    21 februari 2018 at 21:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief